Pollyisaprettybird1964 skrev 2016-08-19 08:37:35 följande:
Varit med om liknande, dock bara psykisk misshandel, i ett förhållande. Bönade och bad om att vi skulle träffa en parterapeut men det skulle vi absolut inte. Han hade minsann varit hos en terapeut med ett ex och den terapeuten hade bara bekräftat att han aldrig gjorde nåt fel (!). När jag sen lämnade honom ville han plötsligt att vi skulle genomgå terapi tillsammans. Vid den tidpunkten hade han väldigt effektivt dödat alla varma känslor jag nånsin haft för honom och jag ville aldrig träffa honom igen, ännu mindre att prata med en parterapeut. Läste på egen hand massor av böcker om psykisk misshandel och gick sedan till en psykolog själv för att bearbeta allt. Jag öppnade upp mig totalt för mina närmaste om allt som hade högst för att de skulle förstå mig. Det var jätteläskigt men jag fick ett fantastiskt stöd från dem.
Är det så att du fortfarande älskar din partner och tror att du kan bearbeta och förlåta hen för allt som hen har gjort mot dig så kanske ni ska pröva terapi. Ska dock varna att väldigt få misshandlare ändrar sig även efter terapi. Stanna inte "för barnens skull". Barn ska inte växa upp i ett hem där ena föräldern blir misshandlad, de mår riktigt dåligt av det och kan ta psykisk skada själva.
Spontant skulle jag säga att du bör lämna honom. Du kommer bli starkare och lyckligare och kunna fokusera på att ta hand om dina barn och dig själv. Läs på om misshandel i förhållanden så kommer du få mycket insikt och kunna undvika sådana förhållanden i framtiden. Gå gärna i terapi själv för att bearbeta och förstå. Du förtjänar att vara lycklig med dina barn, kan du verkligen vara det om du stannar med din partner?
precis som din partner gjorde så är nog alla varma känslor borta och jag känner egentligen bara irritation och känner att min partner enbart tar energi och jag gör vad jag kan för att slippa umgås.
Nästan enda anledningen att stanna och ge det ett sista försök är för barnen men det är nog inte rätt heller tyvärr..