Inlägg från: Anonym (Tjej 24) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjej 24)

Har du varit i kontakt med socialtjänsten?

Jag har träffat två olika tjejer på ek.bistånd.
    De var båda unga. En helt nyexad.

Jag gillade den lite äldre bättre, men det var inte pga åldern utan intrycket hon gav. Att hon visste vad hon gjorde och tog mig på allvar. Hon träffade mig personligen och gav intrycket att det fanns tid till att hjälpa mig.

Hon visade att hon förstod vilka problem jag stod inför och försökte aktivt ta reda på hur hon kunde hjälpa till. Tex. så frågade hon efter att jag fått avslag om jag hade mat hemma, och berättade att jag hade åtminstone rätt till mat fastän min ansökan om hyra m.m blev avslagen.

Den andra tog över efter henne, och träffade mig aldrig personligen mer än vid två tillfällen om några minuter då jag fick matcheckar utskrivna akut. Hon visste inget om mig och det kändes väldigt distanserat. Som att jag bara var en i mängden.

Man vill bli sedd, tagen på allvar och hjälpt. Man vill att soc ska visa att de försöker hjälpa till. Och man vill inte bli lurad eller förd bakom ljuset. Det är inte kul att komma överens om A och få brev hem om B och inte förstå vad som hänt på vägen eller hur man nu ska lösa det.

Svar på tråden Har du varit i kontakt med socialtjänsten?