• Tina81

Blir det bara kaos?

Vi har tänkt ha en månads föräldraledighet ihop i januari och vår tjej blir då 9 mån. Tanken var att ha hela månaden på Kanarieöarna med charter för att vi aldrig rest med henne förut och tänkte göra det så enkelt som möjligt.

Nu börjar jag dock fundera lite på om vi tänkt lite fel här:) Blir det bara jobbigt med en så liten som säkert börjat ta sig fram och måste skyddas från solen hela tiden?

Vore det lättare att att undvika charter och boka något mer enskilt?

Vad har ni för erfarenheter? Vad är mest semester och minst stök med en så liten?:)

• Svar på tråden Blir det bara kaos?
  • Carambolan

Mest semester och minst stök är absolut att vara hemma där man har alla sina saker men det kanske inte är roligast :)

När du säger charter, hur har ni tänkt bo då? Är det lägenhetshotell så att ni lätt kan laga mat och tvätta, och vara inomhus utan att sitta i knät på varandra?

• Anonym (Kikki)

Jag har ingen erfarenhet av att resa med småbarn men jag har sett hur småbarnsfamiljerna sliter sitt hår på hotellen!
    Barn som skriker, kastar saker, kräks... osv tas inte med ett leende av de flesta andra som åkt för att ha semester.

Varit med om att föräldrar badad med bebisar... med blöjor på! Dock togs det inte bra av hotellet och de fick en rejäl åthutning.

Även på flyget brukar de små skrika, sparka och allmänt störa.
    Man kanske inte blir direkt arg men det är mycket, mycket irriterande.
    Hur kul är det att de andra resenärerna tycker att man är en pina på deras semester?

• Tina81

Haha sant:)

Vi har bokat 2 veckors all inclusive på ett bättre all-inclusive- hotell med sportinriktning, som vi gillar.

Sista 2 i en liten fiskeby i lägenhetshotell...

Carambolan skrev 2016-08-12 16:10:19 följande:

Mest semester och minst stök är absolut att vara hemma där man har alla sina saker men det kanske inte är roligast :)

När du säger charter, hur har ni tänkt bo då? Är det lägenhetshotell så att ni lätt kan laga mat och tvätta, och vara inomhus utan att sitta i knät på varandra?

• Tina81

Håller med och upplevt samma sak vi har därför bokat med familjeinriktning. Så alla stör liksom varandra..hjälp!;)

Funderar på om eget hus med pool vore bättre..men lyckas inte hitta något bra och prisvärt..

Anonym (Kikki) skrev 2016-08-12 16:17:04 följande:

Jag har ingen erfarenhet av att resa med småbarn men jag har sett hur småbarnsfamiljerna sliter sitt hår på hotellen!

Barn som skriker, kastar saker, kräks... osv tas inte med ett leende av de flesta andra som åkt för att ha semester.

Varit med om att föräldrar badad med bebisar... med blöjor på! Dock togs det inte bra av hotellet och de fick en rejäl åthutning.

Även på flyget brukar de små skrika, sparka och allmänt störa.

Man kanske inte blir direkt arg men det är mycket, mycket irriterande.

Hur kul är det att de andra resenärerna tycker att man är en pina på deras semester?

• Anonym (Kikki)
    Tina81 skrev 2016-08-12 16:20:27 följande:

Håller med och upplevt samma sak vi har därför bokat med familjeinriktning. Så alla stör liksom varandra..hjälp!;)

Funderar på om eget hus med pool vore bättre..men lyckas inte hitta något bra och prisvärt..

Låter som ett bra val!
    Själv väljer jag alltid bort familjehotellen just av den anledningen. =)

Haha, gissar att ni får stå ut med varandra!

Nej, det där med hus... det hittar man oftast mest prisvärt via t ex Blocket. Men då gäller det att ta referenser och vara försiktig. Kanske inget att chansa på med ett litet barn med.
  • Anonym (Semester)

Allt beror ju på hur barnet är. För mig skulle det bara varit jobbigt att åka med min dotter när hon var 9 månader. Semester skulle varit att pappan var hemma med oss och vi delade på ansvaret för barnet under 1 månad. Men då ska tilläggas att mitt barn kröp vid 6 månader och gick längs möblerna vid 8 månader, hon tog sig fram obehindrat vid 9 månader så det var bara att springa efter henne konstant. Men är barnet inte så rörligt än, kanske just lärt sig krypa så hade det kanske gått. Tänk oxå på att barnet sover mycket mindre än nu vid den åldern, så man får räkna med att barnet är vaket större delen av dagen och behöver underhållas.

