• Mrs house

Elräkning/hus

Hej!

Vi har föyttat nyligen till ett hus som ha direktverkande el. Vi vet att det är dyrt men inte så att elräkning på en juli månad hamnat på 2135kr.

Jag blev orolig nu för de kommande månaderna.

Är det okey räkning på en 145 kvm och 1 o halv våning, elr det bara jag som överdriver?

Vad brukar ni betalar i elräkning?

Ursäkta för rörigt inlägg, men vill gärna skriva av mig lite.

Tack i förhand

• Svar på tråden Elräkning/hus
  • Charlotte N

Vi har något lägre för vi installerade luftvärmepump, innan dess var summorna ungefär så. På vintern var vi uppe i över 5000/månad, nu landar det ungefär på 3500 de allra kallaste månaderna. Se över avtalet, säkert kan ni få ner det några hundralappar.

• riboflavin
    Mrs house skrev 2016-08-14 15:33:42 följande:

Hej!

Vi har föyttat nyligen till ett hus som ha direktverkande el. Vi vet att det är dyrt men inte så att elräkning på en juli månad hamnat på 2135kr.

Jag blev orolig nu för de kommande månaderna.

Är det okey räkning på en 145 kvm och 1 o halv våning, elr det bara jag som överdriver?

Vad brukar ni betalar i elräkning?

Ursäkta för rörigt inlägg, men vill gärna skriva av mig lite.

Tack i förhand

Det som är intressant är ju hur många kWh ni nyttjat och om ni haft värme igång? Gäller det enbart elen eller är nätavgiften inräknad? Det låter i mina öron oerhört dyrt för en sommarmånad.

Vi låg på 540+276 kr (el+nät) i juli, ingen värme igång. En vintermånad ligger ungefär på 2500 kr inkl. nätavgiften för oss. 150 kvm i två plan värmt med bergvärmepump.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Husägare)

Vi betalade nog 1500 kr för juli månad i el. Runt 900 kr för elen och 600 för nätdelen. De dyraste månaderna på vintern kan elen + nätdelen gå upp i kanske 4000 tillsammans.Ingår nätdelen också i räkningen ni fick?

• Anonym (Husägare)

Vi värmer upp huset med två luftvärmepumpar (avstängda sommarhalvåret), kör ca 1 diskmaskin och 1 tvättmaskin om dagen och har TV och minst två datorer på nästan hela tiden.

• Anonym (My)

Direktverkande el är dyrt. Vårt hus är 320 kvm och med en dåligt fungerande frånluftvärmepump (vi har beställt bergvärme som borras inom några veckor) låg vår elräkning på 1600 kr i juni har jag för mig. I januari var den närmare 6000 kr ???????? I juli borde ni inte ha så mycket kostnader för uppvärmning, mest bara varmvatten och eldrivna saker. Jag hade sett över om det var värt att byta uppvärmning om jag var er för den kommer kosta er.

• Holma

Låter inte orimligt alls , direktverkande el är dyrt . Vi hade det i förra huset o gav 6000kr i snitt under vintern o då var huset på 89 kvm

• Anonym (Smultronblomma)

Jag tycker kostnaden verkar rimlig. Jag värmer upp ca 200 kvm av mitt hus och brukar ha elräkningar strax under 2000 på sommaren och på runt 4500 de kallaste vintermånaderna. I år har jag klarat både sommar och vinter lite billigare och är glad över det.

• Mrs house

Vad billigt vissa betalar!

Kan man byta elbolag fast man har skrivit avtal med nuvarande elbolaget? Elr är det kört?

• Holma
    Mrs house skrev 2016-08-14 18:02:32 följande:

Vad billigt vissa betalar!

Kan man byta elbolag fast man har skrivit avtal med nuvarande elbolaget? Elr är det kört?

Beror på om ni har bundit Abb eller inte
  • Mrs house
    Holma skrev 2016-08-14 18:04:37 följande:

Beror på om ni har bundit Abb eller inte

Ska ringa o kolla imorgon
  • Ulltand

Det låter som läge att sätta upp några luftvärmepumpar. Det finns mycket tysta och effektiva modeller idag som man kan få installerat och klart för ca 15 k stycket.

Annat att fundera över kan vara snålspolande munstycken till dusch och tvättställ.

Varje grad du sänker temperaturen inomhus under uppvärmningsperioden minskar förbrukningen med ca 5 %.

Har du ett en vind så kolla isoleringen där tex. Ibland är det det enklaste stället att lägga på mer isolering.

Svar på tråden Elräkning/hus