• Jennymariaa

Tecken på förlossningen närmar sig

Är i vecka 38 snart & märker tydligt att kroppen börjar förbereda sig inför förlossningen. Har många onda förvärkar & sprungit på toa nu i två dagar.

Skulle vilja höra lite från er andra hur det startade för er! Så man kan få analysera & drömma sig bort lite :)

• Svar på tråden Tecken på förlossningen närmar sig
  • viseversa

Hade ingen förvarning alls. Det började med värkar helt plötsligt. Först glesa som kändes som jobbig mensvärk som sen blev tätare och mer smärtsamma. Men har inte haft någon förvarning alls dagarna/dagen innan. Har fött 4 barn.

• Bingbangbong

Spännande! Hoppas det startar snart för dig!

Jag hade också en del förvärkar ett par veckor innan BF. Två veckor innan BF så kom en del av slemproppen ut och dagen efter när jag var hos barnmorskan så var jag öppen 2-3 cm och hon trodde att det snart skulle börja.

Dock tog det två veckor innan det startade, veckor med förvärkar och trötthet.

Dagen det väl startade hade jag mensvärk mitt på dagen och när jag tog en tupplur på eftermiddagen fick jag en värk som var så kraftig att jag vaknade av den. Då började jag fatta att det kanske var på gång. Jag hade värkar med någon timmes mellanrum under kvällen och vid halv elva började vattnet sippra och värkarna bli lite mer regelbundna och en halvtimme senare kom resten av vattnet med ett rejält plask. Sen var det ingen tvekan om att det var igång, värkarna blev regelbundna och kraftiga på en gång och sju timmar senare var bebisen ute.

• DLP

Alla frågade mig om förvärkar i slutet av graviditeten med jag kände inget.

Jag gick över tiden och testade med allt. Gick i trappor, putsade fönster, tränade, färdknäpp... Två kvällar innan allt satte igång fick jag sammandragningar under kvällspromenaden men de avtog så fort jag kom hem och la mig. Tredje kvällen avtog inte sammandragningarna och förlossningen satte igång.

• Carambolan

Jag har inte haft någon som helst förvarning. Alla tre förlossningar har startat plötsligt och varit klara samma dag.

• gruvan

Med första hade jag inga tecken på att det skulle starta. Vaknade på natten av att jag var kissnödig men när jag ställde mig upp gick vattnet med ett splash! Värkarna drog igång med full styrka direkt och knappt 9 timmar senare var han ute.

Med andra hade jag förvärkar i flera veckor innan det drog igång men de varierade i styrka och var aldrig regelbundna. Ibland var jag tvungen att ta alvedon för att kunna somna. Sen en natt vaknade jag av att vattnet gick och precis som med första började värkarna direkt med minimal värkvila från början. Den gången tog det knappt 6 timmar från att vattnet gick till han var ute.

• trollefur

Sitter och letar tecken också, har bf om 2 dagar och har gott om sammandragningar/förvärkar. Slemproppen gick för 9 dagar sedan men inget har hänt än.. Börjar bli bra segt nu!

• Jennymariaa
    trollefur skrev 2016-08-14 10:37:29 följande:

Sitter och letar tecken också, har bf om 2 dagar och har gott om sammandragningar/förvärkar. Slemproppen gick för 9 dagar sedan men inget har hänt än.. Börjar bli bra segt nu!

Håller tummarna att du får din bebis snart!!
  • trollefur
    Jennymariaa skrev 2016-08-14 14:26:40 följande:
    Håller tummarna att du får din bebis snart!!
    Detsamma! ; ) man nästan sitter och känner efter om det verkligen inte gör liiiite extra ont eller känns liiiite annorlunda. Ändå så vet jag att drar det igång fattar man direkt. Konstigt det där : )
  • Sawery

Jag har haft en liten blödning på morgonen. Sen har förlossningarna startat på eftermiddagarna och de har varit snabba (ca 6 resp 1 tim).

Svar på tråden Tecken på förlossningen närmar sig