• Anonym (TS)

Inga bristningar förra graviditeten - nu då?

Hej,

Fick min son för nio månader sedan och är nu gravid med lillasyster eller lillebror (i vecka 17). Jag fick inga bristningar under förra graviditeten, smorde in mage, rumpa, bröst och lår med kokosolja och bio oil (två gånger bio oil och en gång kokosolja, om dagen alltså). Nu vet jag inte om detta var anledningen till att jag inte fick bristningar, men har fortsatt likadant denna graviditet med. Om inte annat så hjälper det ju mot klådan när huden tänjer sig.

Det jag tänkte höra här är om någon annan sluppit bristningar första graviditeten, men fått bristningar under andra? (Helst någon som också fått syskonet tätt inpå, för jag tänker att har man väntat länge med att skaffa syskon kan kanske åldrande hud vara anledningen till bristningar under nästa graviditet?)

Alla säger till mig att det är ärftligt och handlar om hormoner. Men min mamma, mormor, mostrar, systrar, farmor och fastrar har alla fått fullt i bristningar, men jag fick inte en enda. Tur?

Ha det så bra!

PS. Jag är såklart mer glad över att vara gravid och få barn än jag är oroad över att få bristningar, men det vore såklart roligt att slippa bristningar igen

• Svar på tråden Inga bristningar förra graviditeten - nu då?
  • Anonym (Wera)

Är gravid i v 35 nu med andra barnet så än kan ju bristningar dyka upp.
    Smörjde med bodybutter två gånger om dagen från typ v 12 första graviditeten och denna gången har jag kanske slarvat lite men smörjer efter varje dusch iaf (en gång varje dag).
    Inga bristningar första gången och inga denna gång än iaf.
    Tror absolut det hjälper till att smörja och hålla huden mjuk.
    Sen om man har en väldigt kraftig viktuppgång (typ 25-30 kg) så säger det ju sig självt att huden får svårt att hinna med.
    Jag gick upp 16 kg sist och 13 kg än så länge denna gången.

• BeautifulMoments

Har inte smörjt mig någon av mina graviteter, har inte fått bristningar. En av mina graviteter var en tvillinggraviditet så där växte magen rekordsnabbt.

My life, My choice!
  • mamaleona

Har 4 barn o aldrig smort mig o har ingen bristning nånstans. Har mer att göra med hudtypen och anlagen.

• Anonym (TS)
    mamaleona skrev 2016-08-18 17:18:21 följande:

Har 4 barn o aldrig smort mig o har ingen bristning nånstans. Har mer att göra med hudtypen och anlagen.

Vad har du för hudtyp och anlag då? Jag har ju ganska dåliga anlag, och min hud är ganska torr (förutom ansiktet och hårbotten som lätt blir fet).
  • mamaleona

Jaa...va ska man kalla hudtypen vet jag inte. Bra mjuk hud, blir lätt brun, bränner mig aldrig typ. Tagit ngr tatueringar o dom har också där sagt jag har bra hudtyp.?

• Anonym (Wera)

Fast hudtyp stämmer inte i mitt fall. Är ljus, känslig hud, får lätt solskador och pigmentfläckar.
    Och när det kommer till ärftlighet kanske jag haft tur då, för min mor har mycket bristningar efter endast en graviditet.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Wera) skrev 2016-08-18 16:10:03 följande:

Är gravid i v 35 nu med andra barnet så än kan ju bristningar dyka upp.
    Smörjde med bodybutter två gånger om dagen från typ v 12 första graviditeten och denna gången har jag kanske slarvat lite men smörjer efter varje dusch iaf (en gång varje dag).
    Inga bristningar första gången och inga denna gång än iaf.
    Tror absolut det hjälper till att smörja och hålla huden mjuk.
    Sen om man har en väldigt kraftig viktuppgång (typ 25-30 kg) så säger det ju sig självt att huden får svårt att hinna med.
    Jag gick upp 16 kg sist och 13 kg än så länge denna gången.

Nej. Det hjälper inte att smörja. Bristningar uppstår i de djupa hudlagren. Ingen kräm kan tränga ner så djupt, det är fysiskt omöjligt. Det är ingen åsikt utan fakta.

Jag fick inga första gången och bara två små strimmor andra gången, för övrigt. Smorde varken ena eller andra gången utom med vanlig lotion när jag kände mig torr.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-20 06:14:13 följande:

Nej. Det hjälper inte att smörja. Bristningar uppstår i de djupa hudlagren. Ingen kräm kan tränga ner så djupt, det är fysiskt omöjligt. Det är ingen åsikt utan fakta.

Jag fick inga första gången och bara två små strimmor andra gången, för övrigt. Smorde varken ena eller andra gången utom med vanlig lotion när jag kände mig torr.

Åt du något särskilt eller så då? Har läst lånstans att zink, c-vitamin och mycket vätska ska vara bra för huden i största allmänhet. Tänkte om du minns att du hade dille på apelsin eller nått?
Svar på tråden Inga bristningar förra graviditeten - nu då?