• Hi5

Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?

Fritids! Alltid fritids tills de är minst 10 år.

Jag har aldrig låtit något av mina barn gå hem själv eller vara själv på morgonen innan de var 14.

Hade dock en sambo som var hemma tills äldsta barnet blev 14, men mellanpojken på nu 12 år får inte. Han vill, för fritids är ju skittrist, men han har adhd och jag är inte bekväm med att lasta honom det ansvaret det innebär att ha ansvar för nyckel, ta sig hem, ordna fika osv.

Jag kör hemifrån 07 och kommer hem runt 17:15.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 08:15:32 följande:

Fast fritids är bar upp till 12 år för barn utan diagnoser

Ja man får väl se till barnets behov och kapacitet.

Vem tar på sig skulden om något går snett?

Om brödrosten börjar brinna, någon krossar en ruta, barnet blir överfallen på vägen hem och bestulen på skolans iPad (traumat är väl det värsta).

Jag har försökt hitta vad lagen säger om barn, när de får lämnas ensamma, men jag hittar inget.

Det beror säkert på att det sällan händer något, men ändå.
  • Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 08:33:06 följande:

Men man måste ja intyg om man vill ha barnen på fritids efter 12 år

Då får man skaffa det, om man tycker att det behövs. Man kan ju inte låta ett barn gå hem själv om man oroar sig över att barnet inte klarar av det.

Som sagt så vore det intressant att sebas lagen säger.
  • Hi5

*att se vad* lagen säger, skulle det stå. Inte sebas. :)

• Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 09:59:38 följande:

Varför skulle det finnas en lag på när barn får lämnas själva ?

Det finns ju lag på om katt och hund får lämnas själva, så borde det väl finnas även för barn tycker jag.
  • Hi5
    stormfågel skrev 2016-08-19 09:20:41 följande:

Absolut att man måste se till barnets kapacitet, behov och önskemål, men jag skulle aldrig tänka tanken att mina barn inte skulle klara att gå hem själv när de är nio år!

När jag var 14 reste jag ensam fram och tillbaka till Finland ibland för att hälsa på vänner, tog huvudansvaret för en hund och handlade alla mina kläder själv (t.ex.). 

Ansvar och självständighet är ju inte något som bara dyker på barn när de blir tonåringar helt plötsligt utan man måste ju öva och ge förtroende i lagom doser.

Vår nioåring får för tillfället gå och handla mat själv om vi behöver ngt litet (typ ägg och en mjölk) - vilket han älskar, baka på egen hand, komma hem själv (och ansvara för nyckel) och resa några pendeltågsstationer om någon möter på andra sidan (jag vet att många i hans åker åker långa vägar med kollektivtrafik själva till skolan, men där är är vi inte ännu).

Jag förstår mycket väl att barn har olika förmågor och mognadskrav, och just därför blir det ju helt fel att sätta några åldersgränser  för hur man tycker att alla måste göra med sina barn. 

Nu var det inte jag som undrade något om mina barn, utan någon annan.

Var och en får väl göra som de vill, jag bara berättar hur det funkar hemma hos oss.

Min 12- åring intresserar sig inte för något annat än sin dator och skulle få tvingas till affären, vilket - med tanke på hans diagnos- hade urartat kapitalt.

Han är helt enkelt inte betrodd. Han klarar inte av de enklaste instruktioner om det finns ett tillstymmelse av distraktioner runt om, utan man måste vara på honom konstant.

Jag tror säkert att min äldre son klarat av det galant i hans ålder om han behövt, men nu fanns det någon hemma tills han var 14 så det blev aldrig aktuellt.

Min yngsta som är 6 år kanske utvecklas på ett helt annat sätt. Dessutom går mina föräldrar i pension om två år och det förändrar mycket, då de även ska flytta till samma stad som oss.

Så man får känna efter helt enkelt.

Synd att det inte är likadant med att ta körkort. Testa du, klarar du det så är du redo, varsågod.
  • Hi5
    Holma skrev 2016-08-19 11:32:39 följande:

Jämförbart ? Nä .

Barn är olika utvecklade o bör veta risker mm om dom är ensamma .

Djur är långt ifrån detsamma .

Antingen spelar du dum eller så har du nån diagnos

Det där var väl en förbannat onödig kommentar.

Kanske borde det även vara en mognadsfråga istället för lag när man ska ta körkort, gå på krogen och köpa cigg också?
Svar på tråden Lämna snart 9-åring med fullt ansvar på morgon och eftermiddag?