Inlägg från: Anonym (ammi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ammi)

Min killes dotter

Hav förtröstan. Barn växer och utvecklas konstant så ingenting varar för evigt :)

Alla nya föräldrar hamnar i upplösningstillstånd i början när man hamnar i en jobbig fas. Det är för att man inte inser (även om man vet) att fasen inte kommer vara för evigt. Som mitt barn. Hen hade kolik och skrek dygnet runt under flera månader. Jag trodde jag skulle gå under. Om jag skulle få ett till barn skulle jag inte alls reagera så. Även om jag skulle vara supertrött så skulle jag ju den andra gången fatta att det kommer att gå över förr eller senare.

Försök ha det i åtanke. Ingenting varar för evigt. Förr eller senare kommer din killes dotter hamna i en harmonisk fas igen.

• Anonym (ammi)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-16 18:54:31 följande:

Tack för ditt ärliga svar!

Jag är redan helt 100 på att jag aldrig kommer flytta in i hans nuvarande hus, vi har inte kommit så långt i snacket om att flytta ihop men det är iallafall en åsikt jag inte kommer ändra mig i.

Jag vet att vi snart kommer behöva ha ett samtal om hur saker och ting ska vara, och vad han förväntar sig att min roll till dottern ska vara. Jag har inget intresse av att vara en mamma till henne, däremot får hon gärna se mig som en extra vuxen att ha till hands.

Det känns rätt jobbigt att behöva flytta ifrån framförallt mina föräldrar (speciellt om man tänker på framtida barnvakter och sånt). Det tar "bara" ca 1,5timma att åka, men vet ju själv att man drar sig för att besöka vänner och bekanta som inte bor i samma stad..

Jag älskar min kille så sjukt mycket, och har haft en del både bra och dåliga förhållanden innan. Så jag vet att det jag känner är äkta, och tror att det han känner för mig är äkta också. Men som ni säger, fungerar det inte med dottern så finns det inte så mycket att orda om. Men jag vill iallafall ge det en ärlig chans och verkligen försöka få det att fungera!

Tänk på att du kan vara med att forma detta barn OM du och din pojkvän blir ett bra team och han stöttar dig men först EFTER att du lärt känna henne.

Tror faktiskt att det viktigaste är att du lär känna henne och upptäcker hennes bra sidor också. För det kan jag lova att hon också har. Då blir det lättare för dig att se genom hennes dåliga beteende. All uppfostran måste bottna i en stabil grund och omtanke. Annars blir uppfostran kallhjärtad och barnet kommer inte att ta till sig det. Så om du vill vara med och påverka vilken sorts människa hon blir så måste du först lära känna henne och lära dig att tycka om henne.

Tror det bästa sättet för dig att lära känna henne är på egen hand. Kanske känns det för mycket än så länge men så småningom. Kanske ta med henne till affären, ut med hunden, hänga på lekplatsen, hämta från skolan etc. Inget jätteseriöst men bara så ni får lite egentid. Risken för att hon ska missköta sig minskar också om det bara är du och hon. Positiv tid tillsammans skulle förmodligen stärka era barn.

Den långsiktiga planen är att du ska känna din bonusdotter så pass bra och att du och din pojkvän är såpass sammansvetsade att du ska kunna säga nej och sätta en gräns (exempelvis att ni åker hem för att hon missköter sig) och att din pojkvän då backar dig.
Svar på tråden Min killes dotter