HJÄLP! Jobbpendla till London som kvinna!
Jag blev av med mitt jobb (omorganisation) för drygt 1 år sedan efter 14 års anställning. Jag har under de åren pluggat till mig en examen samt fått 2 barn (har 2 barn sedan tidigare som nu är vuxna).
Jag har rört mig rätt så mycket internt på bolaget, vilket har gjort att jag ändå har gjort karriär. Mitt liv rasade när jag blev av med jobbet, jag hade ett jobb jag verkligen trivdes med och jag hade lyckas kliva upp ett steg i karriären trots relativt små barn.
Nu till mitt dilemma, jag har nu sökt jobb i 1 års tid, utan att lyckas få något. Jag trodde det skulle vara betydligt enklare än vad det har varit. Jag bestämde mig för att inte backa i min karriär utan söker likvärdigt eller bättre hela tiden utan att för det vara naiv. Jag har varit på intervjuer och jag vet att jag varit med som slutkandidat vid ett flertal tillfällen.Jag lever nu på A-kassas grundnivå vilket är ett skämt.
Jag och min man har ju inte haft det bra de senaste åren tyvärr, en mix av olika saker, jag har hamnat i den typiska kvinnofällan där jag jobbat 75% fram till dess att minstingen var 5! + skötta ALLT I HEMMET. Det senaste året (när jag varit arbetslös) har jag helt hamnat i kvinnofällan, hämtning varje dag, skjutsat och hämtat till träningar (2 fotbollsbarn), skött hemmet helt och hållet! + sökt över 250 jobb, gått på intervjuer och nätverksträffar. Det har varit en sort maktkamp här hemma när det gäller pengar, vi har delad ekonomi. Jag får be honom hjälpa mig betala min räkningar vilket är sååå nedvärderande för det är ju inte direkt som om han är stöttande utan rätt dömande och kränkande, jag unnar mig aldrig något, har inte varit hos frisören på 8 månader. Jag är urless på detta och har varit riktigt låg i omgångar. Jag har varit alldeles för snäll för länge.
Nu har jag blivit erbjuden ett jobb i London , ett jobb som ger mig 4ggr så mycket pengar som jag hade i min tidigare roll. Jobbet i sig är inget drömjobb men ändå ett bra jobb. Jag ser bara möjligheter i detta, jag kan veckopendla, jag kommer få gratis boende i London. Det är nästan lite för bra för att vara sant.
Min man är ju givetvis inte glad och tycker jobbet i sig inte passar mig, han är nog rädd för att tappa kontrollen över mig. Våra barn är 8 0ch 10, inga småbarn men heller inte så stora, jag har erbjudit att anställa en barnflicka, städerska och annat för att underlätta. Jag vill testa på, jag inser ju att det inte är hållbart mer än 1 år. sedan måste vi bestämma oss för att bo i London allihop eller om jag då ska komma hem. Jag kan ju alltid komma hem om det inte funkar. eller hur?
Vad tycker ni? kan man pendla? klarar barnen det?