Inlägg från: Periksson90 |Visa alla inlägg
  • Periksson90

BF april/maj 2017

Plussade svagt med tydligt också igår 19/8 :) fick idag bekräfta med ett digitalt test (1-2 veckor clearblue). Spännande att vi plussade samma dag! Gick på första försöket och är första barnet. Är 25 år gammal (26 nästa helg) och min sambo/fästman är 25 år. Har vart ett par sedan januari 2009.

• Periksson90

Jag har vart trött, somnat på soffan på eftermiddagen men också haft svårt att somna och vaknat på nätterna. Mår små illa hela tiden och är känslig för dofter. Har heldel molvärk (växtvärk?) och ömma bröst.

Avvaktar med att berätta iallafall tills efter bim (24/8) :) Har ej fått in att jag är gravid än. Annars så kommer vi nog berätta ganska snart. Tänker så att de som jag berättar för är de som jag skulle behöva stöd ifrån om det ej går hela vägen..

Hur tänker ni med att berätta? :)

• Periksson90
    natlin skrev 2016-08-20 23:46:48 följande:

Plussade supersvagt i torsdags på två stickor å tog ett digitalt igår som visade 1-2 veckor. Bim är i morgon. Grattis till era plus!!! :)

Grattis! Är det första barnet? :)
  • Periksson90
    Periksson90 skrev 2016-08-21 10:08:15 följande:

Jag har vart trött, somnat på soffan på eftermiddagen men också haft svårt att somna och vaknat på nätterna. Mår små illa hela tiden och är känslig för dofter. Har heldel molvärk (växtvärk?) och ömma bröst.

Avvaktar med att berätta iallafall tills efter bim (24/8) :) Har ej fått in att jag är gravid än. Annars så kommer vi nog berätta ganska snart. Tänker så att de som jag berättar för är de som jag skulle behöva stöd ifrån om det ej går hela vägen..

Hur tänker ni med att berätta? :)

Verkliga drömmar har jag haft nu senaste 4-5 dagarna också :P
  • Periksson90

Har ej ringt mvc än eftersom jag inte haft bim än som är i veckan, känns som att jag kanske ringer en vecka efter det :) Skulle vilja ha ett tidigt ul då min mamma varit gravid med tvillingar tre ggr (jag skulle haft en tvilling) men fick missfall med ena tvillingen ca v 13-15. Vill därför utesluta att även jag skulle vara gravid med tvillingar.

• Periksson90

Började äta vitaminer för kvinnor (som vill bli gravida, innehåller folsyra) i början av förra månaden :) var då vi bestämde oss för att försöka denna månad

• Periksson90

Vad kul att vi bara blir fler och fler här inne! :) mina symtom är molande i livmoder (gör ej ont bara obehagligt), små illamående/känslig för vissa dofter ibland, huvudvärk, är så hungrig att jag vaknar vid sex och måste äta någon (normalt kan jag inte äta frukost, mår då illa), trötthet och större ömma bröst. Är i vecka 5 (4+3) enligt senaste mens. Men enligt Naturalcycles som jag använt tycker sen att jag är i vecka 4 (3+5).

En fråga, vad säger man när man ringer barnmorskan? Typ bara hej jag fick ett positivt graviditetstest i lördags? :p

• Periksson90
    Ellinorc skrev 2016-08-24 07:47:32 följande:

Kan ni inte berätta lite om er själva tjejer? :)

Hur gamla är ni, var graviditeten planerad? Hur länge har ni försökt bli gravida? osv!

Jag själv är 25 år. Min första graviditet i år var inte planerad men ändå välkommet. Efter vårat missfall så kändes det tomt så vi började försöka igen så fort kroppen återhämtat sig. Blev gravid på andra försöket! :)
    Jag bor med sambo och bonusbarn på 4 år tillsammans med en hund och en katt. Vi har precis flyttat till en större lägenhet så ett nytillskott kommer lägligt!

