Inlägg från: lillami79 |Visa alla inlägg
  • lillami79

BF April 2017, syskon

Hej! Precis ny här... eller nygammal. Oplanerat gravid med barn nr 3 med en ny man. Har två tjejer... 12 o 10 år gamla. BF 24 april 2017 Glad

• lillami79

Jag har ju som sagt två tjejer innan o hoppas inombords på en tredje tjej nu Flört Jag vet ju hur tjejer funkar... vore smidigt Tungan ute men känner samtidigt lite "skam" över att önska Skäms så jag känner igen mig...

• lillami79
    Traska skrev 2016-11-21 07:08:07 följande:

Hej!

Jag har Rul först om en vecka, är i vecka 19 nu. Vi ska inte ta reda på vad det blir, det får bli en överraskning. Visst vore det roligt att få ha en av varje, men två bröder i nära ålder är nog inte heller fel. Vi har dessutom lite lättare att komma överens om flicknamn. :)

Jag tycker att den här graviditeten tär på mig på ett annat sätt. Kroppen blir tröttare snabbare, magen känns redan i vägen och jag har svårt att böja mig ned. Om jag står och går för mycket får jag ont i rumpan (bäckenet antar jag men det känns verkligen i skinkorna) Det sista är jag lite orolig för, tänk om det blir värre? Jag måste kunna sitta på golvet, kunna bära min son osv. Ska jag be att få prova ut ett stödbälte kanske?

Jag är inte ens två år äldre än sist jag väntade barn, kanske känner jag mer nu för att jag inte kan anpassa mig till kroppen på samma sätt? Jag måste få leka med, gosa och trösta min son även om jag har ont och är trött. Någon som känner igen sig i det här?

Jag hade två år mellan mina första barn. Första grav var superenkel medan under andra grav hade jag all krämpor som fanns. Svullen i kroppen o ont i bäcken precis som du. BM sa att det lätt blir så när kroppen varit gravid förut o inte för så länge sen. Nu tio år senare är man ju äldre också så denna grav lär knappast bli enklare... Skrikandes Foglossningsbälte är kanon o vila så mkt du kan!
  • lillami79

Det är en ny pappa till det väntande barnet nu dock så vi får se Flört Så svårt att hitta fina pojknamn! Lättare med flicknamn Flört Vill gärna ha lite ovanliga namn men inte för annorlunda. Några förslag här? Kram på er

• lillami79

Jag har ju lite längre namn på mina första... Isabelle o Natalie men tänker mig Meline som tjejnamn vilket passar bra ihop. Kille däremot får nog bli ett kortare för det känns omöjligt att hitta bra längre. Men då är de ju olika kön ändå så då kan de kanske va lite mer olika. Kan bli typ Kian, Elion, Milas

Ja man har ju inte lika mkt tid när man har flera barn. För min del så finns inte pappan med så mkt i bilden heller men jag har mkt hjälp av barnen som ju är lite större. Stor redan nu dock med rejäl mage o +10kg redan i vecka 23. Svullna ben o stickningar i händerna. Bara att duscha är en pärs! Tufft att jobba heltid o va ensamstående. Ska börja kolla upp grav-penning. Nån med erfarenhet där? Kram

• lillami79

Jag har haft svårt att va nyttig under grav. Har alltid haft rejält sötsug o ännu mer nu under grav. Sen att grav inte var planerad o att pappan o jag bara träffats i ett par månader innan gav ju lite ångest med ännu mer sötsug...

Julen o mina barns födelsedagar nu i nyår gör ju inte att man blir nyttigare direkt!

Beror väl mkt på vad man får för handläggare på FK. Är väl individuell bedömning på varje fall så det känns som rysk roulette...

Ska till BM om två veckor. Ska kolla upp lite med henne. Måste ev sjukskriva mig då jag redan har det tufft med att jobba heltid o det är ändå två månader kvar tills jag ev kan få grav-penning. Hade hoppats kunna jobba betydligt längre men hälsan o barnet är ju viktigast.

• lillami79

Jag gick upp mkt mer med nr 2 oxå o hade tätt mellan barnen. Alla krämpor var mkt värre oxå. BM sa att kroppen vet vad det handlar om o "ger med sig" mkt lättare när den varit med om det förut... särskilt om det inte är så länge sen man fick nr 1. Med 1:an gick jag bara upp 8 kg o det syntes bara på magen. Hade bara lite foglossning o mådde annars bra. Med nr 2 gick jag upp 16 kg o hade varenda krämpa som gick att få! Är samma med nr 3 nu men alla krämpor kommer ännu tidigare o vikten oxå...

• lillami79

Jag sover oxå dåligt men det beror mest på att det är jobbigt att vända sig i sängen så jag vaknar till för mkt varje gång. Då hinner jag ju märka att jag är kissnödig oxå... Börjat sova med en kudde mellan knäna för att avlasta bäckenet... otroligt skönt men som sagt ett helt företag att vända sig i sängen!!

Jag har ju många krämpor o vet att det blir tyngre o tyngre så jag har förberett mkt redan. Plockat på sak efter sak när jag hittat fint begagnat. Hämtade vagn först, förra helgen spjälsäng o babyskydd så nu är det bara skötbordet kvar. Är väl blöjor o lite hygienartiklar till både mig o bebis kvar. Ska beställa tens-apparaten snart o fick beviljat grav-penning från 23/2.

• lillami79

Jag har oxå mer ont mellan benen men får även ont nertill på magen så jag har börjat med gördel som BM tipsade om. Blir lite bättre i alf. Dock har händerna börjat svullna rejält o stickningarna har blivit värre... suck.

