• Anonym (queen)

När lära sig cykla utan stödhjul?

När började era barn cykla utan stödhjul?
    Och när bör dom kunna cykla tycker ni?

• Svar på tråden När lära sig cykla utan stödhjul?
  • Anonym (Kim)

Man lär sig inte cykla med stödhjul. Det är inte så att man lär sig cykla med dem och sedan tar av dem när man är mogen att vara utan. Tvärtom lär man sig cykla fortare om man inte använder stödhjul eftersom tekniken inte alls är densamma så om man börjar med stödhjul så måste man ändå lära om när man tar av stödhjulen.

Stödhjul har alltså ingen som helst effekt vad gäller att lära sig cykla - tvärtom!

• stor grön drake
    Anonym (Kim) skrev 2016-08-12 09:00:51 följande:

Man lär sig inte cykla med stödhjul. Det är inte så att man lär sig cykla med dem och sedan tar av dem när man är mogen att vara utan. Tvärtom lär man sig cykla fortare om man inte använder stödhjul eftersom tekniken inte alls är densamma så om man börjar med stödhjul så måste man ändå lära om när man tar av stödhjulen.

Stödhjul har alltså ingen som helst effekt vad gäller att lära sig cykla - tvärtom!

Fast det stämmer inte hrlt. Stödhjul är väldigt bra för att lära sig hur man gör när man trampar.

Min son blir snart 7 och kan inte cykla. Förra sommaren var första sommaren med stödhjul. Det är svårt, och han blir rädd och vågar inte. Vi har kämpat lite i sommar, men pga panik så blir det en sån kamp. Vi har dessutom ingen lämplig gård (liten asfaltsparkering där ofta rör sig bilar, i övrigt jättebra backe med bilväg) så vi måste iväg för att öva. Han hade balanscykel som liten men tyckte att den var obehaglig och vägrade gå nära den. Han vill så gärna lära sig cykla innan skolan börjar men är rädd och vill cykla sakta, och då blir det ännu vingliga och han får mer panik...
  • Anonym (Kim)
    stor grön drake skrev 2016-08-12 09:28:47 följande:
    Fast det stämmer inte hrlt. Stödhjul är väldigt bra för att lära sig hur man gör när man trampar.

Min son blir snart 7 och kan inte cykla. Förra sommaren var första sommaren med stödhjul. Det är svårt, och han blir rädd och vågar inte. Vi har kämpat lite i sommar, men pga panik så blir det en sån kamp. Vi har dessutom ingen lämplig gård (liten asfaltsparkering där ofta rör sig bilar, i övrigt jättebra backe med bilväg) så vi måste iväg för att öva. Han hade balanscykel som liten men tyckte att den var obehaglig och vägrade gå nära den. Han vill så gärna lära sig cykla innan skolan börjar men är rädd och vill cykla sakta, och då blir det ännu vingliga och han får mer panik...
    Jo, det stämmer. Inget av det du skriver motsäger det heller.

Din son är rädd och det är det en del barn som är tyvärr, jag hade själv en dotter som var rädd och osäker för olika saker när hon var mindre. Men att cykla med stödhjul gör inte att din son lär sig cykla utan fortare eller bättre. 

För din son handlar det om att våga och inte så mycket om att lära sig teknik. Att använda stödhjul kan faktiskt vara kontraproduktivt i det läget. Han kommer att lära sig fel teknik och framför allt balans och när han sen hamnar på en cykel utan stödhjul så kommer han att bli rädd igen då han märker att han inte alls kan göra som på cykeln med stödhjul. Och det är inte trampandet som är det svåra att lära sig. 
  • Anonym (Abc)

Dottern lärde sig när hon var tre. Sonen är mindre intresserad och inte lika envis och kan nu som fyraåring cykla sådär en 100 meter när det inte är backar men kan inte starta själv och tror inte heller han kommer lära sig det i år eftersom att han som sagt inte är så intresserad.

Till förskoleklass känns det som att man borde ta tag i att lära sina barn cykla om de inte kan det redan.

• Fia 28

Syrrans flicka kunde cykla utan stödhjul några månader innan hon fyllde 3. Men hon har då åkt balanscykel i princip sedan hon börjat gå. 

Sambons dotter tappade intresset totalt när hon förstod att hon måste trampa på cykeln, så hon totalvägrar numera använda annat än balanscykeln och hon är 4,5.

• Fia 28
    Fia 28 skrev 2016-08-12 10:56:30 följande:

Syrrans flicka kunde cykla utan stödhjul några månader innan hon fyllde 3. Men hon har då åkt balanscykel i princip sedan hon börjat gå. 

Sambons dotter tappade intresset totalt när hon förstod att hon måste trampa på cykeln, så hon totalvägrar numera använda annat än balanscykeln och hon är 4,5.

Glömde säga att ena flickan är extremt duktig på på allt som har med motoriken att göra och den andra är rätt klumpig och varit sen med det mesta förutom talet. Barn är så otroligt olika.
  • Fia 28
    stor grön drake skrev 2016-08-12 09:28:47 följande:

Kan ni inte fixa massa skydd (knäskydd, armskydd etc) så han inte stöter sej ifall han ramlar? Öva på något ställe med kompakt grusväg istället för asfalt som inte gör lika illa när man ramlar.
  • Sommarlöv

Min äldsta var 3,5 år och min yngsta 3 år och 2 månader. Mitt tips är att aldrig använda stödhjul. Det gör det bara svårare för barnen att lära sig att cykla. Köp en sprincykelnistället och öva upp balansen. Sedan är det plättlätt för barnet att lära sig att cykla!

• Alexi

Jag fattar inte att folk fortfarande kör med stödhjul. Varför gör man det?

Mina barn har cyklat på trehjuling som typ tvååringar, då lär man sig trampa.

Sen har man en springcykel som man kan ha i 3-4-årsåldern och får rätt balans på. Sen är det jätteenkelt att gå över till vanlig tvåhjuling, båda mina har klarat det som fyraåringar eftersom de varit vana vid springcykel.

Om man som normalmotoriskt barn inte kan cykla som sjuåring så har man ju uppenbarligen gått frl väg.

• scanmia

Barn i min omgivning har lärt sig att cykla någon gång mellan 3 och 8 år. Det har ganska mycket att göra med om det finns tillgång till bra cykelvägar och ställen eller inte. De som behöver packa in cyklarna i bilen och åka till en lämplig park för att träna - det blir ju bara inte av lika ofta.

Det finns ett par cykelklubbar för barn här som erbjuder kurser och camps för barn som är 4+ och de lär de barn som inte kan cykla att göra det på första lektionen så att de sedan kan delta i verksamheten. Det är inget problem.

Svar på tråden När lära sig cykla utan stödhjul?