Jag är 25 år (fyller 26 på lördag!) och sambon är 25. Det är våra första graviditet som gick på första försöket och var planerad. Vi började prata om att skippa kondom (använt Naturalcycles i prevensyfte sedan jan-15) nu i början av augusti och låta de bli som de blir. Hade räknat med att möjligen lyckas bli gravid under hösten. Så beskedet med graviditeten har ej smälts helt än hos oss båda, men vi är glada och nervösa :)
  • Periksson90
    Tokgurkan skrev 2016-08-25 10:53:37 följande:
    Jag ringde igår och bokade tid. Hon sa att det var bra att jag ringde så tidigt eftersom dom har en del väntetid där jag ska gå, fick tid 26 september : -)
    Ringde också igår :) fick tid 15e september för hälsosamtal och inskrivningen 7 oktober. Hon tyckte också de var bra att jag ringde tidigt, var lite väntetid där också.
  • Periksson90
    Redcat skrev 2016-08-26 21:28:00 följande:
    Så när man är typ 5+1 så börjar man vecka 6? Och när man är precis på 5 så är man ststa dagen i vecka 5? Är de bara jag som tycker att de låter konstigt

Va roligt är de också ditt första?
    Inom sjukvården räknar man hela veckor plus påbörjade dagar :) därför de blir lite förvirrande. Men det är för att de skiljer mkt i fostrets utveckling mellan den sista och första dagen i samma graviditetsvecka :) jobbar som sjuksköterska och var det jag fick lära mig under utbildningen.

Så jag som är idag på 4+6, det innebär att jag gått 4 hela graviditetsveckor plus 6 påbörjade dagar. Men jag är också i slutet av vecka 5 enligt vanlig räkning och påbörjar vecka 6 imorgon (5+0).
  • Periksson90
    Ellinorc skrev 2016-08-29 10:24:16 följande:

V.6 (5+2), brösten är ömma och illamåendet börjar yttra sig PYTTELITE. Det är absolut inte ett illamående som man kan ha vid tex kräksjukan utan mer subtilt. Är som ett obehag som bara liksom ligger där i bakgrunden hela tiden, haha svårt att förklara!

Hur mår ni? :)

Är i vecka 6 (5+2) jag med! :) Brösten är större och hårdare, spänner i dom. Både bröst och bröstvårtor är så ömma, kläder och bh emot är inte jätte skönt. Illamående som kommer och går, främst morgon och kvällar men som kan komma när som helst. Är tack och lov hanterbart och ej kräkts än. Får hungerattacker lite till och från. Kissar mer nu både på dag och nattetid. På kvällarna har jag senaste dagarna fått molande värk i livmodern, håller i sig ca 1-2 timmar, antar att de är växtvärk. Humöret har svängt två gånger då sambon gjort mig fruktansvärt arg för ingenting, haha.

Annars så känns det hela overkligt, jag som trodde jag skulle säga till både vänner och familj på en gång har fortfarande ej fått ur mig något trots flertalet tillfällen.
  • Periksson90
    Fjäderängel skrev 2016-08-29 12:57:04 följande:

Plussade igår och är beräknad till 5 maj med mitt första barn! Känns helt otroligt!
    Största symtomen jag känner va nu är att brösten är så fruktansvärda ömma.. Hoppas inte det blir värre med dom iallafall!
    Och grattis till er all andra!!

Grattis till plusset :)
  • Periksson90
    Ellinorc skrev 2016-08-29 15:18:19 följande:
    Jag måste också upp nästan varje natt på toa, vilket jag aldrig behövt tidigare. Men överlag tycker jag att jag mår väldigt bra faktiskt, något trött men det kan ju likagärna ha och göra med det ruggiga vädret ute :)

Ja visst känns det overkligt, overkligt över att man faktiskt kunde bli gravid, och att det ska växa en bebis inuti ens mage?! haha :)
    Vad skönt att du mår bra överlag :) mår också egentligen ganska bra, haft semester en vecka själv nu medan sambon jobbat så har nog bara känt efter en jäkla massa i kroppen i brist på annat att göra hemma ;)
  • Periksson90

Illamåendet har ökat, värst på morgonen och kvällen nu. Blir yr om jag reser mig för snabbt eller står för länge. Är jobbigt att behöva gå till jobbet där jag sällan kan äta eller vila när jag behöver, samt står upp hela tiden och utsätts för äckliga dofter (jobbar som sjuksköterska på sjukhus). Har börjat berätta för sambons familj nu under helgen och alla är jätte glada :). Nästa vecka väntar hälsosamtalet.

Svar på tråden BF april/maj 2017