Inlägg från: Malintbackstrom |Visa alla inlägg
  • Malintbackstrom

Förstå pengars värde

Har en 11 årig kille som inte alls förstår pengars värde. Och ja, jag förstår att det är delvis mitt fel men vill nu tänka om och göra rätt.

Tex, han vägrar använda "en billig" telefon. ( nej han får ingen ny dyr) Han skryter om vad allt vi har kostar. ( nej vi är inte rika ) Han vill ha saker hela tiden ( nej det får han inte) Han googlar "lyxigast" "rikast" och vill vara som de eller åka dit. Allt han pratar om handlar om pengar. Jag är verkligen inte sån och stör mig på detta. Dock har han mycket saker om man jämför med de kompisar han umgås med och vi har större hus och ny bil. En anledning till att jag stör mig är att hans pappa är likadan ( vi bor inte ihop) Tror ni han växer ifrån det? Att det bara är en fas? Eller har ni tips hur jag ska få honom att förstå? Han är en väldigt omtänksam kille annars.

• Svar på tråden Förstå pengars värde
  • Malintbackstrom

Jo det kommer mest från pappan som är extremt fixerad vid pengar. Han är dock väldigt ekonomisk men enligt mig har det gått till överdrift då det är det enda han pratar om och givetsvis smittar det över på sonen. Pappan säger även till sonen att "mamma tjänar så bra så det kan hon köpa till dig".

Jag försöker ge honom jobb i hemmet men svaret är oftast att det gör jag aldrig för bara 20kr/50kr eller vad det kan vara. Han är bortskämd och det ska bli ändring på det. Ska jobba stenhårt i höst så alla tips är bra! Tack!!!!

• Malintbackstrom

Tack för tipsen. Hålla ordning på rummet gör han men det är det enda. Månadspeng får han men vilkårslöst. Det kanske får bli ändring på det...

Förutom att hjälpa till hemma, har ni andra tips på hur han kan förstå pengars värde?eller rättare sagt pengars ovärde. Att pengar inte gör en människa lycklig, eller mer värd! Det känns som att han ser upp till rika personer. Kommentarer som " varför vill någon åka till det landet, det är ju fattigt" " varför vill någon jobba med det, det tjänar man ju jätte dåligt på" "är deras bil/hus värd mer än vår" tycker jag är väldigt tråkiga. För mig är pengar något man använder och väldigt oviktigt. Nödvändigt ont.

Svar på tråden Förstå pengars värde