• Plums24

Gravid & visstidsanställning

Vi har enorm barnlängtan och planerar för det snart!

Min sambo har fast anställning med över 30 i inkomst och jag har över 20 men en visstidsanställning.

Den anställningen gäller till och med nästa augusti men min chef har från början sagt att det kommer bli mer då jag gör ett bra jobb av osv. :)

Jag tror inte att hon skulle låta bli att förlänga min anställning pga mammaledighet eller så men är ändå nyfiken på hur det fungerar med graviditet och mammaledighet under visstidsanställning så att jag ändå har lite mer koll. Någon som vet?

• Svar på tråden Gravid & visstidsanställning
  • katrinp

Jag hade en visstidsanställning som min chef lät bli att förlänga trots att hon tidigare sagt rakt ut till mig att jag skulle få förlängt. Har dessutom fått ett otroligt gott arbetsbetyg från henne. Hon lämnade även mycket goda referenser sen när jag sökte annat jobb istället så de var inte missnöjda på något sätt. Däremot sa hon aldrig att det berodde på graviditeten utan sa istället att det inte fanns någon ledig tjänst just då men att jag inte skulle oroa mig för när jag kom tillbaka från mammaledigheten så skulle jag garanterat få en tjänst och hon erbjöd mig att få det skriftligt, vilket jag naturligtvis tackade nej till.

• Plums24
    katrinp skrev 2016-08-12 22:23:52 följande:

Jag hade en visstidsanställning som min chef lät bli att förlänga trots att hon tidigare sagt rakt ut till mig att jag skulle få förlängt. Har dessutom fått ett otroligt gott arbetsbetyg från henne. Hon lämnade även mycket goda referenser sen när jag sökte annat jobb istället så de var inte missnöjda på något sätt. Däremot sa hon aldrig att det berodde på graviditeten utan sa istället att det inte fanns någon ledig tjänst just då men att jag inte skulle oroa mig för när jag kom tillbaka från mammaledigheten så skulle jag garanterat få en tjänst och hon erbjöd mig att få det skriftligt, vilket jag naturligtvis tackade nej till.

Påverkade det din mammaledighet något rent inkomstmässigt eller hann du få ett nytt jobb innan?
  • Balderina

Det spelar egentligen ingen roll för dig pengamässigt om du har en anställning/inkomst under din mammaledighet. Din mammapeng beräknas 4 månader innan BF. Sen är ditt SGI (din inkomst) skyddad.

• Annelie 76
    Balderina skrev 2016-08-14 10:47:52 följande:

Det spelar egentligen ingen roll för dig pengamässigt om du har en anställning/inkomst under din mammaledighet. Din mammapeng beräknas 4 månader innan BF. Sen är ditt SGI (din inkomst) skyddad.

Är det första jobbet så måste man jobba 8 månader innan BF för att få fp på SGI-nivå.
  • Balderina

Ja men nu skrev ju inte TS något om att det är hennes första arbete så ditt tillägg på mitt inlägg känns bara onödigt.

Annelie 76 skrev 2016-08-14 10:55:04 följande:

Är det första jobbet så måste man jobba 8 månader innan BF för att få fp på SGI-nivå.

• katrinp

Det påverkade faktiskt väldigt mycket. Denna gången när jag har fast jobb så får jag ut nästan tre gånger så mycket i fp...

• BeautifulMoments
    katrinp skrev 2016-08-14 14:35:34 följande:

Det påverkade faktiskt väldigt mycket. Denna gången när jag har fast jobb så får jag ut nästan tre gånger så mycket i fp...

De sänker inte din föräldrapenning för en visstidsanställning går ut! Att du har mer idag måste vara för du jobbat upp din sgi.
    My life, My choice!
  • katrinp

Nej men eftersom jag inte fick förlängt så blev det till att gå på timmar de sista tre månaderna, vilket gav en stor ekonomisk förlust..

• BeautifulMoments
    katrinp skrev 2016-08-15 10:28:47 följande:

Nej men eftersom jag inte fick förlängt så blev det till att gå på timmar de sista tre månaderna, vilket gav en stor ekonomisk förlust..

Det ändrar inte din SGI om du skriver in dig på arbetsförmedlingen.
    My life, My choice!
Svar på tråden Gravid & visstidsanställning