Inlägg från: Mantrasina |Visa alla inlägg
  • Mantrasina

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Håller på att sälja via Sellpy just nu. För mig är det stora plusset att jag slipper att hantera försäljningen själv. Jag föredrar att grejerna blir använda och att jag får några kronor, istället för att grejerna blir liggande längre i mina garderober och skåp. Skickade in 39 saker, som visade sig vara 40 då jag råkat få med en kattleksak som de inte kunde (fick) sälja i en av påsarna. Av dessa saker kasserades 2 grejer, laserpekaren och ett plagg där bältet inte kommit med, vilket jag upptäckte för sent. 11 saker skänktes till välgörenhet. 27 saker gick till försäljning och alla utom 3 har sålts för över 50 kronor. Totalt kommer jag att få ca 1300 kronor i handen av det - helt okej. 

Jag tycker allt har fungerat supersmidigt, särskilt som jag bor i en av städerna där de faktiskt hämtar upp påsarna hemma hos en. Dock har jag inte begärt ut min del av pengarna än eftersom inte alla försäljningarna är betalda än.

Det jag tänker att en som säljare ska vara medveten om att det KAN vara så att 1) dina saker inte bedöms kunnas säljas, och då kommer de skänkas bort och du får inga pengar alls, och 2) dina saker kanske säljer jättedåligt och då får du inte heller ut några pengar. Så om det är så att det är viktigt för dig att sälja saker för att få ut maximal förtjänst, då ska du nog sälja dina saker själv. 

Jag handlar väldigt sällan via tradera etc, handlar hellre i second hand-butiker, men jag kommer definitivt att använda Sellpy igen om jag har saker i kläd- och skoväg att sälja. Väskor verkar inte sälja särskilt bra, prylar tror jag inte att jag skulle bry mig om att skicka. Men hela, rena, oslitna klädesplagg och kanske inredningsdetaljer också - absolut!

• Mantrasina

Återkoppling: Nu är allt jag hade att sälja sålt, och jag har fått mina pengar. Att de tar lika mycket som jag får ut tycker jag är rätt rimligt mtp att de gör jobbet. Antagligen skulle sakerna sålt lika bra om jag hade gjort jobbet själv - men för mig lätt värt att slippa det. 

Därmed inte sagt att det fungerar bra för alla (uppenbarligen), men jag är som säljare nöjd.

• Mantrasina
    Tom Araya skrev 2016-11-01 14:50:36 följande:

Vad har Sellpy i utlägg för era kläder/grejer innan de blivit sålda?
    Hämtar de?
    Betalar de frakt för att få hem grejerna från dig som vill bli av med dem?

De hämtar upp hemma vid dörren, alternativt står för frakten.

• Mantrasina
    Tom Araya skrev 2016-11-02 00:28:02 följande:
    Då är det med andra ord inte konstigt att kläderna måste inbringa en viss summa innan det blir några pengar till den som lämnat kläderna.
    Att kläderna säljs billigt beror ju på att de vill ha en snabb omsättning.

Framförallt är det tydligt kommunicerat att säljaren får max 40% av förtjänsten och att sellpy tar 40% (men minst 30 kronor). 

Det är alltså ingen som blivit lurad på vinst. Däremot så är det ju helt klart så att Sellpy väljer ut det som ska säljas. Därför ska en vara medveten om att det kan generera ingenting att sälja via dem, och att en bara bör skicka saker som en är beredd att de skänks vidare. Det är den krassa verkligheten.

Men det kan också gå jättebra att sälja via dem, det har jag gjort.

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?