• Alana

Filea fisk utan att ta ur den?

Ska hänga med på fisketur i helgen och hoppades att kunna få hem lite fisk till middag. Har aldrig rensat fisk tidigare och jag tycker att det är lite obehagligt att man ska ta ur inälvorna. 

Går det att filea en fisk utan att behöva ta ut inälvorna först? Jag vill helst inte vare sig se eller röra dom. Någon som provat? Eller är det bättre att jag nöjer mig med att köpa färdigfilead fisk i affären? =) 

• Svar på tråden Filea fisk utan att ta ur den?
  • Carambolan

Köp filéer i affären eller försök överkomma din rädsla.

• Kerubmamman

Eller be nån om hjälp. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Rödtjärnens Anna

Det går inte att filea fisk utan att behöva ta ur fisken på något sätt. Om du tror att du kan lyckas med att filea fisken så kan väl någon annan göra upp den innan du börjar filea?

Avkrokning, ihjältagandet, uttagning mm är en vanesak. För att man ska bli van måste man våga och öva.

Lycka till // en van fiskare som arbetat i fiskdisk

• Ellie

Jag var med på makrillfiske rätt nyss. Vi fileade utan att ta ur någonting. Bara drog kniven längs sidorna och slängde resten till fåglarna.

• Frontline
    Ellie skrev 2016-08-18 22:59:12 följande:
    Jag var med på makrillfiske rätt nyss. Vi fileade utan att ta ur någonting. Bara drog kniven längs sidorna och slängde resten till fåglarna.
    Ja fast då tar du ändå ur resten..
    Nej det går inte att ta ur fisken utan att ta ur det som finns

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ellie
    Frontline skrev 2016-08-18 23:03:24 följande:
    Ja fast då tar du ändå ur resten..
    Nej det går inte att ta ur fisken utan att ta ur det som finns

Nja, det är ju snarare så att jag bara tar bort filéerna utan att göra något med resten, men det är väl en definitionsfråga :) Det går ju inte att filéa utan att skära i fisken.
  • Alana

Tack för svaren! Ni har svarat lite olika ser jag så jag får väl se om jag får någon fisk i första hand och sen ta och fundera på om jag ska försöka mig på att filea ev fisk utan att ta ur den först. Det kanske inte skulle gå så bra men då vet jag ju det till nästa gång iaf! =)

• Flash Gordon
    Alana skrev 2016-08-19 08:43:37 följande:
    Tack för svaren! Ni har svarat lite olika ser jag så jag får väl se om jag får någon fisk i första hand och sen ta och fundera på om jag ska försöka mig på att filea ev fisk utan att ta ur den först. Det kanske inte skulle gå så bra men då vet jag ju det till nästa gång iaf! =)
    Det är bara inälvor.

Ska du filéa en fisk så kommer du med nödvändighet att öppna buken på fisken och inälvorna kommer ut.

Om du inte är beredd att ta ur inälvorna så kan du inte tillaga fisken alls och då är det bara resursslöseri att överhuvudtaget döda den.

Bättre då att kroka av försiktigt och släppa tillbaka - om det går och du inte redan obotligt skadat fiskens simblåsa på vägen upp genom att dra upp den för snabbt. Det senaste beror på typ av fiske.
  • Carambolan

Alltså... Det är inte svårt att ta ur den. Snitta upp magen, skär runt gälarna och så drar du så följer oftast alla inälvor med. Vem som helst med fiskevana kan visa dig :)

• klyban
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-08-18 22:55:37 följande:
    Det går inte att filea fisk utan att behöva ta ur fisken på något sätt. Om du tror att du kan lyckas med att filea fisken så kan väl någon annan göra upp den innan du börjar filea?

Avkrokning, ihjältagandet, uttagning mm är en vanesak. För att man ska bli van måste man våga och öva.
    Lycka till // en van fiskare som arbetat i fiskdisk

Jo det går det, man filéar på ett sådant sätt, att det är bara benen, huvud och inälvorna kvar.
    En sak som sker, dock ej ofta.
    Och det är att man punkterar gallan, men enkelt och se om det sker, då det blir starkt färgat vid det området.

Det man gör här, är att man bara tar fisken i huvudet och filear som vanligt, men se till få ut kniven rätt långt ut i magen.
    Sen följer man bara ryggbenet ned mot svansen.
    Dock får man vara vaksam på tre saker, att att spetsen går ut i maken, att den delen av kniven följer mitten på fisken och att närmaste delen följer ryggraden.
    Sen vänder man på fisken, här gör man lika dant, men här får man se till att hålla upp magen ovanför knivspetsen.
    Och där står du med två stycken fina filéer, som kräver den sedvanliga byxningen och eventuell skinnbortagande.
    Och allt du har kvar är huvud, ben och inälvor som du inte behövt röra.
    Denna variant kör jag av snabbhets skäl, och inte för någon rädsla för inälvor

Hitta tyvärr ingen video på detta sätt, men borde vara enkelt att förstå hur man ska göra.

Sen har man en annan som man visserligen tar ur inälvorna, men man tar inte ur fisken genom att skära upp magen.
    Utan man går in via ryggen och följer benen nedåt, kapar ryggraden och drar ur allt, detta är ett bra sätt om man vill ha benfri och hel fisk.
    Passar extra bra om man vill fylla den med något gott, som kanske en fänkålsblandning.

Sen finns det massor av sätt till.
    Kom på en på gädda för gäng är sedan, där man jag också skippar och plocka ur magen först.
    Där jag först tar ryggen(det svart som pekar uppåt när de simmar), och sen filear jag de två sidorna.
    På den fileingen så slipper man ett par konstiga ben i gäddan, som är jobbiga att arbeta med annars.
    Och resultatet blir 3 fina filéer.

Svar på tråden Filea fisk utan att ta ur den?