• Pankys21

Uppsagd från provanställning, vad gäller?

Har 1 och en halv månad kvar på min provanställning och idag hade jag ett möte med cheferna där vi skulle ha ett avstämnings samtal om hur de gått. Mina kollegor sa att jag verkligen inte behövde va nervös och att jag garanterat skulle få va kvar men fick 1 sekund in i mötet ett papper framför mig och att jag skulle få gå om 2 veckor . Vart väldigt chockad.

Känner verkligen inte för att va kvar dom närmsta 2 veckorna känner mig väldigt lurad då de funkat bra och verkligen trott jag skulle få vara kvar.

Har jag rätt att avstå dessa sista 2 veckor eller är jag skyldig att jobba dom sista passen?

• Svar på tråden Uppsagd från provanställning, vad gäller?
  • Anonym ((hej))

Du har rätt att gå när du vill pga provanställning

• Anonym (lol)

De brukar vara 2 veckor som gäller på prov anställning men prata med chefen du kanske kan få gå på dagen om du vill. Men sen beror ju mycket på vad som står på din anställnings papper står de prov eller stå de inget sådant utan en datum du e anställd på å omfattning kan dem ej skicka en på två veckor för då måste dem ge dig lön till den datum som står

• FruNyfiken

Om jag minns rätt just nu så har du två veckors uppsägningstid som provanställd. Du kan inte gå på dagen. Det kan i och för sig variera mellan olika kollektivavtal, men gå på dagen har nog inga!

• Kerubmamman

Utan kollektivavtal kan man gå direkt. Men med kollektivavtal så kan det vara andra regler. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LissieA

Om du behöver ta ut a-kassa efter din provanställning så bör du jobba dina 2 veckor, Annars kan du få problem med du får 45 dagars karens. Vet för jag har själv råkat ut för detta. Se till att du får ett arbetsgivarintyg och att du har papper på din uppsägning.

• nevermind
    Scalaren skrev 2016-08-18 09:26:37 följande:

Hoppas du tog reda på varför du fick gå, så du vet till nästa anställning.

• Linux1003
    LissieA skrev 2016-08-17 23:21:43 följande:

Om du behöver ta ut a-kassa efter din provanställning så bör du jobba dina 2 veckor, Annars kan du få problem med du får 45 dagars karens. Vet för jag har själv råkat ut för detta. Se till att du får ett arbetsgivarintyg och att du har papper på din uppsägning.

Det brukar vara 2 veckors ömsesidig uppsägning när det gäller provanställning på de flesta kollektivavtalen och precis som LissieA säger så riskerar du eventuell A-kassa om du inte fullföljer uppsägningstiden. 
  • Anonym (My)

Du bör stanna de två veckorna om de kräver det, men fråga om de kan arbetsbefria dig. Som arbetsgivare skulle jag aldrig kräva att du arbetade. Den som för uppsagd har knappast motivationen att göra ett bra jobb. Bättre att bryta direkt. Två veckor kan inte spela så stor roll.

Svar på tråden Uppsagd från provanställning, vad gäller?