• Rådlöskattägare

Behålla eller adoptera bort katten?

Hej, jag har ett litet dilemma. Det är nämligen så att vi är en familj på 3 (2 vuxna och en 2,5åring) med en katt. Och på senaste tiden har vi fått en lite tajtare budget än innan. Vi älskar våran katt och hon är väldigt fäst vid oss. Men nu så har jag upplevt att jag har fått allergi symtom när jag borstat katten de senaste 2 gångerna och jag vet inte om jag ska se det som ett tecken på att vi kanske ska adoptera bort henne. Då både för att ekonomin ska lättare gå ihop och kanske spara till bröllopet vi drömmer om eller en famileresa för en gångs skull, och för att inte riskera värre allergi symtom än kliande ögon och händer.

Hjälp vad skulle ni göra om det va första djuret ni skaffade när ni flyttade hemifrån och älskar det mer än något annat djur? (Nästan mer än äns egna barn, men bara nästan)

• Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?
  • viseversa
    LillaJag06 skrev 2016-08-10 21:19:34 följande:
    Läs vad hon skrev till mig lite längre upp. Sanning kom ju fram tillslut. Som det ofta är i såna här lägen.
    Du kanske kan ta ta katt :) haha
    Jag skulle GÄRNA ta ts katt. Och älska den hela dess liv. Dock är min son allergisk mot alla katter med päls tyvärr så ska vi ha katt måste det vara en sphynx som är den enda ras han inte reagerar på. Det är mycket pga hans allergi som vi lagt katt på "hyllan" denna ras vi vill ha är inte det lättaste att få tag på. Hade vi kunnat ha vilken katt som helst hade vi skaffat en för flera veckor sen. Vi var och hälsade på en massa olika och märkte snabbt att sonen efter ca 15-30 min började gnugga sig i ögonen och klaga på klåda samt snora och nysa. Ja förutom när vi gullade i över en timme med dessa nakenkatter. Så trist tyvärr.
  • Minouiee

Mina katter är mina fyrbenta barn, lika mkt familjemedlemmar som våra biologiska barn. Jag skulle inte adoptera bort dom för något i världen och allra minst för något så matrealistiskt som ett stort fint bröllop. Kärlek är för mig viktigare än att visa upp mig i en dyr fin klänning. Har du provat antihistamin?

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • LillaJag06
    Minouiee skrev 2016-08-10 21:39:26 följande:

Mina katter är mina fyrbenta barn, lika mkt familjemedlemmar som våra biologiska barn. Jag skulle inte adoptera bort dom för något i världen och allra minst för något så matrealistiskt som ett stort fint bröllop. Kärlek är för mig viktigare än att visa upp mig i en dyr fin klänning. Har du provat antihistamin?

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
    Läs ts ärliga svar lite längre ner.

Till dig ts. Jag skrev vad jag tyckte men kan skriva det lite kort igen.
    Jag hade inte, INTE sålt/gett bort mina hundar. Hade kämpat så mycket jag kunde för att hitta en lösning. Du skriver att du inte har tid att borsta henne m.m.
    Kom igen nu.

Om du inte vill ha katten ge henne till någon som vill ha henne och skaffa aldrig djur igen.
    Eftersom att ni har så låg inkomst kanske ni kan få hjälp via försörjningsstöd?
    Trist situation hur som helst.
  • ikna

När jag bara hade en katt kostade den mig 32kr/månad i försäkring plus kattmat som jag köpte på storsäck ca 12 kilo för 399 på granngården och en säck räckte i ca 5 månader, lätt räknat blir det runt 110kr/månad så sån stor kostnad är inte en katt. Dom 110kr kan ni säkert skrapa ihop genom att byta tex elbolag.

Har svårt för att man lämnar bort djur pga ekonomi när just ekonomi är något man kan påverka på så många olika sätt. Är du 50% sjukskriven, skaffa ett 50% jobb där du tjänar bättre än det du arbetar på nu tex. För 1-200kr/månad går det att göra en hel del.

• Lia4

Jag lägger inte heller många kronor på våra katter i månaden. Vår 14 år gamla katt har endast ätit billigt torrfoder från Ica i hela sitt liv. Har aldrig varit sjuk.

Och Ts. Ni måste betala för mycket för förskolan.. Se till att ändra er inkomstuppgift.

• LB2016

Trist situation du ligger i. Men ni kan kanske få hjälp av soc om ni nu har så lite i inkomst och det inte räcker till..

Jag själv hade aldrig lämnat min katt till någon han är som min lila son. Jag älskar han precis som om det vore mitt barn, och kan aldrig tänka mig att lämna honom till någon precis som jag aldrig skulle lämnat mitt barn.. Vi har en tight budget också just nu och ingen lyx precis, men pengarna räcker till ändå till allt viktigt och till bra kattmat osv.

Det hände samma sak precis med någon jag känner, hon tog emot två kattungar för två månader sen. Nu fick hon reda på att hon är gravid och vill lämna dom till uppfödaren osv. Och skyller på att katten kan ge någon sjukdom till fostret istället för att säga att pengarna inte räcker till haha. Men ja då tänker man varför tog du 2 katter då!? Du skulle ju ändå blivit gravid nån gång?!!

