• Anonym (hhh)

Hur får man veta att man har blivit anmäld till soc?

Jag undrar om någon vet på vilket sätt som Soc kontaktar vårdnadshavaren när denne har blivit anmäld? Brukar de ringa till vårdnadshavaren och boka möte, eller skickar de brev till vårdnadshavaren?
  • Svar på tråden Hur får man veta att man har blivit anmäld till soc?
  • Anonym (hej)

De ringde till mig. Omgående. Min terapeut anmälde mig på förmiddagen och de ringde på eftermiddagen.

• Anonym (L)

Tror de i första hand ringer. I andra hand skickar brev, om numret är okänt exempelvis. Annars beror det väl på vad det gäller. Vårdnadshavare har alltid rätt att veta när utredning har inletts.

• Anonym (soc sekr)

Det beror på vilka rutiner man har på just det kontoret och hur allvarligt innehållet i anmälan är. Är det ingen akut fara så är det vanliga ett brev med en tid för besök.

• Anonym (Liv)

Oftast skickar de brev, är det inget akut/jätteallvarligt berättar ofta skola/förskola att de lämnat in en anmälan (dock ej vid sexuella övergrepp och våld).

• Anonym (Socionom)

Om det är ett förstabesök brukar vi ringa och presentera oss och förklara vad det handlar om.

Alla vårdnadshavare kontaktas. Har en kollega som hittade en pappa genom nyhetssajter och flashback. Lite okonventionellt kanske men det funkade.

• Anonym (hhh)
    Anonym (Socionom) skrev 2016-08-10 20:24:15 följande:

Om det är ett förstabesök brukar vi ringa och presentera oss och förklara vad det handlar om.

Alla vårdnadshavare kontaktas. Har en kollega som hittade en pappa genom nyhetssajter och flashback. Lite okonventionellt kanske men det funkade.

OK, hur lång tid efter att anmälan har kommit in gör ni detta samtal?

Händer det att ni får in anmälningar på incident som skett för t.ex. två månader sedan? Alltså att den som anmäler har bevittnat en oroande situation för x antal månader sedan men anmäler det först nu?
  • Anonym (H)

Någon jag känner, fick hem ett brev och så stod anmälan där samt tid för mötet. Så det beror nog på vad anmälan handlar om.
    Detta var första gången alltså aldrig blivit anmäld dock var den falsk också då det var någon hon bråka med.. Men ja det beror på.

• Anonym (Socialsekreterare)

När en anmälan kommit in ska vårdnadshavaren kontaktas inom två veckor (Max). Ibland ringer vi och ibland skickar brev. Beror på vad anmälan innehåller och om telefonnummer finns med eller inte. Vid misstanke om våld och sexuella övergrepp ser det lite annorlunda ut.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2016-08-11 00:26:02 följande:

När en anmälan kommit in ska vårdnadshavaren kontaktas inom två veckor (Max). Ibland ringer vi och ibland skickar brev. Beror på vad anmälan innehåller och om telefonnummer finns med eller inte. Vid misstanke om våld och sexuella övergrepp ser det lite annorlunda ut.

Hur ser det ut när det är narkotika med i bilden?
    Skickas det brev då oxå så att personen hinner bli "ren" innan det bli möte?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2016-08-11 00:26:02 följande:

Hur gör ni då?
Svar på tråden Hur får man veta att man har blivit anmäld till soc?