• Vattenliljan

För- och nackdelar med mjuklift?

Hej!

Jag har bara haft vagn med liggdel + sittdel, men till barn två funderar jag nu på att ha mjuklift istället för liggdel. Den största anledningen är att jag lätt och smidigt ska kunna låta 4-åringen sitta i vagnen när jag har lillasyskonet i bärsele/bärsjal och på så viss kunna ta promenader som inte går i snigeltakt. ;)

Dock tycker jag det känns som att de allra flesta använder liggdel och inte mjuklift så jag undrar vad det finns för för- och nackdelar egentligen? Tänker att jag förmodligen missat något uppenbart. :P Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden För- och nackdelar med mjuklift?
  • daimstrut

Har provat bägge delar. Fördelarna med liggdel är att det är luftigare under den varma årstiden, vagnen väger mindre, man behöver inte böja sig lika långt ner när man ska ge napp/ta på barnet/ta upp barnet, större plats till åkpåse/täcke/ytterkläder den kalla årstiden. När jag hade en tvååring och en bebis var det dock optimalt med mjuklift just för att byta barn! Mjuklift är också smidigt om man bor med trappor och har behov av att lyfta i ur barnet utan att väcka det till exempel. Den är också väldigt bra att ha inne som dagsäng, när man duschar osv.

• Vickan I

Om han är fyra år borde du annars kanske klara dig med ståbräda?

• MyDestiny

Finns väl såklart olika storlekar men växer de inte ur en mjuklift mycket snabbare eftersom den är mindre än liggdel

• JA77

En fyraåring behöver väl inte vagn? Åtminstone kan du förklara för hen att vagnen nu är bebisens. 

• Vinterankan

Jag har bara haft mjuklift så kan inte jämföra så bra kanske. Men har aldrig funderat över om liggdel skulle varit bättre, tycker mjuklift varit väldigt smidigt i alla fall. Har inte haft problem med att den skulle bli för liten heller även fast jag haft långa barn.

• MeAndBaby

Man kan ju ha både och om man har en modell större liggkorg/liggdel (fast nu tänkte du ju inte sätta storasysnonet i en liggdel förstår jag.) Jag tänkte ha mjukliften till förskolehämtningar av syskonen, smidigt att bära med den in. Den går ner i en Emmaljunga citykorg t.ex.

(Nu blev det kanske inte alls svar på din egentliga fråga ;) )

• Vattenliljan

Tack för feedback!

Vi kommer absolut ha ståbräda också till den stora, men han är så sjukligt långsam (kallas sköldpaddan av pedagogerna på förskolan... :P) och är rädd att om han inte vill stå på brädan efter ett tag så kommer vi aldrig komma framåt. Haha! Vi försöker ta mycket långa promenader med hunden och då tänker jag också att det är smidigare att ha honom i vagn och bebis i sele, istället för att lämna stora killen hemma med pappa varje gång. Men jag har fått lite mer att tänka på och ska se till att fråga ordentligt i butik också sen när det börjar bli dags för inköp. :)

Svar på tråden För- och nackdelar med mjuklift?