• Rådlöskattägare

Behålla eller adoptera bort katten?

Hej, jag har ett litet dilemma. Det är nämligen så att vi är en familj på 3 (2 vuxna och en 2,5åring) med en katt. Och på senaste tiden har vi fått en lite tajtare budget än innan. Vi älskar våran katt och hon är väldigt fäst vid oss. Men nu så har jag upplevt att jag har fått allergi symtom när jag borstat katten de senaste 2 gångerna och jag vet inte om jag ska se det som ett tecken på att vi kanske ska adoptera bort henne. Då både för att ekonomin ska lättare gå ihop och kanske spara till bröllopet vi drömmer om eller en famileresa för en gångs skull, och för att inte riskera värre allergi symtom än kliande ögon och händer.

Hjälp vad skulle ni göra om det va första djuret ni skaffade när ni flyttade hemifrån och älskar det mer än något annat djur? (Nästan mer än äns egna barn, men bara nästan)

• Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?
  • Lia4

Behålla såklart. Skulle aldrig ge bort våra katter då de är familjemedlemmar, hur jobbiga de än kan vara. Vi har också allergi i familjen men det funkar ändå.

Ser det som att har vi skaffat dom får vi ta hand om dom till de dör också. Vårt ansvar.

• Rådlöskattägare

Det är ju en bra synpunkt men då tänker jag, skulle min lilla ängel till katt få det bättre hos någon som har råd med riktigt ordentlig kattmat och har tid att borsta och busa med henne varje dag? För just nu så har vi inte så mycket tid till stimulans eller pengar till ordentligt mat.

• LillaJag06

Det känns som att du egentligen vill bli av med katten. Du berättar om dina 2 ggr då du fått allergisymtom och i andra meningen om att du kan spara till bröllop eller familjesemester.
    Hur tänkte du när du skaffade din katt?
    Hur mycket kostar er katt er i månaden?
    Tvivlar på att du är ute och tävlar med din raskatt m.m

Blir ledsen av alla dessa trådar. Riktigt ledsen!

Vi ( jag och min sambo) har 2 hundar. Hade 3 i 3 år men vår hane blev sjuk och efter tusentals kronor närmare 60 000kr var vi tvungna att ge honom till en familj som inte hade tikar.

Och vet du vad? Vi hade en, EN inkomst på 8000kr. Jag var sjuk och sambon studerade med CSN. Hundarna kostade 9000kr i bara fsk om året. Räkna ut allt annat då.

Vi hade kunnat höra som många andra. Avliva, sälja pga "allergi" och en massa annat.
    Men vi är människor som tar ansvar. Ansvar för djuren VI skaffat. Man måste väl f*r fan tänka igenom sitt liv INNAN man skaffar djur. Eller tycker du inte det?

Och ja, man kan bli allergisk. Jag är allergisk men det skulle krävas mycket för att lämna bort mina hundar.

Så sälj du katten så du kan spara till ditt bröllop eller din familjesemester. Låt katten få bo hos någon som tänkt igenom sitt val.

Detta kan uppröra och låta hårt men när man som djurälskare läser trådar som denna och ser dessa f*rbannade blocket annonser. Ja då blir man ledsen.

• Rådlöskattägare

Jag ber om ursäkt för att jag får dig att känna så, jag kunde ha varit tydligare med min situation. Jag är en arbetslös mamma med depression och ångest. Min sambo jobbar halvtid. Vår totala inkomst är 10500 och vi har en hyra på 7500 och vår son går på förskola som kostar 1500 i månaden. Jag hade tänkt att jag skulle se om någon jag känner skulle vilja adoptera henne. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har fått dig att må dåligt.

• LillaJag06
    Rådlöskattägare skrev 2016-08-10 20:42:38 följande:

Jag ber om ursäkt för att jag får dig att känna så, jag kunde ha varit tydligare med min situation. Jag är en arbetslös mamma med depression och ångest. Min sambo jobbar halvtid. Vår totala inkomst är 10500 och vi har en hyra på 7500 och vår son går på förskola som kostar 1500 i månaden. Jag hade tänkt att jag skulle se om någon jag känner skulle vilja adoptera henne. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har fått dig att må dåligt.

Och jag ber om ursäkt om jag Dick dig att må dåligt. Med denna information ser läget väldigt annorlunda ut. Eller hur?
    Låter väldigt mycket i avgift till dagis. Om ni bara får in 10500kr? Kan ni inte få betala mindre?
    Många katter i denna situation blir tyvärr avlivade.
    Du kan alltid kollade med katthem eller om någon kan tänka sig att ta henne tills du fått jobb?
    Om det nu är kostnaden som är problemet.
    Är det en renrasig katt eller vanlig bondkatt?
    Är det ras kostar fsk såklart mer.
  • Rådlöskattägare

Hon är en vanlig bondkatt som jag skaffade när jag flyttade hemifrån för 6 år sedan. Det är en av de lägsta kostnaderna dem har för en plats på förskolan.

• LillaJag06
    Rådlöskattägare skrev 2016-08-10 20:51:48 följande:

Hon är en vanlig bondkatt som jag skaffade när jag flyttade hemifrån för 6 år sedan. Det är en av de lägsta kostnaderna dem har för en plats på förskolan.

Okej.
    Vad jag vet så betalar man inte full taxa på dagis med en så låg inkomst. Tror det är brutto 40 000kr men kan ha fel.
    Det har ju inte med katten att göra men om ni bara får in 10000kr är det väldigt lite.
    Vad jobbar din man med?
    Varför är du inte sjukskriven om du är sjuk? Eller missförstod jag din text?
  • viseversa

Och jag som inte vill något hellre än att ha en katt. Och du hittar på en massa anledningar för att få bli av med din. En katt innebär många års ansvar. Om du inte är säker på allergi ska du såklart behålla din katt. Finns ingen ursäkt för att göra sig av med en medlem av familjen.

• LillaJag06
    viseversa skrev 2016-08-10 21:17:20 följande:

Och jag som inte vill något hellre än att ha en katt. Och du hittar på en massa anledningar för att få bli av med din. En katt innebär många års ansvar. Om du inte är säker på allergi ska du såklart behålla din katt. Finns ingen ursäkt för att göra sig av med en medlem av familjen.

Läs vad hon skrev till mig lite längre upp. Sanning kom ju fram tillslut. Som det ofta är i såna här lägen.
    Du kanske kan ta ta katt :) haha
  • Rådlöskattägare

Min sambo jobbar som städare på Samhall och jag har varit heltids sjukskriven men är nu halvtids sjukskriven pga att min läkare tycker inte om heltids sjukskrivningar och bla.bla.bla. Jag kan inte så mycket om hur det funkar med förskoleavgifterna, jag har bara berättat för dem att jag är arbetslös och att sambon jobbar halvtid.

Ok, jag kan ha över och underslagsräknat lite men det är inte så långt ifrån sanningen ändå.

Och den här tråden handlar mer om vad som är rätt för katten och inte på hur bra jag är på att tjata på samhälls anställda att få lägre pris.

Jag vill bara att ni ska säga varför ni skulle göra som ni tycker jag ska göra.

Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?