Ohjälpsamma svenska läkare
Jag har varit på AVA Peter och gjort en fertilitetsbehandling. Allt har gått bra men jag slås verkligen av vilken usel vård man får här hemma. Idag skulle jag göra ett ultraljud, något jag bokade för två veckor sedan. Läkaren ville inte göra ultraljudet för det första, men gav motvilligt med sig. Sedan ville hon inte ge mig bilderna trots att hon skrev ut tre st. Under ultraljudet såg både hon och jag, klart och tydligt en liten böna med ett pyttelitet hjärta som tickade. Jag blev jätteglad, detta är min första graviditet efter många års hårt kämpande och många tårar. Läkaren vispade runt med staven i snippan på mig och låtsades leta efter nåt annat, men där fanns ju inget på nåt annat ställe, bara en livmoder med en tickande liten böna i mitten. Till slut, när jag påpekade, att jag ju faktiskt ser babyn själv, jag som inte ens är läkare, då gav hon med sig och tyckte sig se en liten gulesäck.
-Men ser du inte hjärtat, sa jag. Men hon vred lite surt på sig och sa att det kunde man inte veta. När jag stod på mig erkände hon att hon allt såg något som tickade men hävdade att det var så mycket aktivitet i övrigt i min livmoder så det var svårt att se. Jag lovar. Det var heeeelt stilla i livmodern förutom den lilla tickade bönan.
Efter ultraljudet avvisade hon mig från kliniken. Verkligen! Hon sa att jag gjorde bäst i att söka mig till någon annan klinik eftersom de inte sysslade med fertilitetsutredningar. Jag förklarade för henne att jag inte behövde någon fertilitetsutredning, utan helt vanlig mödravård. Då upprepade hon sig igen. Jag förklarade för henne att jag ju hade tid hos barnmorskan om två veckor, var jag inte välkommen? Hon upprepade sig som en robot igen.
Då reste jag mig och sa att jag behövde bilderna från ultraljudet eftersom jag behövde maila dem till Ryssland. Då sa hon att hon inte ville ge mig dem. -Men jag behöver dem, sa jag. BIlderna var själva syftet till att jag kom vilket jag förklarade när jag ringde. Då rev hon surt av en av bilderna. Och jag sa hejdå och gick.
Detta är bara ett enda besök hos en läkare av många, många. Som sagt, jag har kämpat med min infertilitet i många år. Denna läkarens bemötande är inte på något sätt unikt. överallt har jag mötts av oförstånd, brist på engagemang, ren och skär okunskap eller som idag, fientlighet. Jag skulle så gärna vilja veta vad problemet är.
Jag ska ta ett exempel till på skillnaden mellan svensk och rysk sjukvård:
Innan jag åkte tillbaka till Sverige fick en en stor påse full med medicin med mig. Detta var plan B förklarade de. Om jag fick blödningar skulle jag ta dessa mediciner enligt ett särskilt schema. Blödningarna kom för en vecka sen. Rejält! Jag mailade kliniken och fick direkt svar och order om Plan B.
Mindre än 24 timmar senare var jag blödningfri och idag fick jag som sagt se en glatt pickande böna i magen.
Jag känner INGEN som fått medicin i Sverige för att förhindra missfall.
Är den svenska sjukvården så bristfällig? Hur ser rutinerna ut vid mödravård om man blivit gravid på en klinik utomlands? Varför verkar man inte vilja befatta sig med det? Ok, visst jag hajar, jag är rätt gammal, 42 bast och lika fertil som ett vedträ, men jag är väl människa och bevisligen gick det att få mig gravid på ett enda försök i Ryssland efter alla år av svensk ovilja. Nu är jag skitglad och stolt men tydligen kan jag inte räkna med att få någon mödravård.
Är det någon mer med denna erfarenheten? Och kanske någon som jobbar inom gyn eller mödravård som kan berätta för mig varför det är såhär?