• jjuulliiaas

    Kuvertavgift, bröllop

    Hej!


    En tanke som ja har haft en längre tid.. Är det okej att ta kuvertavgift i dagens samhälle? och i så fall hur mycket?
    Eller är det fult att ta kuvertavgift och kräva pengar från folk när man inte vet hur deras ekonomi ser ut och om de ska förflytta sig till ens bröllop? 


    Skulle vilja få allas åsikter om denna sak och hur andra reagerar runt kuvertavgift! 


    Kraaam! 

  • Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop
  • Anonym (Moa)

    TS, du och din partner känner förhoppningsvis era familjer/vänner tillräckligt väl för att veta om någon som ni verkligen vill ha med skulle reagera på kuvertavgift, i så fall är det kanske (som andra i tråden skriver) bättre att önska sig bröllopsresebidrag osv.

    Fast, vill en problematisera kan ju även det slå fel. Har en släkting med dålig ekonomi som säger att hon hellre ser en kuvertavgift på tex 200kr än "frivilliga pengagåvor" eftersom det i hennes umgängeskrets brukar betyda 500-1500kr/person.

    Själv ger jag gärna en kuvertavgift (inom rimliga gränser). Jag bidrar gärna till att de som tycker tillräckligt mycket om mig för att vilja ha mig med på sin bröllopsdag får det de helst önskar sig. Om det då är bidrag till bröllopsresa/fest/annat eller ett paket med en brödrost är egalt för min del.

  • Anonym (Moi)

    Tror många gör som jag runt detta IRL, man gillar det inte, men håller god min mot brudparet.

  • Anonym (R)

    Jag tycker alltid att den som håller i en fest ska bjuda. I allmänhet. Men har varit med om många som tar betalt. Jag tycker även det är fel att uttala att man önskar bidrag till bröllopsresa osv. Man önskar sig inte pengar, gästerna måste få välja om dom vill ge present, bidrag till resa eller både och. Så tycker jag.

  • Anonym (Sofie)

    Jag tycker om kuvertavgift, förutsatt att det är istället för present. Känns så mycket smidigare och brudparet behöver inte få en massa saker som dom troligtvis inte behöver.

    Självklart ska ju kuvertet inte täcka upp hela kostnaden för bröllopet, utan det blir ju bara en del av den. Tycker upp till 500kr/person är okej, men tar man 500kr måste gästen få "valuta för pengarna". Då kan man inte bara ha en liten sketen buffé i trädgården...

  • Hönshjärna

    Jag är inget stort fan av kuvertavgift.

    Vi bodde å andra sidan inte ihop förrän vi gift oss, så vi hade verkligen praktisk nytta av presenterna- kaffebryggare, brödrost, tallrikar osv. Jag kan förstå att par som bott ihop i 10 år och redan har ett fullt utrustat hem känner att kuvertavgift är bättre än massor med presenter som de inte har plats med.

    Problemet med kuvertavgift är att lägga sig på en lämplig nivå.

    Att en singel betalar kuvertavgift på 500kr istället för present gör måhända inte stor skillnad. Om det inte är så att hen har dålig ekonomi och hade tänkt dela present med någon för att lägga ut en mindre summa.

    Men för en familj kan det bli väldigt dyrt - exempelvis en familj med tre tonårsbarn förväntas ju vid en kuvertavgift på 500kr/person att betala 2500kr!

    Dessutom- man betalar inte kuvertavgift för en ettåring, men var någonstans mellan 1 och 18 börjar barnet omfattas av kuvertavgift?

  • Anonym (flower)

    Känns isf trevligare att bjuda på knytkalas om man inte har råd med all mat. Själva valde vi att inte bjuda någon alls. Problem solved :)

  • Anonym (Lisa)
    Hönshjärna skrev 2018-03-19 12:55:12 följande:

    Jag är inget stort fan av kuvertavgift.

    Vi bodde å andra sidan inte ihop förrän vi gift oss, så vi hade verkligen praktisk nytta av presenterna- kaffebryggare, brödrost, tallrikar osv. Jag kan förstå att par som bott ihop i 10 år och redan har ett fullt utrustat hem känner att kuvertavgift är bättre än massor med presenter som de inte har plats med.

    Problemet med kuvertavgift är att lägga sig på en lämplig nivå.

    Att en singel betalar kuvertavgift på 500kr istället för present gör måhända inte stor skillnad. Om det inte är så att hen har dålig ekonomi och hade tänkt dela present med någon för att lägga ut en mindre summa.

    Men för en familj kan det bli väldigt dyrt - exempelvis en familj med tre tonårsbarn förväntas ju vid en kuvertavgift på 500kr/person att betala 2500kr!

    Dessutom- man betalar inte kuvertavgift för en ettåring, men var någonstans mellan 1 och 18 börjar barnet omfattas av kuvertavgift?


    Vi valde att inte ta ut någon kuvertavgift för de gäster som var under 18 år. Detta för att det inte skulle bli för dyrt för gästerna.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-03-19 19:18:57 följande:
    Vi valde att inte ta ut någon kuvertavgift för de gäster som var under 18 år. Detta för att det inte skulle bli för dyrt för gästerna.
    Nej men vem tar kuvertavgift för barn, seriöst? Gör folk det på riktigt? Varför tog ni kuvertavgift? Är det för ni ville ha ett större bröllop än vad ni hade råd med? Eller för att ni hade allt ni behövde och valde att ta kuvertavgift i stället för presenter? Nyfiken*
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Majken) skrev 2018-04-17 20:58:53 följande:

    Nej men vem tar kuvertavgift för barn, seriöst? Gör folk det på riktigt? Varför tog ni kuvertavgift? Är det för ni ville ha ett större bröllop än vad ni hade råd med? Eller för att ni hade allt ni behövde och valde att ta kuvertavgift i stället för presenter? Nyfiken*


    Mest för att vi inte ville ha några presenter, då vi levt tillsammans i många år och hade det vi ville ha och behövde, men det innebar även att fler kunde bjudas.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-18 20:15:20 följande:
    Mest för att vi inte ville ha några presenter, då vi levt tillsammans i många år och hade det vi ville ha och behövde, men det innebar även att fler kunde bjudas.
    Ja okei!
Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop