Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

nyinflyttad honkatt morrar åt min gamla katt

Låt dom fixa det. Din lilla katt är ny och det brukar bli en del morr och fräs, och till och med lite småfighter. Du ska inte göra något alls. Du kommer få se den lilla studsa runt den gamle med tjock svans och se "livsfarlig" ut också. Lillkatten är osäker och försöker ta det säkra före det osäkra. Ge det några dagar.

• Birgitta02
    dreaming1 skrev 2016-08-10 11:32:03 följande:
    Okej. Tack så mycket för ditt svar!
    Det kan hända att din stora katt ger kattungen en rejäl tass så den lilla flyger. Men det är sällan klor inblandat. Nu ska de rangordna sig. Jag har själv haft vuxna katter som introducerats med kattungar. Det har sällan tagit mer än fyra dagar, oftast färre, tills de faktiskt ligger ihop och mår bra ihop. Låt det ta den tid det tar.
  • Birgitta02
    dreaming1 skrev 2016-08-11 12:24:26 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Upplever situationen lite bättre nu iallafall, hon morrar inte lika mycket nu. Men min stora har tuffat till sig lite nu, så dom kan springa runt och jaga varandra ibland och hålla på. Men sålänge inget allvarligt händer så får dom hålla på. Det enda är att lillan verkar hungrig jämt, såfort hon ätit upp sin blötmat så går hon och äter ur den stores skål. Min stora katt äter inte så mycket men blir nog bättre. Håller koll på dom hela tiden iallafall
    Ge blötmat en gång om dagen och ha alltid torrfoder framme. Problemet är att den lilla ska ha kattungefoder helst, det är lite mer fett i det torrfodret än i den vuxna maten.
  • Birgitta02
    lila9 skrev 2016-08-11 13:01:52 följande:
     Foder har inte vätska i sig därför är det inte bra att de äter mer än vad de borde göra. Så kör mer på blötmat då den har alla vitaminer och vätska, och ge torrfoder så som det står på förpackningen. Så som en veterinär sa "kattägare ger sina katter mer torrfoder pga vana, och det blir "lättare" för kattägarna men egentligen ska de äta mer blött". Man kan läsa allt om torrfoder på internet, bra att allt blev bra med din lila kisse! Så småningom kommer de bli bästa vänner. smile1.gif
    Äter katten blötfoder så dricker den nästan inget vatten då den får det genom blötmaten. Äter den torrfoder så dricker den en hel del vatten. Så det går på ett ut kan jag tycka.
Svar på tråden nyinflyttad honkatt morrar åt min gamla katt