• häxjakt

Förskola eller inte förskola?

Jag och min man behöver lite inputs från utsidan angående vår 23 månaders son.

Vi har tänkt hela tiden att han ska "slippa" förskolan så länge som möjligt och vi har de ekonomiska förutsättningarna för att stanna hemma, vi har än så länge bara tagit ut 31 dagars fp.

Nu under sommaren har vi spenderat all vår tid tillsammans med diverse släktingar (som alla själva har barn) och det har formligen haglat skurar med kommentarer om denna förlovade förskolan som vi naturligtvis MÅSTE skriva upp vår son till så fort det bara är möjligt. 
    Alla har kommit med argument som att han måste få social stimuli från andra jämnåriga, han behöver "få lära sig att ta för sig och kämpa", han kommer att bli lämnad utanför och bli mobbad om han inte "växer upp" tillsammans med de andra barnen på förskolan utan kommer dit som 3-4 åring osv. (Dessa släktingar har alla satt sina barn i förskola vid cirka 1 års ålder)
    Inte så att släktingarna är predikande men det sägs med en sådan självklarhet så att både maken och jag nu har börjat vackla i vår plan.

Innan sommaren så var sonen "liten", då hade vi inga problem med vår plan för vi kunde klart och tydligt se att något utbyte från förskola skulle han inte alls ha.
    Men nu under sommaren så har han formligen exploderat i sin utveckling. Talar meningar och verkar ha en omättlig aptit för upplevelser och stimulans, han slukar allt som sägs till honom och vill gärna berätta om allt han gör och vill göra. Han har tittat på en del filmer och läst en del böcker som nämnt förskolan och han verkar nyfiken och frågar mycket om den.

Vad ska vi göra? Ska vi ansöka om en plats på en gång (vi har cirka 4 månaders väntetid i kommunen) så att han får börja så snart som möjligt? Eller ska vi följa vår plan och skola in honom nästa höst (då han fyller 3)? Finns det någon mellanväg att gå?

MvH
    Tacksam för råd

• Svar på tråden Förskola eller inte förskola?
  • Holma

Nä inget barn är i behov av fsk , absolut inte innan 3 år

• häxjakt
    Holma skrev 2016-08-14 18:24:56 följande:

Nä inget barn är i behov av fsk , absolut inte innan 3 år

Så tänkte vi också. Att barn mår bäst med sina anknytningspersoner och sin utökade familj.
    Vi går på öppna förskolan rätt ofta, besöker museum då och då och bibliotek och lekland och sånt men förutom de organiserade aktiviteterna har han inga direkta kontakter med jämnåriga. 
    Vi tänker att det kanske behövs mer av den varan?
  • Holma
    häxjakt skrev 2016-08-14 18:33:07 följande:
    Så tänkte vi också. Att barn mår bäst med sina anknytningspersoner och sin utökade familj.
    Vi går på öppna förskolan rätt ofta, besöker museum då och då och bibliotek och lekland och sånt men förutom de organiserade aktiviteterna har han inga direkta kontakter med jämnåriga. 
    Nä ha ert barn hemma med gott samvete
  • JTo
    häxjakt skrev 2016-08-14 18:33:07 följande:
    Jag tycker att det låter som att ert barn har det alldeles utmärkt som det är nu.
    Ni kan gott vänta 1 år (eller 2 för all del) innan han börjar!
  • Anonym (Fgk)

Man gör väl det man tror blir bäst för sitt barn.

Våra har börjat vid ett och ett halvt år och trivs bra. Men våra barn går också på ett föräldrakooperativ, högsta betyg i hela kommunen.

Våra barn är utåtriktade, sociala och inte särskilt blyga av sig. Den stimulans de fått hade de aldrig fått av oss här hemma.

Jag är pedagog själv (ej förskolan) och älskar mina barns pedagoger. De är fantastiska. Jag har aldrig förstått detta krig mellan de som väljer att ha barnen hemma länge eller som aldrig går på förskola, och de som lovordar den. Man ska respektera varje familjs beslut. Ingen annan har med det att göra eller känner till folks familjesituationer.

Ni gör det val som känns bäst för er och ber alla andra att hålla käften!

