• Anonym (Ts)

Orosanmälan. Vad händer nu?

Jag och min man har varit tillsammans i 13 år och har 3 barn.

Min man har/ har haft en del problem med droger till och från under vårat förhållande. De första 2 åren så tog han ganska mycket droger. Gick sedan behandling och när han hade varit drogfri i 3 år så föddes vårt första barn. Sedan var han drogfri fram tills för 2 år sedan bortsett ca 3 återfall. För 2 år sedan gick hans mamma bort i en olycka ohindrat hösten började han knarka igen. Det var en jobbig period men han tog sig ur missbruket själv. Förra året var han drogfri bortsett 2 återfall. Men sedan så började han igen i jan i år och knarkade fram till juni.

Nu har han skrivit in sig på beroendecentrum och får antabus och gör pissprov2 ggr/veckan. Vi förstod att beroendecentrum kommer behöva göra en orosanmlan och det har vi även fått bekräftat av de. Min man tog även kontakt själv med soc. Både beroendecentrum och soc sa att de kommer göra en utredning men förmodligen så är detlugnt i det här fallet.

Hur går en sån utredning till ? Någon som varit med om det?

• Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-08-13 15:59:21 följande:

Det beror ju helt på hur barnen har det. Bor du och barnen med honom när han knarkar? I så fall finns det naturligtvis anledning att tro att du inte skyddar barnen tillräckligt och inte klarar att sätta deras behov främst.

Men allt beror ju på hur barnen har det. Det är de som står i första rummet.

Barnen har det bra. Vi bor inte i en knarkarkvart. Vi bor i ett övre medelklassområde i ett radhus för 9 milj. Min man jobbar som chef på ettglobaalt IT företag. Han är en Sk kostym Nisse och i gen typisk pundare. Ingen på skola el dagis el vår bekantskapskrets skulle kunna misstänka det här. Han skulle aldrig knarka framför barnen. Han går på en del event med jobbet och reser en del. Då dricker han och blir då sugen. Sist så åkte han skälv till landet och fixa lite grejer. Drack några öl och blev sugen. Han är en bra pappa och skulle aldrig göra något framför barnen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-13 16:14:29 följande:

Varför tog din man kontakt med socialtjänsten själv? Tror du/ni att era barn far illa? Varför väntade ni i så fall så länge med egenanmälan?

För att beroendecentrum sa att de måste göra en orosanmlan och han ringde dit för att fråga vad som skulle hända härnäst? Vi har inte gjort en egenanmälsn . Nu har det gått 2 veckor och vi har inte hört något så detta är nog inte ett prioffall.

Tycker inte vi har väntat så länge. Problemen började i jan och eskalerade under våren.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (justD) skrev 2016-08-13 16:52:27 följande:

Bara så att du vet, en knarkare är en knarkare  oavsett vad hans villa kostar eller vad han jobbar med. man är ingen speciell eller "finare" knarkare för att man bor i misär.

Oerhört löjligt att poängtera att ni bor i radhus för 9 miljoner och att han knarkar i kostym.....

Ja en knarkare är en knarkare och behöver lika mycket hjälp. Men har man ordnat liv med jobb, boende och även familj som stöttar en så är det lättare att ta sig ur missbruket. En pundare som hänger på plattan har förmodligen inget jobb, inget boende och förmodligen en familj som inte bryr sig. Och även trasig barndom med missbrukande föräldrar, fosterhem etc.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2016-08-13 16:56:37 följande:

Tror du din man har mer status bara för att han är en kostymnisse som bor i en villa för 9 miljoner och knarkar - än om han var en "typisk" pundare?

Ärligt talat, jag hoppas verkligen att soc inte ser förbi den "fina fasaden". Förstår inte hur du kan sitta och försvara honom.

Vad menar du med fina fasaden? Det är vi som har tagit kontakt med beroendecentrum och soc. Vi har varit ärliga så det finns ingen Fin fasad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-13 17:11:03 följande:

En knarkare med resurser har lättare att ta sig tillbaka. Såklart.

