• Anonym (anonym)

    Förträngda minnen av övergrepp

    Hej! Är det någon därute som har erfarenheter av förträngda minnen av sexuella övergrepp? Hur får man tillbaka dem? 

  • Svar på tråden Förträngda minnen av övergrepp
  • Aikido

    Titta på valfri Woody Allen film så tränger de mest märkliga saker upp till ytan i ditt medvetande.

  • AstraG
    Anonym (anonym) skrev 2016-08-09 21:21:55 följande:

    Hej! Är det någon därute som har erfarenheter av förträngda minnen av sexuella övergrepp? Hur får man tillbaka dem? 


    Hej

    Är det så att du vet att du varit med om ett övergrepp men inte minns det i detalj och vill ha tillbaka det? Eller tror du att du kanske varit med om ett övergrepp och vill minnas för att ta reda på bad som hände?

    Har du varit och pratat med någon för oftast hjälper det att komma i kontakt med minnena. De är förtränga av en anledning liksom och det kan vara väldigt smärtsamt att lyfta till ytan så rekommenderar att ta hjälp


  • border1

    Man förtränger inte sådana minnen. I så fall har man aldrig haft ett minne om det. Antingen för att man vid händelsen/händelserna var för liten för att hjärnan skulle kunna forma minnen, eller för att man helt enkelt aldrig har varit med om något sexuallt övergrepp.


    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (aa)
    border1 skrev 2016-08-13 17:26:28 följande:

    Man förtränger inte sådana minnen. I så fall har man aldrig haft ett minne om det. Antingen för att man vid händelsen/händelserna var för liten för att hjärnan skulle kunna forma minnen, eller för att man helt enkelt aldrig har varit med om något sexuallt övergrepp.


    Det är sant. Så tror jag också. Antingen lagrades i det medvetna minnet eller så gjorde det inte det. Men sedan tror jag på att traumatiska händelser kan lämna efter sig kroppsminnen som man inte minns medvetet. Exempelvis att man får panik varje gång man ser en röd mössa fast man inte vet varför bara för att man en gång i tiden blev misshandlad av en man i röd mössa.
  • Anonym (qw)
    border1 skrev 2016-08-13 17:26:28 följande:

    Man förtränger inte sådana minnen. I så fall har man aldrig haft ett minne om det. Antingen för att man vid händelsen/händelserna var för liten för att hjärnan skulle kunna forma minnen, eller för att man helt enkelt aldrig har varit med om något sexuallt övergrepp.


    hur kan hjärnan vara "för liten" att forma minnen? 

    Jag gissar att du menar att man är för liten för att förstå vad som skedde och därför inte har ordentliga minnen av det.
  • border1
    Anonym (qw) skrev 2016-08-13 17:36:17 följande:
    hur kan hjärnan vara "för liten" att forma minnen? 

    Jag gissar att du menar att man är för liten för att förstå vad som skedde och därför inte har ordentliga minnen av det.
    Hjärnan kan inte forma minnen förrän man är ca 3-4 år gammal
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Iarwain

    Det har visat sig att "förträngda minnen" till väldigt stor utsträckning har varit "placerade minnen" dvs något som terapeuten i fråga fått den drabbade att verkligen tro har hänt. Det blir så verkligt att det inte går att skilja dessa "placerade minnen" från verkliga.

    De terapeuter som påstår sig syssla med att ge tillbaks "förträngda minnen" håller på med att luras och förstöra liv.

  • Anonym (aa)
    Anonym (qw) skrev 2016-08-13 17:36:17 följande:

    hur kan hjärnan vara "för liten" att forma minnen? 

    Jag gissar att du menar att man är för liten för att förstå vad som skedde och därför inte har ordentliga minnen av det.


    Om jag minns rätt handlar det om att språkförmågan och medvetna minnen hänger ihop. Småbarn bildar mycket väl traumatiska kroppsminnen men utan språk kan de inte bilda medvetna minnen av trauman.
  • Anonym (anonym)

    Om man bara förträngt delar? Är det ett riktigt minne då?

  • Anonym (anonym)

    Om man bara förträngt delar? Är det ett riktigt minne då?

  • Anonym (my)
    border1 skrev 2016-08-13 17:26:28 följande:

    Man förtränger inte sådana minnen. I så fall har man aldrig haft ett minne om det. Antingen för att man vid händelsen/händelserna var för liten för att hjärnan skulle kunna forma minnen, eller för att man helt enkelt aldrig har varit med om något sexuallt övergrepp.


