• Myling

Min killes dotter

Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-15 11:56:07 följande:

Ni som har egna barn, eller erfarenhet av extra-barn, hur går ni till väga vid diskussioner som uppstår? Vad får barnen för konsekvenser när de inte beter sig okej? Blir det några konsekvenser?

Min kille verkar inte tycka det är så viktigt, hans dotter kan bete sig riktigt illa (som när vi var på nöjesfält som jag nämnde i tidigare inlägg) och ändå gå hem med diverse gosedjur och andra grejer (ej lotterivinster). Vad tycker ni om det? För mig känns det inte alls okej, jag tycker det på något vis är väldigt viktigt att framföra till barnet att det haregnade betett sig illa, och därefter få ta konsekvenserna av det. Eller har jag fel?

För mig som förälder är frågeställningen helt främmande. Mitt äldre barn visste hur man beter sig i 6-årsåldern. Visst kan hon tjata om prylar men inga stora utbrott så som ett mindre barn gör.

Min 3-åring kan skrika sig halvt fördärvad av trots. Men säger man att "bara glada barn får följa med till lekplatsen, bebisar får stanna hemma med pappa", så nog kan hon lugna sig själv.

Vi brukar aldrig köpa prylar på nöjesfält, vi är där för att åka karusell. Om någon får ett utbrott tar man kanske den personen åt sidan och låter de andra fortsätta roa sig?

Det är lite svårt att få grepp om exakt hur din bonusdotter betedde sig illa.
Svar på tråden Min killes dotter