• EnAnonumius

Orosanmälan. Vad händer nu?

Anonym (Ts) skrev 2016-08-13 20:26:03 följande:
    Ja precis. Jag ville visa på att han är en bra och närvarande pappa.
    Och en bra närvarande pappa kan inte Anders 35 år, en nyttjar droger också, som bor i en lägenhet i någon förort som jobbar inom industrin?

Ja jag förstår att du ville visa på att alla inte bor i knarkarkvart, för det är sant det gör inte alla drogmissbrukare per se och är en frånvarande förälder med uppe på detta.

Dock så social status och hur dyr villan är och i vilka "fina kvarter" man bor i, och vilken position man har på arbetsplatsen är i sig irrelevant.

Det hade räckt att skriva att han är en närvarande pappa, han har jobb och inkomst och vi bor i egen villa.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-13 23:40:44 följande:
    Jo absolut kan även din Anders vara en bra pappa.
    Jag notera att du skriver "din Anders".
    Vad får du det i från att jag skriver om mitt personliga privatliv, med exemplet om Anders?
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-13 23:40:44 följande:
      Men den bilden jag får är en separerad 2 barns pappa som bor i Upplands Väsby i en etta el tvåa. Har barnen varannan helg och är en bra pappa när han har de. Vill ha de oftare men det går inte för han bor för trångt. Inte så stort nätverk. Föräldrar som kanske inge lever el så har han dålig kontakt med de. Sitter själv i sin lägenhet el med nån kompis och tar droger. Känner sig väldigt ensam. Även något deppig. Men det kanske inte var den bilden du ville måla upp.

Ja det är DIN bild. Det behöver inte vara andras bilder för den saken skull.

• EnAnonumius
    Anonym (!) skrev 2016-08-14 00:51:08 följande:
    Varför handlar inte tråden om det TS frågade? Istället tjafsas det om diverse fördomar hit och dit, typiskt Familjeliv! Svar på frågan: Soc tar kontakt via telefon och bokar ett möte. De pratar med både dig och din man och vid behov även barnen. Ibland görs ett hembesök och ibland tar soc kontakt med dagis/skola. Jag jobbar inte på soc men om den ena föräldern är trygg och förståndig så avslutas ärendet. Jag tycker att det är bra att din man blir anmäld så kanske han blir rädd! Han måste skärpa sig! Han får väl sluta dricka om han blir sugen på att knarka då.
    Jupp vist är det typiskt familjeliv.
    Dock här så visar det upp familjelivs två sidor också.

Den status och penningstinna sidan.

Inget ovanligt att TS:ar och/eller tråddeltagare på familjeliv skall sticka upp prislappen på deras villor och yrkesstatusar.

Så har vi andra sidan tjafset om fördomar som också är urtypiskt för familjeliv..

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-14 12:46:35 följande:
    Fast i det här fallet så tycker jag det var relevant. För folk trodde Jag satt igen knarkarkvart med barnen. Och för tillfrisknande så spelar det socioekomiska och det sociala nätverket stor roll.
    Så slänga med miljoner och jobbstatusar är relevant?

Ja märkligt att du inte läste inlägg #22 av mig igen, innan du svarade så här tokigt på detta. Så jag upprepar mig vad jag skrev i inlägg #22 då det svaret blir helt relevant att kontra med här.

Citerar mig sjäv:
    Dock så social status och hur dyr villan är och i vilka "fina kvarter" man bor i, och vilken position man har på arbetsplatsen är i sig irrelevant.

Det hade räckt att skriva att han är en närvarande pappa, han har jobb och inkomst och vi bor i egen villa. smile5.gif
    slut citat.

Och DU även en person som bor i en förort och jobbar i industrin kan också ha bra förutsättningar, allt handlar inte om "socioekonomiska" för detta, utan ett väl underbyggt socialt nätverk i första hand för att kunna tillfriskna.

Du blev ju inte glad åt andras fördomar som fanns inledandes i trådstarten. Då är det rätt så intressant att du väljer själv att levererar direkta fördomar själv som svar när man exemplifierar med andra "jobbstatusar" och "socioekonomiska förhållanden och huruvida de är närvarande pappa eller inte om denna nyttjar droger.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:04:38 följande:
    Var någonstans läser du in att jag inte tycker det är så stort problem? Jag har bara försvarat hans förmåga som pappa för jag ser honom varje dag med sina barn och han är en bra pappa.
    Ja att försvara hans förmåga som pappa är EN sak. Är han en bra närvarande pappa trots missbruk så skall man ju givetvis poängtera detta, då det går att vara det. Där får du största medhåll från mig, att det går att vara en närvarande fader fast man kanske har missbruk.

