Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Anonym (pengar) skrev 2016-08-10 11:12:12 följande:

Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

Jag har inte sålt, men däremot köpt en massa från Sellpy via Tradera.
    De känns seriösa att ha att göra med som köpare i alla fall. Jag har köpt mycket av dem till låga priser, vilket jag antar gör att de som Sellpy säljer åt inte får så mycket. Men de får jobbet gjort och grejerna kommer till användning istället för att slängas och det är nog vad värdet främst ligger i för de som anlitar Sellpy.
    Jag får intrycket av att det främst är folk som har det bra ställt som anlitar Sellpy i och med flytt eller garderobsrensning. Även dödsbon skulle jag gissa är en marknad för dem.

Vill du ha ut mer av varans värde och har tiden och energin är det bättre att du säljer grejerna själv, styckvis.
  • Tom Araya
    linko skrev 2016-09-23 07:36:42 följande:

Jag hade bara läst positivt om Sellpy och beställde hem påsar, fyllde upp dem och skickade in.

2 påsar, fullproppade med kläder, inredning och skor. Jag fick knappt en hundring!

Det var sprillans nya kläder med prislappen kvar, som de bara skänkte bort eller sålde för 30kr (du måste sälja för över 50kr för att få något).

Skor som aldrig använts, som kostat 600kr för 1år sen, skänktes bort. Jag lindade in en ny spegel i en handduk, för att den inte skulle gå sönder, men då fick jag avdrag 10kr för att handduken var trasig (jag hade rivit bort tvättlappen)... 

Så nä, jag skulle inte rekommendera Sellpy till någon. Lägg hellre upp det själv på tradera, plickit, letgo eller sphock!

Säljer Sellpy någon annanstans än på Tradera? I så fall är det ju köparen som genom bud bestämmer vad de vill betala, vilket det även är om du själv säljer på Tradera. Den justering du kan göra själv är att sätta ett lägsta pris.
  • Tom Araya
    Chianti skrev 2016-10-09 21:20:44 följande:
    de säljer även via sin hemsida.
    Okej. Jag har bara köpt av dem via Tradera.
  • Tom Araya

Vad har Sellpy i utlägg för era kläder/grejer innan de blivit sålda?
    Hämtar de?
    Betalar de frakt för att få hem grejerna från dig som vill bli av med dem?

• Tom Araya
    Mantrasina skrev 2016-11-01 18:29:23 följande:

De hämtar upp hemma vid dörren, alternativt står för frakten.

Då är det med andra ord inte konstigt att kläderna måste inbringa en viss summa innan det blir några pengar till den som lämnat kläderna.
    Att kläderna säljs billigt beror ju på att de vill ha en snabb omsättning.
  • Tom Araya

Vill du tjäna pengar på dina saker så rekommenderar jag inte att ta hjälp av ett vinstdrivande företag som gör jobbet åt dig, som Sellpy.

Om du däremot vill bli av med grejer på ett bekvämt sätt samtidigt som de kommer till återanvändning och ha möjlighet att få in någon krona på det, då är Sellpy ett bra alternativ.

• Tom Araya
    Höstfågel skrev 2017-12-01 22:12:32 följande:
    Intressant.
    Jag köpte en tiger skinnjacka av Sellpy. 
    Objektbeskrivningen var felaktig och jag fick därmed en jacka som inte passade mig.
    Försökte maila, chatta och ringa utan resultat för en retur. (som det UTTRYCKLIGEN står att man kan begära på Sellpys hemsida)

Packade då ner skiten i en låda för att retunera med kontonumret i lådan. Bara för att upptäcka att Sellpy spärrat returer.
    Anonym (Säljare) skrev 2022-07-25 10:28:07 följande:

Så jag har skickat in totalt 3 påsar till Sellpy. Vanligtvis säljer eller skänker jag själv bort men tänkte testa.

Skickade in massor av varor med och utan tags, har gått ner i vikt så inget passar längre. Av blusar/toppar var många oanvända men ej strukna, de har legat i olika lådor/flyttkartonger under 1-3 års tid. Av dessa så blev majoriteten utsorterade med anledning av: slitna (vilket de absolut inte var) eller inte värda nog (varav en topp är från ett ganska dyrt märke men jag får lita på deras bedömning). 

Av jeansen/byxorna så lade de ut ett par Lindex jeans som herrjeans(trots att Lindex inte har en herravdelning). Ett par J.Crew byxor sorterades bort för de var slitna, jag påpekade att de var använda en gång och då plötsligt blev de smutsiga (fast de inte var det). Ett par oanvända jeans från Mango med tag kvar sorterades bort som slitna. bad om en ombedömning och veckor senare har de inte återkopplat. En vintage portfölj sorterades bort som sliten(trots att den inte var mer sliten än vad en kan förvänta sig av en vintage portföl).

Två eller tre varor har försvunnit: en skinnjacka, en jeansjacka och eventuellt ett par oanvända byxor. 

Jag har pratat med kundtjänst som ska återkomma. Att ?vinsten? kan vara låg var jag medveten om innan jag skickade in varorna men deras slarv och oprofessionella hantering känns bedrägligt. Hade varit mindre huvudbry att skänka eller sälja själv. De borde redovisa vem/vart de skänker varor till och de borde se över sina sorteringsrutiner. 

Det här låter väldigt illa.

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?