När lära sig cykla utan stödhjul?
När började era barn cykla utan stödhjul?
Och när bör dom kunna cykla tycker ni?
När började era barn cykla utan stödhjul?
Och när bör dom kunna cykla tycker ni?
Man lär sig inte cykla med stödhjul. Det är inte så att man lär sig cykla med dem och sedan tar av dem när man är mogen att vara utan. Tvärtom lär man sig cykla fortare om man inte använder stödhjul eftersom tekniken inte alls är densamma så om man börjar med stödhjul så måste man ändå lära om när man tar av stödhjulen.
Stödhjul har alltså ingen som helst effekt vad gäller att lära sig cykla - tvärtom!
Man lär sig inte cykla med stödhjul. Det är inte så att man lär sig cykla med dem och sedan tar av dem när man är mogen att vara utan. Tvärtom lär man sig cykla fortare om man inte använder stödhjul eftersom tekniken inte alls är densamma så om man börjar med stödhjul så måste man ändå lära om när man tar av stödhjulen.
Stödhjul har alltså ingen som helst effekt vad gäller att lära sig cykla - tvärtom!
Dottern lärde sig när hon var tre. Sonen är mindre intresserad och inte lika envis och kan nu som fyraåring cykla sådär en 100 meter när det inte är backar men kan inte starta själv och tror inte heller han kommer lära sig det i år eftersom att han som sagt inte är så intresserad.
Till förskoleklass känns det som att man borde ta tag i att lära sina barn cykla om de inte kan det redan.
Syrrans flicka kunde cykla utan stödhjul några månader innan hon fyllde 3. Men hon har då åkt balanscykel i princip sedan hon börjat gå.
Sambons dotter tappade intresset totalt när hon förstod att hon måste trampa på cykeln, så hon totalvägrar numera använda annat än balanscykeln och hon är 4,5.
Syrrans flicka kunde cykla utan stödhjul några månader innan hon fyllde 3. Men hon har då åkt balanscykel i princip sedan hon börjat gå.
Sambons dotter tappade intresset totalt när hon förstod att hon måste trampa på cykeln, så hon totalvägrar numera använda annat än balanscykeln och hon är 4,5.
Min äldsta var 3,5 år och min yngsta 3 år och 2 månader. Mitt tips är att aldrig använda stödhjul. Det gör det bara svårare för barnen att lära sig att cykla. Köp en sprincykelnistället och öva upp balansen. Sedan är det plättlätt för barnet att lära sig att cykla!
Jag fattar inte att folk fortfarande kör med stödhjul. Varför gör man det?
Mina barn har cyklat på trehjuling som typ tvååringar, då lär man sig trampa.
Sen har man en springcykel som man kan ha i 3-4-årsåldern och får rätt balans på. Sen är det jätteenkelt att gå över till vanlig tvåhjuling, båda mina har klarat det som fyraåringar eftersom de varit vana vid springcykel.
Om man som normalmotoriskt barn inte kan cykla som sjuåring så har man ju uppenbarligen gått frl väg.
Barn i min omgivning har lärt sig att cykla någon gång mellan 3 och 8 år. Det har ganska mycket att göra med om det finns tillgång till bra cykelvägar och ställen eller inte. De som behöver packa in cyklarna i bilen och åka till en lämplig park för att träna - det blir ju bara inte av lika ofta.
Det finns ett par cykelklubbar för barn här som erbjuder kurser och camps för barn som är 4+ och de lär de barn som inte kan cykla att göra det på första lektionen så att de sedan kan delta i verksamheten. Det är inget problem.