;)

• häxjakt
    JTo skrev 2016-08-14 18:38:00 följande:
    Jag tycker att det låter som att ert barn har det alldeles utmärkt som det är nu.
    Ni kan gott vänta 1 år (eller 2 för all del) innan han börjar!
    Vi vill bara göra det som är bäst för honom. 
    Det känns inte bra om vi skulle hålla något ifrån honom som han verkligen behöver.
    När vi är på Öppna förskolan och liknande aktiviteter så är han mycket fascinerad av andra barn men han "leker" ju inte med dem, precis som såhär små barn inte riktigt gör med varandra. Men det märks att han får ut något av umgänget med jämnåriga...
  • Anonym (Skitsnack)

Jag tror helt ärligt att det är rent skitsnack från era släktingar, antingen för att de inte förstår bättre, eller för att de helt enkelt är avundsjuka på att ni har möjlighet att vara hemma. Tycker ofta de är de som satt sina barn i förskola så tidigt det bara är möjligt som låter sådär...

Självklart ska ni vara hemma som ni planerat. Utöka tiden med aktiviteter istället om ni känner att han har ett sug efter det. Förskola idag är knappast så fantastiskt som många vill tro. Det är en tuff miljö för barnen med alldeles för stora grupper, för lite personal och massor med olika smittor som går runt...

• häxjakt
    Anonym (Fgk) skrev 2016-08-14 18:49:12 följande:

Man gör väl det man tror blir bäst för sitt barn.

Våra har börjat vid ett och ett halvt år och trivs bra. Men våra barn går också på ett föräldrakooperativ, högsta betyg i hela kommunen.

Våra barn är utåtriktade, sociala och inte särskilt blyga av sig. Den stimulans de fått hade de aldrig fått av oss här hemma.

Jag är pedagog själv (ej förskolan) och älskar mina barns pedagoger. De är fantastiska. Jag har aldrig förstått detta krig mellan de som väljer att ha barnen hemma länge eller som aldrig går på förskola, och de som lovordar den. Man ska respektera varje familjs beslut. Ingen annan har med det att göra eller känner till folks familjesituationer.

Ni gör det val som känns bäst för er och ber alla andra att hålla käften!

;)

Ja, det är lite det som är vårt problem. Att vi vill göra det som är bäst för honom och inte riktigt känner oss säkra på vad som är det.

Vi har inga direkta problem med att släkten är av åsikten att dagis är alla barns himmelrike och hela livets lärogrund men någonstans så kändes tanken på att lämna bort vår väldigt lilla 18 månaders till andra kändes inte alls bra, så vi gjorde det inte.
    Men när han är 2½ kanske det är rätt att ge honom annan stimuli än vad vi kan ge honom? 

Problemet är ju också det att man måste ha framförhållningen på 4-6 månader. Vi måste alltså bestämma nu om vi tror att han behöver förskola sen...
  • Anonym (Fgk)

Jag förstår. Och vem ni än frågar så utgår alla från sin egen verklighet.

Du förstår ju vad jag hade gjort! :)

• häxjakt
    Anonym (Skitsnack) skrev 2016-08-14 18:50:03 följande:

Jag tror helt ärligt att det är rent skitsnack från era släktingar, antingen för att de inte förstår bättre, eller för att de helt enkelt är avundsjuka på att ni har möjlighet att vara hemma. Tycker ofta de är de som satt sina barn i förskola så tidigt det bara är möjligt som låter sådär...

Självklart ska ni vara hemma som ni planerat. Utöka tiden med aktiviteter istället om ni känner att han har ett sug efter det. Förskola idag är knappast så fantastiskt som många vill tro. Det är en tuff miljö för barnen med alldeles för stora grupper, för lite personal och massor med olika smittor som går runt...

Jag har också haft en känsla av det. Att de har satt sina barn på dagis "för att så ska man göra" och inte riktigt ifrågasatt det.
    Å andra sidan så har jag ju själv gift mig med ett av dessa barn (som jag ju anser är en underbar människa) och jag känner många av dessa andra barn och det är fina individer som inte alls verkar ha mått dåligt över att vara på förskolan så tidigt. 

Att hitta rätt förskola är ju också ett projekt. Just för att undvika, om möjligt, sådana problem du beskriver. 
    Vi vill ju att han ska få tillgång till pedagogisk verksamhet och inte "förvaras" tillsammans med andra barn, då har han det ju definitivt bättre hemma.
Svar på tråden Förskola eller inte förskola?