• Zarizen

Löss!

Upptäckte igår att min 11-årige son hade löss! Har nu behandlat honom men livrädd för att min 2-månaders bebis oxå ska få! Har kollat igenom honom (svårt med kam så mest med ögonen och fingrarna) och inte hittat några. Men hur gör jag om jag hittar löss på honom?? Behandla kan man ju först göra från 2-års ålder !! Livrädd för dessa små äckliga varelser och snart börjar skolan oxå då kommer de ju va ännu mer!

• Svar på tråden Löss!
  • viseversa

Men hur mycket hår har dom bebis? Är bebisen väldigt hårfager så går det ju bara att kamma igenom håret med en luskam. Jag behandlade dock min bebis en gång när storasyskonen hade löss. Kanske inte så liten som 2 mån men definitivt yngre än 2år. Fråga på Apoteket.

• Zarizen

Han har en del hår men det är ljust så man ser ganska bra. Hårbotten syns ju. Har försökt att kamma med luskam och har inte hittat nått. Dock rivit upp en del skorv så det är det som fastnar på luskammen.

viseversa skrev 2016-08-11 17:35:51 följande:

Men hur mycket hår har dom bebis? Är bebisen väldigt hårfager så går det ju bara att kamma igenom håret med en luskam. Jag behandlade dock min bebis en gång när storasyskonen hade löss. Kanske inte så liten som 2 mån men definitivt yngre än 2år. Fråga på Apoteket.

• Birgitta02

Löss är inte farligt men sjukt obehagligt. Och det kliar som fasen. Så behandla inte den lille om det inte behövs. Jag hade nog hellre klippt av håret på den lille än att behandla, under förutsättning att det verkligen FINNS löss.

Svar på tråden Löss!