Inlägg från: Redcat |Visa alla inlägg
  • Redcat

BF april/maj 2017

Hej jag hoppar också in här, fast jag vet inte när jag är beräknad? jag hade testdag igår och jag plusade har gjort ivf behandlig och fick göra mitt andra försök den här månaden är så glad men kan inte riktigt fatta än att jag verkligen är gravid har bara fått positivt test en gång i mitt liv och då va de en dag innan bmi och sen började mensen två dagar senare.. Är nu på bmi+4 och är så glad grattis till alla andra här inne

hur kollar man hur långt gången man är och när man är beräknad, tror jag är runt v 5 men hade varit så kul att kuna följa mer exakt?

• Redcat
    Tokgurkan skrev 2016-08-26 14:51:38 följande:

Man räknar från din senaste mens första dag. Finns en app jag har laddat ner som heter Gravid & Baby, där får man skriva in ens uppgifter så kommer datum upp för beräknad förlossning, hur lång gången man är och info om bebis, dig och info till ens partner : -)

Grattis förresten!!

Tack jag hittade den, tack för tipset den va är ju jätte bra

Är beräknad 25/4 2017 och är i v 6 (5+2)?, blir de inte i vecka 5 om jag är 5+2?
  • Redcat
    Ellinorc skrev 2016-08-26 15:04:41 följande:

Jo egentligen är man ju i v 5 + x antal dagar, vet inte varför men det är så man räknar :) Grattis till plusset!

Hehe okej, då är jag inte helt efter iallafall hahaha

Tack har ännu inte riktigt helt fattat att jag är gravid och vad det innebär (förstå mig gärna rätt, vet vad själva begreppet betyden men de går inte in att just jag är de), men de kommer nog haha
  • Redcat
    quadrifolium skrev 2016-08-26 17:13:52 följande:

Du är ju i den påbörjade veckan nummer 6.

Är beräknad samma dag som du. :) 

Så när man är typ 5+1 så börjar man vecka 6? Och när man är precis på 5 så är man ststa dagen i vecka 5? Är de bara jag som tycker att de låter konstigt

Va roligt är de också ditt första?
  • Redcat
    quadrifolium skrev 2016-08-26 21:43:43 följande:

Var visst en dag före dig såg jag.

Ja, det är vårt första.

5+0 är första dagen i vecka 6.

Okej, hmm känner att jag blir lite snurrig på hur man räknar hahaha

Hihi jaha men de är ju endå väldigt nära va roligt att du också ska ha din första

Får jag fråga hur det ser ut för dig, hur gammal du är, gift/sambo/fästman, hur länge ni försökte (liksom hur din resa har varit )

Själv är jag 24år och min fästman är 29år vi försökte över ett år och gjorde sedan en fertilitet utredning, dom kom fram till att vi skulle behöva göra ivf för att det inte är så stor chans att vi kunde lyckas själva. Gjorde behandlingen och första insättningen i april/maj som inte tog sig. Fick vänta över sommaren ("sommar stängt") och fick göra en insättning utav ett fryst ägg den 12August. Hade bmi 22augusti och testdag 25, men eftersom mensen inte syndes till så övertalade min sambo mig att ta ett test dagen före testdagen, använde ett vanligt CB. Jag gjorde testet på eftermiddagen och innan jag ens han starta tidtagaruret (jag skulle lämna testet inne på toan så vi båda kunde kolla samtidigt) så lös pluset starkt, jag vart så chockad att jag började storböla och springer ut ifrån toan. Min sambo kollar på mig som om jag vore helt knäpp och frågar vad som händer, de enda jag får fram "jag hann inte", då frågar han om något gick fel och de enda jag får fram "gå in och kolla, jag hann inte" samtidigt som jag storböla. Han går in och kollar på testet och blir helt stel hahaha då sa jag att jag inte hann starta tidtagaruret innan de kom fram, då går han förbi mig och ställer sig i hallen och lutar sig mot sin doa dörr och bara stirrar in i väggen hahaha han vart så chockad att han visste inte vart han skulle ta vägen hahaha sen efter ett tag kommer han tillbaka och kramar om mig haha vi har försökt i över 2år och de här är andra pluset vi fått, första fick jag förra året en dag före bmi och fick missfall två dagar efter.
  • Redcat
    Periksson90 skrev 2016-08-26 22:16:28 följande:

Inom sjukvården räknar man hela veckor plus påbörjade dagar :) därför de blir lite förvirrande. Men det är för att de skiljer mkt i fostrets utveckling mellan den sista och första dagen i samma graviditetsvecka :) jobbar som sjuksköterska och var det jag fick lära mig under utbildningen.

Så jag som är idag på 4+6, det innebär att jag gått 4 hela graviditetsveckor plus 6 påbörjade dagar. Men jag är också i slutet av vecka 5 enligt vanlig räkning och påbörjar vecka 6 imorgon (5+0).

Jaha okej då förstår jag det är ju ganska smart endå, även fast de blir lite kontigt ibland

Tror de blir lite konstigare i mitt huvud också eftersom jag vet att jag satte in ägget den 12augusti och de är ju bara 3veckor sen (eller ja kl är över 12 nu så då blir de vell 3v och 1dag men endå) hihi
  • Redcat
    quadrifolium skrev 2016-08-27 07:43:48 följande:

Jag är 29 och min man fyller 30 nu i november. Vi hade bestämt oss för att vänta med barn tills vi gift oss. Vi gifte oss i juli i år och blev gravid på första försöket. Helt galet då jag hade läst att det i genomsnitt tar 7 månader att bli gravid när man börjar försöka.

Ska till BM på hälsosamtal 8 september.

Grattis till bröllopet jag och min sambo planerar bröllop till 2019 (har lite saker vi måste fixa före ) va kul att de gick så fort för er förstår att ni måste ha blivit lite chockade

Va kul, hoppas allt går bra känner du av någon syntom än?

Jag ska upp och göra ultraljud den 15 sep, och sen enfter de kommer jag skriva in mig hos BM om de ser bra ut vi va tvugna att åka till en annan stad för ivf behandlingen och då sa dom att de är bra att vänta tills man vet helt säkert innan vi skriver in sig hos BM i våran stad (blir ju lite annorlunda när man går igenom en sådan här sak hehe)
  • Redcat
    quadrifolium skrev 2016-08-27 18:44:08 följande:

Tack.

Ja, det hade vi väl inte räknat med att det skulle gå så fort riktigt... Men vi ser ju inte fram emot det mindre för det, även om vi kände att vi får lite mer bråttom att börja renovera vårt nya hus nu. Men det ska väl ordna sig det också.

Har mått illa några morgnar, har som molande mensvärk, springer på toa ganska många fler gånger varje dag än jag gjorde tidigare. Och så upplever jag att jag är mer lättretlig, precis som innan mens, och uppsvälld.

Nej men så äre ju, är ju lika kul även fast de gick fort

Okej då har vi ungefär lika, jag har däremot inte märkt av om mitt humör har ändrats något jag har väldigt ont i tuttarna dock... Inte så roligt eftersom jag brukar sova på mage
Svar på tråden BF april/maj 2017