• Anonym (Ts tand)

Skäms för mina tänder (bild)

Jag har väldigt ojämn tandrad i underkäken som jag skäms för och jag undrar om någon har korrigerat detta och hur mycket det sådana fall kostade på ett ungefär? En av framtänderna går inåt vilket gör att den sticker upp. Folk har kommenterat detta och ett barn sa en gång att jag ser ut som ett monster. Detta har påverkat mig och jag får för mig att folk bara stirrar på tanden när jag pratar vilket gör mig osäker. Har även ett snett leende men det går nog inte att fixas, men den snea tanden i underkäken stör mig så fruktansvärt. Folktandvården menar att eftersom detta är ett estetiskt problem så får jag stå för kostnaden själv.

Vet att det bästa är att gå och höra om pris hos tandläkaren men tänkte om någon annan här har erfarenheter att dela med sig av.

• Svar på tråden Skäms för mina tänder (bild)
  • Anonym (P)

Jag har fixat en sned framtand. Tandläkaren slipade ned den och satte dit en rak porslinstand. Det kostade typ 4500.

• Frallan11

Om du tycker att det är ett stort problem, så får du söka dig till någon tandläkare som håller på med ortodonti. Vet inte var du bor, men i Sthlm skulle jag rekommendera Eastman institutet. Då får du göra en undersökning och de ger dig ett kostnadsförslag. Precis som folktandvården säger, så får du stå för hela kostnaden själv. Det är omöjligt för någon här att säga ungefär vad det kommer att kosta.

Jag jobbar själv med tandvård och ser EXAKT ut som du i min underkäke. Har aldrig lidit av det och det är aldrig någon som sagt nåt om det heller. Därför har jag tyvärr inga egna erfarenheter att dela med mig av, men med tanke på att jag ser massa olika tandrader varje dag, så kan jag utan att blinka säga att du har jättefina tänder. :)

Lycka till!

• Påven Johanna

Fina läppar, fina tänder. Jag tycker att det är oerhört charmigt att ha en tandrad som inte är modellerad av en tandläkare som sett för många filmer producerade i Hollywood. Jag tvivlar uppriktigt på att någon skulle stirra på ditt leende på något negativt sätt. Angående barn och vad de kan ta sig för att säga så är ett omdöme som det där inte något att ta vare sig personligt eller på allvar. I ett barns värld kan det dessutom vara en komplimang. 

• Mooomin

Men åååh, vad synd att du känner som du gör. Personligen tycker jag att "sneda tänder" är det charmigaste som finns! Du har jättefina och vita tänder. :)

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Visst lägger man märke till en sådan tand, men det är inte så negativt som du tror. Du har fina tänder och om man gillar dig som person så kommer man gilla även den avvikande tanden. Kolla på bilder av skådespelerskan Patricia Arquette (känd från bl.a TV-serien "Medium"). Hon har en sned tand i överkäken som man definitivt lägger märke till, men det är inget negativt.

• Anonym (P)

Kan ju tillägga att det inte var någon som märkte att jag fixat tanden. Jag förstår verkligen din hang-up och jag ångrar inte en sekund att jag fixade tanden, tänker snarare att jag borde gjort det mkt tidigare, men det är ju väldigt tydligt att det bara var jag dom störde mig på den. Och min tand var betydligt värre än din, det är dessutom en framtand i överkäken så det syntes mkt mer.

• Anonym (Lisen)

Jag har precis samma problem med en sned tand i nedre käken. Har också överbett i överkäken. Ska fixa tandställning i höst. Inte fått något kostnadsförslag än men tror det kommer landa på kanske 30 000. Skulle gissa att en underkäke kostar 20 000 kanske. Kan återkomma nästa vecka när jag träffat tandläkaren :)

• Anonym (Ts tand)
    Anonym (P) skrev 2016-08-09 18:30:34 följande:

Jag har fixat en sned framtand. Tandläkaren slipade ned den och satte dit en rak porslinstand. Det kostade typ 4500.

Tack för svar! Får man fråga var du gjorde det någonstans?
  • Anonym (Ts tand)

Tack alla för svar! Önskar att jag inte påverkades så mycket av detta.

• Anonym (Ts tand)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-09 19:31:18 följande:

Jag har precis samma problem med en sned tand i nedre käken. Har också överbett i överkäken. Ska fixa tandställning i höst. Inte fått något kostnadsförslag än men tror det kommer landa på kanske 30 000. Skulle gissa att en underkäke kostar 20 000 kanske. Kan återkomma nästa vecka när jag träffat tandläkaren :)

Ja återkom gärna! Dock är det extremt mycket pengar som jag inte tror jag kan lägga på detta.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ts tand) skrev 2016-08-09 19:38:50 följande:
    Tack för svar! Får man fråga var du gjorde det någonstans?
    Uppsala. Wallingatan 1.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (P) skrev 2016-08-09 19:46:02 följande:

Uppsala. Wallingatan 1.

Kan du rekommendera dem? Bra resultat? Billiga?
  • Anonym (P)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-09 19:53:30 följande:
    Kan du rekommendera dem? Bra resultat? Billiga?
    Jättebra resultat, skulle absolut rekommendera dem! Ingen aning om de är billiga, normalpris skulle jag tro.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (P) skrev 2016-08-09 19:56:13 följande:

Jättebra resultat, skulle absolut rekommendera dem! Ingen aning om de är billiga, normalpris skulle jag tro.

Vad kul :)

Vad kostade det? En eller två käkar? Hur länge?
  • Anonym (P)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-08-09 21:05:22 följande:
    Vad kul :)

Vad kostade det? En eller två käkar? Hur länge?
    Jag hade inte tandställning :) fixade en tand bara, bytte ut den mot en i porslin. Kostade typ 4500.
  • Meriall

Jag har också en sådan tand i underkäken, har bara fått komplimanger för den, av flera personer :)

Svar på tråden Skäms för mina tänder (bild)