Hade oxå lite bebis först (ca 2800g) o fick sen en 3500 g trots 10 dagar för tidigt.. lite chock! Min mage har kommit tidigare för varje barn men är nog inte så väldigt mkt större i slutänden. Följer kurvan. Tror inte det blir ett stort barn hur eller hur.

Funderar på att kolla kön vid UL om två veckor. Bara för mig själv i så fall. Pappan finns inte med så väldigt mkt i bilden.

Går ner på 50% jobb om en vecka. Ska bli skönt. Redan trappat ner lite men har full grav-penning om jag vill om en vecka så det känns tryggt. Ska dock försöka jobba 50% om jag orkar så man håller igång lite.

• lillami79

Borde ju inte va nån fara om du ligger inom kurvan o BM inte är oroad. Är säkert olika hur mkt magen växer under olika delar av grav.

Själv fick jag en mindre chock förra veckan på UL då bebis visade sig vara en pojke... jag som var helt övertygad att det var en flicka därinne. Panik!!! Har perfekta flicknamnet men hittar inget jättebra pojknamn... Hjälp!!!

Fått handskar o skenor för händerna. Svullna o domnar o har ingen kraft i dem. Ont i ryggen. Jäkligt tufft just nu. Kommer inte klara 7 veckor till. Några veckor till så lär jag va sängliggande tyvärr. Jobbar 50% än så länge.

Hur mår ni? Jobbar?

• lillami79

Moderkakan låg långt ner vid UL i v20 o då kollar dem det igen i v32. Som tur var hade den flyttat sig uppåt så jag slipper kejsarsnitt.

Jag kan sluta jobba nu om jag vill men jag vill gärna komma iväg några timmar så tiden går lite fortare. Klarar ju inte att promenera eller träna så det känns bra att röra sig nånting på dan i alf. Har oxå en del kvar att lägga över på mina vikarier. Hoppas på att bebis kommer några veckor tidigare som förra barnet.

Är det nån urinvägsinfektion då eller lite bakterier i urinen då eftersom du får penicillin? Mitt blodtryck är högt så de håller koll på det o urinen för havandeskapsförgiftning. Är på koll varje vecka nu

• lillami79

Ungefär samma grejer här. Tofflor är bra att ha oxå! Tjocka bindor, amningsinlägg o blöjor till bebis. Man får ju några men skönt att ha egna om man får stanna längre. För mig blev det 5 dagar med bägge barnen pga amning o blodtransfusion. Man vet ju aldrig vad som händer.

Vad har ni för bf-datum? 24 april här men hälsan blir allt sämre så jag hoppas på tidigare. Första barnet kom +1 dag o andra barnet -10 dagar.

• lillami79

Jag har aldrig märkt av slemproppen nån av gångerna. Var dock på förlossningen igår. Blev skickad dit av BM då blodtrycket var rejält högt. Allt okej med bebis o blodtrycket gick ner när jag vilade så nu får jag inte jobba mer o måste vila. Hade en hemsk natt o dag med konstant ryggont på en speciell punkt o illamående. Känner mig extremt dåsig. Supertufft. Hoppas på början på april trots bf 24/4

• lillami79

Känner igen det där Trillian80! Kan knappt gå nånstans utan rejält tryck nedåt.

Varierar på förlossningen två gånger denna vecka o pga högt blodtryck o ev havandeskapsförgiftning på g. Legat inlagd inatt men ska åka hem strax. Blir liggläge tills det är dax nu. 1 månad kvar idag. Hoppas den kommer tidigare!!!

Jag är inte tillsammans med pappan så han åker nog hem... hoppas jag. Tufft nog att ha honom med på förlossningen. Har ju en annan pappa till storasyskonen så han tar hand om dem. Han var kvar hela tiden med första barnet men bara första natten med andra barnet

• lillami79

I torsdags föddes Elion 11 dagar för tidigt.

Högt blodtryck igen hos BM förra måndagen. Samma på tisdagen så beslut om inläggning o igångsättning. Låg på förlossningen till onsdag morgon då jag blev igångsatt med mediciner. Värkar hela e.m/kvällen men funkade med tens. Dock inte öppen nåt på kvällen...

Fick sova natten o mediciner igen på torsdagsmorgonen. Öppnade mig 3 cm o de tog hål på hinnorna. Satte rejäl fart efter lunch o var extremt intensivt. 17.22 föds han. Lite för intensivt men ändå inte lika extremt som min förra förlossning. Hann ingen ryggbedövning. Lustgas o tens o egna styrkan fick funka. Så skönt att det är klart efter en tuff grav! Utskriven efter två dagar. Han åt bra från början o ja eftervärkarna blir värre för varje gång man fått barn!!! Så sjukt ont vid amning!!! Men bara att kämpa på. Storasystrarna är överlyckliga över lillebror <3

• lillami79

Hur går det för er?

Här går man med bebis o vaggar hela dagarna. Enormt tuttig o lite magknip tror jag. Tufft när man är ensamstående dessutom! Mina döttrar är till stor hjälp dock o pappan hämtar honom korta stunder

• lillami79

Ja här skriks det mkt fortfarande men nu kan han ändå va lugn kortare stunder o ligga o kika. Han är sex veckor idag. Han äter mer sällan oxå o framförallt på nätterna. Förut åt han ju nästan varannan timme dygnet runt... Han är dock väldigt tuttig än. Han tar nappen lite mer än förut men helst inte.

Hur går det för er?

Ja med en nyfödd o en två-åring så hinner man inte mkt även om man är två vuxna. Pappan jobbar ju ändå oftast o då behöver man ju avlastning på kvällen när man gjort allt själv på dan. Jag hade ju nyfödd o två-åring med mina äldsta barn. Det är tufft men det blir lättare o de har så mkt nytta av varann när de är så nära i ålder.

Svar på tråden BF April 2017, syskon