• Jonathan11

    Är det tillåtet att jobba så här mycket?

    Hej alla!!, behöver hjälp med svar på min fråga, har jobbat väldigt mycket i sommar, jobbar på En av Sveriges största matkedjor, så det är inget oseriöst företag,

    Jag håller just nu på att jobba 19 dagar i rad utan ledigt, jag har jobbat 15 dagar i rad nu och har 4 dagar kvar, är detta tillåtet/lagligt? Vad händer om företaget/cheferna kommer

    På att jag jobbar så här mycket? Eller facket och liknande? jobbar på olika avdelningar, så det är olika avdelningschefer som har gett jobb på respektive dag,

  • Svar på tråden Är det tillåtet att jobba så här mycket?
  • KaSaM

    Nej, inte tillåtet enligt arbetstidslagen. Du måste ha minst 36 timmars sammanhängande vila varje vecka, i praktiken möjliggör detta arbete 11 dagar i sträck men aldrig mer.

  • Ulltand
    KaSaM skrev 2016-08-15 21:38:53 följande:

    Nej, inte tillåtet enligt arbetstidslagen. Du måste ha minst 36 timmars sammanhängande vila varje vecka, i praktiken möjliggör detta arbete 11 dagar i sträck men aldrig mer.


    +1
  • Aniiee

    Alltså, arbetstidslagen, så vitt jag förstår, är ju till för att skydda arbetaren mot arbetsgivare som försöker utnyttja dem. Så på den fronten - ja, olagligt, och ja, arbetsgivaren kan straffas om det skett mot arbetarens vilja eller okunnighet. 

    Men att helt självmant och med gott minna arbeta hur mycket man vill kan inte vara straffbart eller ens "mot reglerna". Och är det det så är det fel så det smäller om det.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Notetur Nomen

    Det beror på kollektivavtalet på arbetsplatsen. Arbetstidslagstiftningen kan avtalas bort med kollektivavtal, men om inget kollektivavtal finns gäller den. 19 dagar i rad låter ju dock extremt mycket. Hur det regleras beror dock även på din anställningsform (timvikarie, tidsbestämt vikariat osv). Så med andra ord är det svårt att svara på på rak arm.

  • MyDestiny

    Det finns regler för hur många dagar i rad du får jobba. Även regler för hur lång dygnsvila.
    Men detta gäller ditt fasta schema. Troligtvis har du inte alla dessa 19 dagar i rad på grundschemat? utan dina chefer har frågat dig om du kan jobba extra/hoppa in och täcka upp. Då är det en överenskommelse mellan er vilket är ok. Men du har då också rätten att tacka nej.

  • FruNyfiken
    Jonathan11 skrev 2016-08-15 20:40:45 följande:

    Hej alla!!, behöver hjälp med svar på min fråga, har jobbat väldigt mycket i sommar, jobbar på En av Sveriges största matkedjor, så det är inget oseriöst företag,

    Jag håller just nu på att jobba 19 dagar i rad utan ledigt, jag har jobbat 15 dagar i rad nu och har 4 dagar kvar, är detta tillåtet/lagligt? Vad händer om företaget/cheferna kommer

    På att jag jobbar så här mycket? Eller facket och liknande? jobbar på olika avdelningar, så det är olika avdelningschefer som har gett jobb på respektive dag,


    Facket kan med kollektivavtal, avtala bort arbetstidslagen.
    Eftersom du jobbar på en matbutik, antar jag att ni har kollektivavtal med Handels? Jag har arbetat på en arbetsplats som hade kollektivavtal med Handels och just avtalat bort arbetstidslagen. Jag trodde inte det var möjligt, men det är det!
    Jag tycker du ska kontakta facket och fråga vad som gäller!
  • Framtiden1979

    Det finns regler för arbetstid men så länge inte du går och anmäler det så kommer inget hända, arbetstidslagen är till för att skydda dig som arbetare.

    Inget kollektivavtal kan förhandla bort arbetstidslagen, de kan få dispens för att lägga upp arbetstiden på ett visst sätt men aldrig får de göra det sämre för arbetstagaren är vad lagen medger. 


    Dream it, Wish it, Do it!
  • nnnnnnnn

    Fundera på vad du VILL.

    Vill du jobba mycket, så är det bara att köra på! Du får jobba så mycket du orkar, utan att det är fel. Det enda du inte får göra är att ha 2 eller flera jobb samtidigt, utan att berätta för arbetsgivaren att du har andra arbeten. Har du jobb på andra arbetsplatser (förutom att du jobbar på olika ställen inom samma arbetsplats, alltså) måste du berätta om detta. Sen avgör arbetsgivaren om det är OK eller ej.

