• Lotesse

Vad är molvärk?

Som rubrik: vad är molvärk? Menar ni vanlig mensvärk? Eller känns värken annorlunda? Vad är skillnaden typ? Är molvärk ett gott tecken på att något är på gång?

• Svar på tråden Vad är molvärk?
  • Fkvi

Molvärk för mig satt precis där mensvärken också känns, men molvärken är mer en "varm" känsla och gör inte ont som mensvärk :)

• Cyanea

Samma som mensvärk, mer eller mindre. Sen kan ju värken vara mer eller mindre intensiv. 

Har man molvärk på grund av att livmodern växer känns det ungefär som vanlig mensvärk, det är liksom samma nerver som retas och skickar signaler. Sen kan man ju även få värk i ligament m.m eftersom livmodern flyttar sig något i buken, det känns annorlunda. Det kan spänna mer och göra ont längre ut än den vanliga mensvärken. 

• Lotesse
    Fkvi skrev 2016-08-16 12:07:08 följande:

Molvärk för mig satt precis där mensvärken också känns, men molvärken är mer en "varm" känsla och gör inte ont som mensvärk :)

Jag har just nu en ganska snäll mensvärk. Känns som om någon lite försiktigt kramar om min livmoder. Svårt att beskriva men det gör liksom inte ont direkt, bara... kramar och får någon slags instinktiv känsla att spänna kroppen för att... krama tillbaka. Känns helgalet. Det är på samma plats som mensvärk, lika lågt och lika djupt in i kroppen men så mycket svagare eller snällare egentligen. Är det typ så du menar?
  • Fkvi
    Lotesse skrev 2016-08-16 12:15:16 följande:

Jag har just nu en ganska snäll mensvärk. Känns som om någon lite försiktigt kramar om min livmoder. Svårt att beskriva men det gör liksom inte ont direkt, bara... kramar och får någon slags instinktiv känsla att spänna kroppen för att... krama tillbaka. Känns helgalet. Det är på samma plats som mensvärk, lika lågt och lika djupt in i kroppen men så mycket svagare eller snällare egentligen. Är det typ så du menar?

Hur länge innan BIM? Tagit ett test? :)
  • Lotesse
    Fkvi skrev 2016-08-16 14:01:15 följande:

Hur länge innan BIM? Tagit ett test? :)

Runt en vecka kvar till bim. Bör vara på äl+4 så det är alldeles för tidigt att testa. Men denna värken känns ny så började fundera lite kring denna molvärken så många här verkar skriva om. Hur den känns, under vilka omständigheter man har den osv
  • Fkvi
    Lotesse skrev 2016-08-16 14:30:31 följande:

Runt en vecka kvar till bim. Bör vara på äl+4 så det är alldeles för tidigt att testa. Men denna värken känns ny så började fundera lite kring denna molvärken så många här verkar skriva om. Hur den känns, under vilka omständigheter man har den osv

Det känns för tidigt för att det ska vara något sånt faktiskt. Tar ju ett bra tag för ägget att fästa (en vecka-10 dagar vad jag har läst) så är kanske bara kroppen som spökar än så länge :) eller så enkelt som magknip eller tarmarna som buffar på
  • Lotesse
    Fkvi skrev 2016-08-16 14:44:12 följande:

Det känns för tidigt för att det ska vara något sånt faktiskt. Tar ju ett bra tag för ägget att fästa (en vecka-10 dagar vad jag har läst) så är kanske bara kroppen som spökar än så länge :) eller så enkelt som magknip eller tarmarna som buffar på

Absolut, så tänker jag också, att det är för tidigt. Somnjag
  • Lotesse

(Råkade skickade för tidigt!)

Som jag skrev tidigare så är det mest den nya, lite knepiga känslan som fick mig att börja fundera lite på hur det kan/"ska" kännas därav mina frågor, mest av nyfikenhet :)

Svar på tråden Vad är molvärk?