• blomman 2

för stor rumpa

Hej! Min dotter är 8 år och ska börja 2:an i höst. Hon har nu under sommaren påpekat vid några enstaka gånger att hon har stor rumpa,vilket defenetivt inte är sant! Och det har jag sagt åt henne. Hon berättar att "den och den" i klassen av tjejerna har mindre rumpa. Jag har frågat om någon har sagt att hon har stor rumpa vilket ingen har gjort,det här tycker hon om sig själv! Jag har frågat varför hon tycker så,vad som har gjort att hon måste jämföra sig med andra? Inget...bara att hon tycker så. Jag har berättat att vi alla ser olika ut,att vi alla har olika kroppsform mm och att hon skall känna sig nöjd med hur hon ser ut och att hon är precis så perfekt som så hon är,att även jag är väldigt nöjd med hur jag ser ut trots lite otränad,men inte överviktig. Hon har också sagt att man blir lik sin mamma i kroppen när man blir äldre,och det ser ut som om hon menar att hon inte vill få min kroppstyp,dvs timglasfigur med absolut ingen överdrivet stor bak,men pga markerad midja så ser den ju bredare ut eller hur man nu skall uttrycka sig... Får VÄLDIGT mycket komplimanger för mitt utseende av folk vi känner och inte känner så det känns så jobbigt att hon redan nu har börjat att kritisera sig själv såhär och inte vill förstå att hon är bra som hon är. Hon älskar gymnastik men vill absolut inte få stora muskler,för då ser man tjock ut! Hon nämnde också härom dagen att hon hade fått mindre rumpa när hon provade ett par byxor hon inte hade använt på ett tag. Jag vet att jag har kommenterat min kropp tidigare och kritiserar och rasat över den,men det var pga en kronisk sjukdom som gjorde att jag var överviktig ett tag. Så jag vet att detta är farligt som förebild. M E N hur hår jag nu vidare med detta så det inte eskalerar och kan bli värre? Är så orolig över att detta kan leda till större problem i framtiden,hon skall vara BARN och inte behöva tänka på dessa saker överhuvudtaget. Är detta normalt i denna ålder...att jämföra sig med andra osv....

• Svar på tråden för stor rumpa
  • Jula

Jag tycker du absolut ska prata med någon om det. Kanske BUP? Jag har en dotter som är 9 år och har inte hört av henne eller kompisars att det är något man tänker på alls. Men det hjälper säkert om du får lite hjälp med att hantera det. Lycka till!

Svar på tråden för stor rumpa