När lära sig cykla utan stödhjul?
När började era barn cykla utan stödhjul?
Och när bör dom kunna cykla tycker ni?
När började era barn cykla utan stödhjul?
Och när bör dom kunna cykla tycker ni?
Mellan 4 och 6 år. Har vart lagom för mina barn. Tycker väl att ett barn bör kunna cykla innan den börjar skolan men att lära sig cykla handlar om barnets intresse och koordination/balans osv så när ett barn bör kunna cykla är egentligen individuellt.
3 år har mina lärt sig.
Mina tre äldsta har alla lärt sig vid 4 år. Men då har dom också haft intresset och cyklat mycket. Min pojke på 3 år är inte alls intresserad av varken trehjulingen eller cykeln med stödhjul, så han kanske inte kommer vara redo nästa år. Som sagt så är det väldigt individuellt!
Säger som övriga, det är väldigt individuellt och beroende av hur intresserat barnet är för cykling. Jag skulle dock skippa stödhjulen helt eftersom de bara gör så att barnet lär sig cykla i en onaturlig position. Alltså de sitter lite lätt lutade åt ena hållet och kompenserar då genom att böja kroppen åt andra hållet. När de sedan ska lära sig cykla utan stödhjulen har de svårt att släppa det. Bättre då att öva med balanscykel för balansen och trehjuling för trampandet och sedan gå direkt på vanlig cykel. Då kan man ju ha en pinne bak så en vuxen kan hjälpa till i början.
Vår dotter lärde sig när hon var 4. Granntjejen som är lika gammal kan fortfarande inte fast hon är 6, men det är pga bristande intresse. Hennes bror däremot kan cykla utan stödhjul trots att han bara är 3. Men han började med en balanscykel och han älskar åka fort och är inte rädd för något, han bars kör på. Hon däremot vill ta det lugnt och är allmänt försiktig
Om man börjar med spring/balanscykel så blir det ju aldrig några stödhjul utan barnet lär sig först hålla balansen och sen cykla när det kan balansera och trampa samtidigt. Med balanscykel vid 2-3 kan barnet absolut lära sig cykla på riktigt vid 3-4 om det är intresserat. Är väldigt olika annars, själv tror jag att jag var sex-sju, men här har alla barn lärt sig kring fyra.
Mina har varit 5. De har lärt sig tekniken på en dag och är ganska snabba till att klara det bra, parera, bromsa, bedöma avstånd etc i den åldern. Anser jag, i alla fall.
Min son lärde sig cykla med balanscykel som 3-åring och med vanlig cykel utan stödhjul som 4-åring. Balanscykel är superbra övning. Behövs inga stödhjul då. Jag 'knuffade' bara iväg honom med cykeln och han började trampa på en gång.
Min son hade en springcykel länge. Sen fick han en vanlig cykel, utan stödhjul. Vi började träna på den i början av sommaren (4 1/2 år gammal) och efter några gånger kunde han cykla själv och nu cyklar han riktigt bra själv (fyller 5 år nästa månad).
Olika för alla barn. Min äldsta tog av stödhjulen när han var 4 och kunde cykla direkt. Han har en grym balans och motorik som verkar medfödd.
Han lillebror kämpade jag med hela våren då han var 5. Han var duktig men behövde längre tid på sig.
Tycker det syns på barnen när de är redo att börja träna på att cykla utan stödhjul, eller framförallt när motoriken inte är tillräckligt utvecklad för att lära sig. Men som andra sagt är väll 4-6 år det normala, enstaka reder det tidigare och enstaka senare.