    Jag har varit med om övergrepp och misshandel i vuxen ålder. Kommer inte ihåg alla delar av det. Kommer ihåg vissa delar från situationer som uppstod, men långt ifrån allt.  Varför skulle man inte kunna förtränga såna minnen?
  • Anonym (anonym)

    Jag tror personligen att man kan förtränga minnen. När det blir för jobbigt stänger väl hjärnan bara av. 

  • border1
    Anonym (my) skrev 2016-08-14 18:57:42 följande:
    Jag har varit med om övergrepp och misshandel i vuxen ålder. Kommer inte ihåg alla delar av det. Kommer ihåg vissa delar från situationer som uppstod, men långt ifrån allt.  Varför skulle man inte kunna förtränga såna minnen?
    Det är som med alla minnen. Bitar faller bort, men vi minns ATT vi har råkat ut för exempelvis övergrepp eller misshandel. 
    Varför man inte förtränger hela sådana minnen är för att hjärnan inte fungerar så. Att minnas negativa händelser starkare än annat är något vi har ärvt från våra förfäder. 
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (111)
    Anonym (anonym) skrev 2016-08-14 21:28:45 följande:

    Jag tror personligen att man kan förtränga minnen. När det blir för jobbigt stänger väl hjärnan bara av. 


    Men nu handlar inte den frågan om vad man tycker eller tror. Det har inte med åsikter att göra. Man kan inte säga emot något som är vetenskapligt bevisat, och således fakta.
  • Anonym (aa)
    Anonym (my) skrev 2016-08-14 18:57:42 följande:

    Jag har varit med om övergrepp och misshandel i vuxen ålder. Kommer inte ihåg alla delar av det. Kommer ihåg vissa delar från situationer som uppstod, men långt ifrån allt.  Varför skulle man inte kunna förtränga såna minnen?


    Tror mer att det handlar om att din hjärna inte förmådde lagra hela händelsen som minne eftersom du blev överväldigad. Vissa delar av hjärnan fungerar dåligt under extrem stressbelastning.
  • Iarwain

    Jag är dåligt påläst om hjärnans förmåga att förtränga minnen, men det är väl en fråga om vad som är förträngt och vad som inte uppfattats från början.

    Vad jag dock har läst på är återkallande av förträngda minnen.
    Det finns inget som helst belägg för att återkallade minnen är verkliga minnen. Däremot finns det gott om exempel på förträngda minnen som är bevisat helt skapade.

  • Anonym (my)
    border1 skrev 2016-08-15 14:36:22 följande:
    Det är som med alla minnen. Bitar faller bort, men vi minns ATT vi har råkat ut för exempelvis övergrepp eller misshandel. 
    Varför man inte förtränger hela sådana minnen är för att hjärnan inte fungerar så. Att minnas negativa händelser starkare än annat är något vi har ärvt från våra förfäder. 
    Men människor har också förmågan att disassociera, och koppla bort sinnet från kroppen under vissa stunder. Kroppen upplever händelsen men inte hjärnan. Men på något plan borde hjärnan väl ändå ha registrerat vad som hänt så att man kan plocka fram det genom kognitiva intervjuer t.ex?
  • Anonym (aa)
    Anonym (my) skrev 2016-08-16 18:50:47 följande:

    Men människor har också förmågan att disassociera, och koppla bort sinnet från kroppen under vissa stunder. Kroppen upplever händelsen men inte hjärnan. Men på något plan borde hjärnan väl ändå ha registrerat vad som hänt så att man kan plocka fram det genom kognitiva intervjuer t.ex?


    Nej. Min tro är att det då inte lagras som medvetna minnen utan bara som kroppsminnen.
  • Iarwain
    Anonym (my) skrev 2016-08-16 18:50:47 följande:
    Men människor har också förmågan att disassociera, och koppla bort sinnet från kroppen under vissa stunder. Kroppen upplever händelsen men inte hjärnan. Men på något plan borde hjärnan väl ändå ha registrerat vad som hänt så att man kan plocka fram det genom kognitiva intervjuer t.ex?
    Det är just dessa "kognitiva intervjuer" som inte har något som helst vetenskapligt stöd, utan tvärt om, fullt av exempel på att det istället skapat falska minnen.
Svar på tråden Förträngda minnen av övergrepp