Det som är sjukt är att dra in "han jobbstatus" och "hur dyr villan ni har".
    Jobbstatus, plånbokens storlek och "vilken fin tjusig villa" man har är knappast avgörande kriterier för att vara en god närvarande pappa. Det är knappast jobbstatus och den fina "dyra villan" som avgör huruvida man är en närvarande far eller inte.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:36:49 följande:
    Ja alla har fördomar. Även jag och därför ville jag förklara lite bakgrund. Men jag orkar inte diskutera det här längre. Vi kommer ingen vart.
    Orkar inte eller vill inte?
    Tufft att ställas till svars för dina fördomar?

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 15:47:57 följande:
    Nä barn behöver inte ha det bättre för att de kommer från ett välbärgat område men det spelar stor roll när det gäller tillfrisknande. Har man resurser både ekonomiska och även närstående som stöttar en så är. Hansen större att man tar sig ur skiten.
    Så kommer du med dina tröttsamma klyschor med pengar.

Att ta sig ur ett missbruk har enbart med ett bra socialt nätverk att göra (det kan man ha oavsett storlek på plånboken, oavsett hur mycket villan kostade, oavsett vilken jobbstatus man har), så är ett starkt social nätverk det som är i särklass det som är avgörande för att en person skall ta sig ur sitt missbruk eller inte.
    Och ett starkt socialt nätverk kan man ha oavsett socioekonomiska förhållande. 

Fast varför skall man argumentera emot folk som förblindar sig själva med "bra socioekonomiska förhållanden" är en viktig avgörande faktor, (nej jag skriver inte att det är den enda), för att kunna bli "nykter" och ständigt trycker på detta?
    De har ju redan bestämt sig för att det är en av de särklass avgörande viktig faktor.

• EnAnonumius
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-16 08:19:45 följande:
    Vilja och motivation kan inte köpas för pengar. Däremot kan man köpa privat sjukvård, terapi och rehab. Och slipper köa hundra år för behandling som man sedan ändå nekas.
    Just det. Vilja och motivationen (och glöm inte) ett bra socialt nätverk kan inte köpas för pengar.  Frågan är bara när TS skall förstå detta.

Sedan detta med kommentaren om köpa privat. Vilket är onödigt att påpeka i sammanhanget egentligen. Men kommentera det med.
    Detta med "privat vård" det kan även en "industriarbetare" kunna fixa själv om det anser att det behövs. Bara för att någon missbrukar droger och utåt sett ser ut att tillhöra en "läger socioekonomisk grupp"  så behöver det aldrig betyda att de inte skull kunna har råd att skaffa private vård/rehab. Det handlar om att många missar att en "knegare" kan skaffa privata sjukvårdsförsäkringar, eller har ett bra buffertkonto, etc. 

Det som är anmärkningsvärt är att människor i allmänhet stirra bara sig blind på ett siffra på pappret vad man har för inkomster och vägrar att tänka längre än lönespecen.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-16 20:40:17 följande:
    Nä, jag orkar inte diskutera om jag borde ha tagit upp vår socioekonomiska status. Det har inget med tråden att göra så jag förstår inte varför du har hakat upp dig på det. Tråden handlar inte heller om mina el andras fördomar.
    Jag har gett förklaring på varför, jag tyckte din löjlighet med att trycka på er socioekonomiska status var dumt att dra upp överhuvudlaget.

Om tråden inte handlar om dina eller andras fördomar.
    Då borde du ju visa detta genom att just lägga av med att fortsätta att just trycka ur dig fördomar upprepat om "folk i allmänhet",  i denna tråden. 
    Bara för att du fick två tre fördomar inledningsvis i tråden, så blir inte dina fördomar mer rätt att sitta och pumpa ut direkt upprepat som du väljer att göra, samtidigt som du sitter och klagat på andras fördomar. Och försöker flyttas fokusen på dina egna fel genom att påtala om andras fel.

Nej just det din socioekonomiska hade inget med tråden att göra alls. Ändå var det du själv som tog upp det och fortsätter att trycka på hur viktig den är upprepat. Fast andra har släppt det.

Om du nu är så trött på fördomar så kanske du skall bevisa detta genom att undvika på att vara den värsta på att just levererar (upprepat) fördomar i tråden.

Här är ett annat tydligt exempel på dina en av dina  upprepade fördomar.
    Här sitter du och tar för givet att folk saknar erfarenhet bara för att de skriver på ett visst sätt.
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-15 20:31:17 följande:
    En del människor måste bara hävda sig själva och vill ha en klapp på axeln för de skulle minsann göra SI el så. Men de har varken erfarenhet via jobb el liknande el varit i samma situation.

Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?