En fin fasad i all ära men mannen har arbete, familj, släkt, vänner. Faktorer som fungerar positiva faktorer i tillfrisknandet. Han har förmodligen privata försäkringar för snabbare sjukvård och råd att skaffa sig terapeut privat eller sätta sig själv på privat rehab imorgon istället för att vänta sex månader och kanske kanske få det beviljat av sjukvården eller socialtjänsten. Han är förmodligen ambitiös och intelligent vilket ökar sannolikheten för att han ska klara av att hitta lösningar på sina problem. Etc etc etc.

Ja precis så är det. Han har mig, sin pappa och 2 systrar. Sedan så har han 2 kompisar som kommer få reda på det och kommer stötta honom. Och han har något att leva för, sina barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2016-08-13 17:57:52 följande:

Dock inte intelligent nog att fortsätta vara ren utan "blir sugen" och tar en del överdoser..

Tror du missbruk och intelligens hör ihop? Så alla som röker är ointelligenta? Det är ju också en typ av missbruk.

Du verkar iofs inte speciellt intelligent då du antingen har svårt med läsförståelsen el inte vet vad överdos betyder. Var skriver jag att han har tagit överdoser?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (123) skrev 2016-08-13 18:39:51 följande:

Fast anledningen till att hon skrev det är väl för att många har fördomar om personer som använder droger, så tolkade jag det ialf. Alla sitter inte på en parkbänk och bor i en knarkarkvart vilket jag tror det dit tankarna går i första hand när man hör ordet knarkare.

Ja precis. Jag ville visa på att han är en bra och närvarande pappa.
  • Anonym (Ts)
    EnAnonumius skrev 2016-08-13 21:44:46 följande:

Och en bra närvarande pappa kan inte Anders 35 år, en nyttjar droger också, som bor i en lägenhet i någon förort som jobbar inom industrin?

Ja jag förstår att du ville visa på att alla inte bor i knarkarkvart, för det är sant det gör inte alla drogmissbrukare per se och är en frånvarande förälder med uppe på detta.

Dock så social status och hur dyr villan är och i vilka "fina kvarter" man bor i, och vilken position man har på arbetsplatsen är i sig irrelevant.

Det hade räckt att skriva att han är en närvarande pappa, han har jobb och inkomst och vi bor i egen villa.

Jo absolut kan även din Anders vara en bra pappa. Men den bilden jag får är en separerad 2 barns pappa som bor i Upplands Väsby i en etta el tvåa. Har barnen varannan helg och är en bra pappa när han har de. Vill ha de oftare men det går inte för han bor för trångt. Inte så stort nätverk. Föräldrar som kanske inge lever el så har han dålig kontakt med de. Sitter själv i sin lägenhet el med nån kompis och tar droger. Känner sig väldigt ensam. Även något deppig. Men det kanske inte var den bilden du ville måla upp.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (!) skrev 2016-08-14 00:51:08 följande:

Varför handlar inte tråden om det TS frågade? Istället tjafsas det om diverse fördomar hit och dit, typiskt Familjeliv!

Svar på frågan: Soc tar kontakt via telefon och bokar ett möte. De pratar med både dig och din man och vid behov även barnen. Ibland görs ett hembesök och ibland tar soc kontakt med dagis/skola. Jag jobbar inte på soc men om den ena föräldern är trygg och förståndig så avslutas ärendet. Jag tycker att det är bra att din man blir anmäld så kanske han blir rädd! Han måste skärpa sig! Han får väl sluta dricka om han blir sugen på att knarka då.

Vi fick brev från soc igår och vi ska dit på fre. I brevet står det att de kommer brsluta efter mötet om det blir utredning el inte.

Självklart ska han sluta dricka. Det har vi redan pratat om.
Svar på tråden Orosanmälan. Vad händer nu?