Ivf provrörsbefruktning
Hej!
Här har du en till med förstörda äggledare... Jag har till och med fått operera bort en och den andra sitter sammanväxt med min tarm. Så där är det totalstopp.
Vi är inne på vår andra IVF-behandling, men gör den inte i Malmö utan i Stockholm där vi bor. Men ska försöka berätta så gott jag kan :)
Första besöket är egentligen bara en massa information. Man går igenom hur själva IVF-processen går till. Sedan får man träffa en barnmorska och gå igenom hur sprutorna ser ut, hur de fungerar och när och hur man ska ta de.
Sedan får man invänta sin mens. På mensens andra eller tredje dag början man ta sprutor på sig själv, och under tiden får man gå på några kontroller i form av vaginalt ultraljud (VUL) för att kolla så att äggblåsorna växer som de ska.
Har de sedan kommit upp i rätt storlek så gör man äggplock, man plockar helt enkelt ut äggenur blåsorna. Detta görs under lokalbedövning,
Efter det blir det insättning och sedan får man vänta ca 2 veckor på att ta ett gravtest.
För oss blir det den 4e insättningen nu.. Vår andra insättning med ett färskt embryo blev ett plus men sedan missfall...
Vi har en liten kämpe kvar i frysen från vårt andra äggplock. Vid första försöket fick vi bara ut ett ägg. Andra blev det ett tillbaks till mig och två i frysen.
Andra FET (frozen embryo transfer) för oss nu snart förhoppningsvis.
Hela IVF-karusellen tar extremt mycket på krafterna och energin. Så att du är beredd på det. Alla mår självklart inte dåligt, men vill bara att du ska veta det. Jag visste inte det innan och önskar att någon hade sagt det till mig. Jag trodde vi skulle lyckas på första försöket, för så svårt kan det väl inte vara? Tji fick jag...
Hoppas detta gav dig lite svar på de frågor du hade. Gå gärna in på min blogg också, där får du mer information om hur våra behandlingar gått till och sett ut :)
www.nouw.se/ivfresan