Träna på avsked innan förskolestart ?
Jag behöver eran hjälp! Min dotter på 2 år & 4 månader ska börja förskolan nästa vecka & hon är såå mammig,vilket inte är så himla konstigt då vi har umgåtts med varnadra större delen av vår vakna tid i hela hennes liv.
Hon verkar tycka att avsked från mig är jätte hemskt & blir helt hysterisk om jag bara ska åka iväg & handla en sväng vilket inte händer så ofta. Åker jag däremot när hon tex sover middag & hon vaknar när jag redan är borta så frågar hon bara vart jag är en gång sen är det inge mer med det utan hon tycker det är toppen att vara med pappa.
Nu ska hon som sagt börja skolas in på förskola nästa vecka & vi ska ha någon slags kort inskolning på 3 dagar där vi ska sova & äta där från dag 1 & jag ska sköta allt med henne,blöjbyte,kläder osv & på dag 4 är det meningen att jag ska säga hejdå till henne "snabbt & bestämt" som det stod i papperna. Hon är en tjej med stor integritet & tyr sig inte till vem som helst "bara sådär". Jag tror det kommer bli lite för mycket för henne.
Fråga 1. Finns det något sätt vi kan träna på avsked ? Ska jag börja åka bort små korta stunder hemifrån så hon märker att det inte är någon fara ? Eller finns det något annat sätt ? Hon kan helt plöstsligt säga "mamma inte åka" fast jag inte har tänkt det. Det känns så hemskt !
Fråga 2. Om jag känner att hon fortfarande är otrygg i situationen ska jag vänta med att lämna henne & vara med några dagar till på inskolningen ?
Tacksam för svar av någon som har erfarenhet!