Sen undrar jag är det inte så att man födds med allergi? Eller kan man få det senare också? Visste inte det..

Vet inte vad du ska göra, men gör det som känns bäst för dig och din katt. Som sagt hon kommer också vara jätte skärrad ifall hon helt plötsligt får ett annat hem och ni inte är där. Hon är ändå inte liten 6 år, så hon har blivit jätte van vid er.

Lycka till.

• Lia4
    lila9 skrev 2016-08-10 22:55:06 följande:

Trist situation du ligger i. Men ni kan kanske få hjälp av soc om ni nu har så lite i inkomst och det inte räcker till..

Jag själv hade aldrig lämnat min katt till någon han är som min lila son. Jag älskar han precis som om det vore mitt barn, och kan aldrig tänka mig att lämna honom till någon precis som jag aldrig skulle lämnat mitt barn.. Vi har en tight budget också just nu och ingen lyx precis, men pengarna räcker till ändå till allt viktigt och till bra kattmat osv.

Det hände samma sak precis med någon jag känner, hon tog emot två kattungar för två månader sen. Nu fick hon reda på att hon är gravid och vill lämna dom till uppfödaren osv. Och skyller på att katten kan ge någon sjukdom till fostret istället för att säga att pengarna inte räcker till haha. Men ja då tänker man varför tog du 2 katter då!? Du skulle ju ändå blivit gravid nån gång?!!

Sen undrar jag är det inte så att man födds med allergi? Eller kan man få det senare också? Visste inte det..

Vet inte vad du ska göra, men gör det som känns bäst för dig och din katt. Som sagt hon kommer också vara jätte skärrad ifall hon helt plötsligt får ett annat hem och ni inte är där. Hon är ändå inte liten 6 år, så hon har blivit jätte van vid er.

Lycka till.

Fast det är ju i och för sig sant. Toxoplasmos kan ge fosterskador. Men det är knappast sådan risk att man lämnar bort sina katter bara för att man blir gravid. Blir galen på folk som inte tänker efter innan de skaffar djur.
  • ikna
    lila9 skrev 2016-08-10 22:55:06 följande:

Lycka till.

Man kan utveckla allergi med ålder men allergi kan även avvecklas också, jag är kattallergiker men har ändå 4 st =D
    Den har dock nästan helt försvunnit nu men heller aldrig varit mer än att jag blir täppt i näsan.
    Toxoplasma riskerar man bara via kattens avföring så är man gravid så får ens sambo helt enkelt tömma låda, samma sak gäller med jord vid graviditet, man ska inte pilla i sån heller men har aldrig hört någon som vägrar sätta händerna i gräset för att det är så farligt haha!
    Din vän skulle aldrig tagit 2 katter, inte ens en om man kan tänka sig att ge upp dom så lätt.
  • mainda

Har två katter. Vi har alltid levt på en inkomst tills bu i årsskiftet . Jag är pälsdjursallergiker. I 6 år har vi haft det såhär.

Det går runt. Ganska själviskt att ta ett bröllop före en familjemedlem enligt mig iaf. Våra katter kostar ca 1000/ månad med försäkringar, leksaker, mat o godis mm. Välj bort godiset och annat onödigt så har du lätt råd. Du skaffade din katt och då är det ditt ansvar. Så förlåt men fjortisaktigt att bara skaffa djur för stunden utan att tänka sig för.

Pälsallergi är komiskt att folk skyller på. Då man blir immun mot de djur man lever med efter ett tag oftast

• LB2016
    Lia4 skrev 2016-08-10 23:00:28 följande:
    Fast det är ju i och för sig sant. Toxoplasmos kan ge fosterskador. Men det är knappast sådan risk att man lämnar bort sina katter bara för att man blir gravid. Blir galen på folk som inte tänker efter innan de skaffar djur.
    Det vet jag, ifall katten har det då får du det och blir du gravid då får fostret det. Men det är sällan det händer, BM råder bara att inte städa kattlådan ifall att. Och inte bli av med sina katter. Men hon sa att när hennes vän blev gravid så sa läkaren att bli av med katten osv. Alltså hon ville bara komplicera det mer. Hon har katterna i två månader och fick reda på att hon är gravid i första månaden. Så fostret har redan fått skadan om katterna nu har sjukdomen, men nej säger hon.

Jag själv känner många som har flera barn och har katt/katter hemma utan problem.
    Sen får ute katter denna sjukdomen mer än inne katter. Man kan också få det från kött osv. Vi vet att de har redan för lite pengar, och nu när hon blev gravid så vill hon inte erkänna att de inte har råd. Utan skyller på sjukdomen, blir själv galen på sånt folk. Hon hade ju blivit gravid någon gång då betyder det ju att ifall hon skulle blivit gravid om 10 år då skulle dom kasta ut katterna då också.. Och man tar ju inte små liv under sitt tak Om man nu inte har pengar.
    Tar man djur då ska man ha dom hela sitt liv!
    Djur är inte lätt att ha de är precis som små barn!
Svar på tråden Behålla eller adoptera bort katten?