Jätte rädd för att bli tjock efter viktnedgång
Som rubriken lyder! Jag har gått från 65 kilo till 54 kilo på ett år vilket är det bästa jag gjort. Bra mat, inget socker och träning gjorde att jag gick ner 11 kg det senaste året och jag ligger nu på en bra vikt till mina 167 cm.
Problemet är bara att jag är så rädd för att gå upp igen att det börjar bli sjukt. Jag kan inte äta samma mat som mina vänner (går de till mc Donalds tar jag en sallad någon annanstans), jag är väldigt noga med kolhydrater och de kolhydrater jag får i mig är mestadels havregryn på morgonen. Skulle aldrig äta en kaka på jobbet eller fikabröd som serveras, heller inte frallorna vi får varje frukost.
Jag räknade i våras kalorier och vet nu vad ALLT innehåller och räknar utan att jag själv märker det ibland ut vad en måltid innehåller. Jag unnar mig själv saker ibland, denna helg en kulglass och lite popcorn vilket är ganska standard.
Jag undrar nu, är det jag som är onormal som gärna låter bli all skräpmat när mina vänner inte gör det?
På jobbet äter alla mackor till frukost medans jag äter kvarg, är det normalt? Jag är så rädd för att bli stor igen och planerar varje måltid noga.
Jag gillar maten jag äter, men många tycks störa sig på mitt beteende. Säger saker som "hon äter ju inget" eller "Kan du ALDRIG äta en kaka, hur orkar du?"
Hur slutar jag noja och hittar en bra balans? Jag vill inte tänka på mat hela tiden utan att de ska bli en naturlig del av vardagen!
Ofta ser mina dagar ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt med hallon och ett kokt ägg till
Lunch: sallad eller typ wokgrönsaker med kyckling, lax eller tonfisk
Mellanmål: frukt + keso
Middag: broccoli, kyckling, lax eller tonfisk. Ibland två ägg, finn crisp och keso.
Tränar 3-5 pass i veckan. Styrka blandat med promenader. Ibland mindre, ibland mer.
Är detta ett bra upplägg? Har jag blivit sjuk av min viktnedgång?
Jag äter ju som ni läser mat! Och ganska mycket med.
Men jämfört med många andra i mitt umgänge som äter pasta,ris,fruktyoghurtar,färdig mat, bröd, kakor m.m känner jag mig onormal och fånig med mat. Jag skulle ex aldrig i mitt liv äta en cheeseburgare idag. Inte för kalorierna men för jag vet att den inte ger mig någon näring!
Ni som har gått ner i vikt, hur håller ni den? Är min mat bra eller är det som många i min omgivning påstår överdrivet?
Jätte tacksam för svar och andra erfarenheter!