Kanske inte vad du ville höra, säkert går det att åka men med facit i hand (när det gäller mitt barn) är jag glad att vi reste när hon var 5 månader och nästa gång blir vid 18 månader.

• NollÅtta

Var 1 vecka på rhodos när sonen var 9 mån. All inclusive vilket underlättade. Det gick bra. Hade med en sulky som han kunde sova i på dagen. Hade ked en soldräkt som han hade på aig hela tiden när vi var ute, plus en solhatt. Vi hängde mycket i skuggan men lite sol blev det ju. Men sonen var lika mjölkvit när vi kom hem som han varit innan man får väl inte ha för höga förväntningar bara, men vi hade en rolig resa

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Kodia

Det kommer säkert att gå jättebra! Kanarieöarna är ju ett ställe där det finns vård, "vanlig" mat att köpa, bra kommunikationer hem, många svenskar, osv. På vintern är det som svensk sommar, så ingen jobbig värme att behöva skydda bebisen mot. Ett parasoll till vagnen är bra att ha. Tillsammans med en filt/handduk och några klädnypor går det att fixa skugga nästan överallt. En stavmixer kan vara bra att ta med så att ni kan mixa mat.

Vi har rest mycket med barnen när de var små (2 mån, 14 mån, 2 år, 3 år, osv.) Det har alltid funkat smidigt. Eftersom ni har lägenhet kan ju dottern röra sig lite mer fritt där, och om ni har med en stor filt/täcke kan hon vara på den på utomhus.

• Tina81

Tack för tips:) vi börjar nu kika på att byta till hus med egen liten pool. Lite dyrare, så det kanske får bli 3 veckor ist för 4, men det verkar så mycket mysigare och smidigare. Tycker det är jobbigt hög ljudnivå vid charterpooler & restauranger:) Erfarenheter?

• Rani

Två vuxna på en bebis ärr inga problem. Risk för kaos= mycket liten.

Det är när barnen blir fler och lite äldre som de börjar vara jobbiga. Så åk ni.

• mia maria

Jag har rest mycket med mina två barn (ensam vuxen dessutom!) o jag tycker inte att man ska göra det värre än vad det är!

Vare sig man reser charter eller reguljärt så finns det ju olika slags hotell. Vi har aldrig bott på någon jättestor hotellanläggning, typ Sunwing eller Blue Village. Jag föredrar även att åka utan all inclusive, trots att jag rest med barnen sedan de var åtta månader respektive tre år.

Vi har bott på allt från mellanstora familjehotell till små hotell som saknat barnpool o inte alls varit familjeinriktade. När vi har rest på storstadssemestrar har vi oftast bott på små enkla hotell. Och allt har funkat finfint! Det blir vad man gör det till tänker jag Har man inte "kaos" hemma så upplever inte jag att man har "kaos" på semestern heller. För mig är det semester att komma hemifrån, sola o bada alternativt uppleva saker o sevärdheter, slippa alla måsten hemma, äta mat på restaurang, umgås med barnen, ta det lugnt etc!

Flygresorna har aldrig någonsin varit ett problem för oss - men det beror säkert på hur barnen är o hur man själv som förälder är. Det blir som sagt lite vad man gör det till.
    Åk dit ni känner för o tänk att det oftast inte blir så mycket mer annorlunda än hemma Är barnet i krypåldern så blir det lika mycket passning som hemma. Dock i en annan miljö

Äta ute på restaurang har aldrig varit några problem med mina barn - det finns oftast barnstolar, barnmeny, ibland lekhörnor - personalen är ofta barnvänlig etc.
    Letar man inte problem så uppstår de sällan

Läs gärna mer om våra resor på min blogg: http://www.ensammamammansvarld.blogg.se

Svar på tråden Blir det bara kaos?