• Sofie lin

    Föda för tidigt

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 33+1 vart inlagd på förlossningen i tisdags pga regelbundna värkar och jag har börjat öppna mig innifrån samt förkortad livmodertapp. Jag har fått kortisonsprutorna till bebis lungmognad. Nu tänkte jag höra med er har någon fött i vecka 33? Jag är så himla rädd att jag ska förlora min lilla flicka i magen.. Är helt chockad och mår så himla dåligt.. Kan någon som fått barn i denna vecka berätta lite hur det gått osv.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Föda för tidigt
  • Anonym (Yes)

    Vet några som föddes innan v 30 och det gick bra för dom.Läste att v 32 är lungorna mera starkare än nån vecka innan.

  • Kasperina

    En tidigare kollega fick sin dotter i v25 för två år sen. Hon mår jättebra och har hittills inga konstaterade men. Det var naturligtvis en pärs, men det har gått bra!

    Jag blev inlagd med Bricanyl i v28 med yngsta, men det lugnade ner sig och jag satt hemma på soffan i 10 veckor med ansträngningsförbud. Till sist föddes hon på bf+4.

    Det är fruktansvärt att inte veta, att inte kunna göra något utan bara vänta och se, men du är på det bästa stället du kan vara för att ge din lilla tjej den bästa start som bara är möjlig. Försök fokusera på det och ta en minut i taget.
    Lycka till!

  • Anonym (M)

    Jag har ingen egen erfarenhet, men vet att överlevnadschansen i vecka 33 är 99 %.

  • Anonym (Det går fint!)

    Detta har de säkerligen redan sagt till dig; men kommer hon nu så går det fint! Mina tvillingar föddes någon vecka senare, och dessutom svårt sjuka (det var därför de behövde komma ut), och även det har gått jättebra. På neonatal kommer ditt barn anses som "stor"! Det finns de som är födda i v 23 där också...

    Att du hunnit få kortison är toppen!

    Mina barn tillbringade några veckor på neo, sedan hade vi hemsjukvård ett antal veckor. De amningstränade och fick även mat genom sond ett tag (det vänjer man sig vid snabbt, och det är faktiskt skönt att veta att de får i sig det de ska ha utan att de ska behöva anstränga sig för mycket).

    De växte till sig efter hand och när de var ett år så kunde ingen märka på dem att de kom ut lite tidigt.

    Försök ta det lugnt och tänk på att hon faktiskt stannat ganska länge redan i magen!

  • Anonym (F)

    Fick en dotter i v 31+4 för snart ett år sedan. Hon låg i kuvös i ca 8 timmar sen räckte det med värmebädd. Sondades i 9 dagar. La henne vid bröstet varje gång jag sondade och efter 9 dagar ammade hon fullt och sonden drogs och vi fick åka hem på dag 13. Hade hemsjukvård i en vecka. Allt har alltså gått otroligt bra.. Var också jätteorolig när jag låg inne. Detta trots att jag själv är bm och vet att det brukar gå jättebra i de veckorna. Lycka till med din bebis!

  • Poppy75

    Mina pojkar kom i vecka 29. Det var två tuffa månader på neo och sen en månad med hemsjukvård. Nu är de två och ett halvt och lite små till växten men annars märker man inte att de var för tidigt födda.

    Jag blev inlagd i vecka 27. När jag gick in i vecka 28 kunde jag märka hur läkarna slappnade av. De sa att från den veckan så var deras erfarenhet att det brukar gå bra och de lyckas rädda alla.

  • TeresB

    Fick en son i v 29 för 3 år sedan. Förutom ett par tuffa veckor på sjukhus i början har allt gått bra och han har inga men utom lite känsliga lungor ( det förväntas växa bort). Du behöver nog inte oroa dig allt förmkt för den tidiga födseln om bebisen är frisk. Lycka till!!

  • yodi

    prognosen för ett barn fött v 33+ är väldigt bra, i fall inget annat " fel" komplicerar det hela.

    har en dotter född v 32, hon behövde hjälp av cpap och låg i kuvös sina första timmar, sedan klarade hon andningen själv och fick flytta till värme bädd.

    hon behövde även ha sond i några veckor innan hon klarade att äta alla mål själv.

    hon låg en vecka på vanlig neo sal och sedan fem dagar i familje rum innan hon fick åka hem med hemsjukvård.

  • Alinnea77

    För drygt 11 år sedan föddes vår dotter i v 32+4. Hon ville komma redan v 28 men det avstannade m hjälp av kortison och vi fick brickanyl för lungornas utveckling! Så klart var vi oroliga för hur det skulle bli, men allt har gått strålande, svensk sjukvård och kunskap om prematura bebisar är mkt bra!

    Hon vägde knappt 2 kg men var frisk och stark! Efte ett par timmar i kuvös räckte det m värmelampa. Vi stannade på neo ett par veckor sedan fick vi åka hem och fortsatte m hemsjukvård till amningen satt och vi slapp sonden!

    Stort lycka till!!!

  • Anonym (:-)

    Det kommer att gå bra! Men givetvis vill man att bebisen ska stanna i magen så länge som möjligt. Vila och koppla av så mycket du kan, och se till att de har koll på er så du kan släppa oron...

Svar på tråden Föda för tidigt