    Men om du känner att det blir för mycket, du behöver vila eller semester, då har du arbetsRÄTTTEN på din sida. De lagarna är till för att skydda dej!
    Då pratar du med den som lägger schemat/chefen/arbetsledaren och frågar om det är meningen att du ska arbeta så mycket, eller vilket schema du ska gå efter då du tydligen har 2 olika schema från de olika avdelningarna.
    Om du inte får jobba mindre, pratar du med facket, så kommer det inte ta lång tid att ändra!

  • Notetur Nomen
    Framtiden1979 skrev 2016-08-16 12:16:58 följande:

    Det finns regler för arbetstid men så länge inte du går och anmäler det så kommer inget hända, arbetstidslagen är till för att skydda dig som arbetare.

    Inget kollektivavtal kan förhandla bort arbetstidslagen, de kan få dispens för att lägga upp arbetstiden på ett visst sätt men aldrig får de göra det sämre för arbetstagaren är vad lagen medger. 


    Arbetstidslagen är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort.

    Men ts har du ett grundschema, eller går du på timmar eller hur är upplägget?
  • Jemp
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 12:43:39 följande:

    Fundera på vad du VILL.

    Vill du jobba mycket, så är det bara att köra på! Du får jobba så mycket du orkar, utan att det är fel. Det enda du inte får göra är att ha 2 eller flera jobb samtidigt, utan att berätta för arbetsgivaren att du har andra arbeten. Har du jobb på andra arbetsplatser (förutom att du jobbar på olika ställen inom samma arbetsplats, alltså) måste du berätta om detta. Sen avgör arbetsgivaren om det är OK eller ej.

    Men om du känner att det blir för mycket, du behöver vila eller semester, då har du arbetsRÄTTTEN på din sida. De lagarna är till för att skydda dej!
    Då pratar du med den som lägger schemat/chefen/arbetsledaren och frågar om det är meningen att du ska arbeta så mycket, eller vilket schema du ska gå efter då du tydligen har 2 olika schema från de olika avdelningarna.
    Om du inte får jobba mindre, pratar du med facket, så kommer det inte ta lång tid att ändra!


    Kan arbetsgivaren alltså säga nej till att man har flera jobb? Även om det är olika brancher?
  • nnnnnnnn
    Jemp skrev 2016-08-17 21:48:36 följande:
    Kan arbetsgivaren alltså säga nej till att man har flera jobb? Även om det är olika brancher?
    Ja, om det inverkar på ditt arbete.
    Men inte om det är 100% tillsammans.
    Säg att du jobbar 50% på ett arbete, 50 % på ett annat. Då ska du informera AG om detta, så att AG kan öka din arbetstid till 100 % om AG inte vill att du ska jobba på 2 ställen. (Och är det konkurrerande verksamhet så är det aldrig OK).
    Men om du jobbar tex 80% på ett ställe och 80% på ett annat, så kan AG säga nej om du inte klarar av det, tex somnar eller jobbar för långsamt.
    Vet en som jobbade 2 st 100 % tjänster! När AG fick reda på det, så förbjöds det. Vilket var bra, för personen var alltid utmattad och sliten...
    Om någon undrar hur det går ihop, så var en del av arbetet hemifrån (på båda arbetsplatserna. Så personen var på plats på ena arbetsplatsen 06 - 12 och hade lov att arbeta 2 timmar/dag hemifrån, sen var han 12.30 - 18.30 på andra arbetet med samma deal, sen jobbade han hemifrån varje kväll ca 1 timme/arbetsplats + 5 timmar/arbetsplats på helgen.
    Men det var ju egentligen för slitsamt, men pengarna lockade!
  • Framtiden1979
    Notetur Nomen skrev 2016-08-16 12:44:38 följande:
    Arbetstidslagen är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort.

    Men ts har du ett grundschema, eller går du på timmar eller hur är upplägget?
    Att arbetstidslagen är dispositiv innebär inte att den kan avtalas bort hur som helst. Det innebär att avvikelser kan göras från lagen med ett kollektivavtal men det får inte innebära att den anställde får sämre villkor än vad som följer av EU:s arbetstidsdirektiv(EU-spärren)!
    Dream it, Wish it, Do it!
Svar på tråden Är det tillåtet att jobba så här mycket?