Inlägg från: vadelma |Visa alla inlägg
  • vadelma

BF april/maj 2017

3hjärtan skrev 2016-08-22 09:53:08 följande:

Jag väntar mitt 4e barn. Bf 1/4-17 mår illa varje dag dock är vissa dagar bättre.

Vilken vecka är du i? Har du lätt för att må illa när du inte är gravid?
  • vadelma
    3hjärtan skrev 2016-08-22 10:11:23 följande:

[quote=76903354][quote-nick]vadelma skrev 2016-08-22 10:04:19 följande:[/quote-nick]Vilken vecka är du i? Har du lätt för att må illa när du inte är gravid?[/

V8+1

Har lätt att må illa annars med tex åka bil om jag sitter i baksätet eller grusväg. Om det tar för långt mellan maten.

Jag undrar lite om det kan hänga ihop, hur illamående man blir.

Jag har i princip aldrig känt av illamående och undrar hur det kommer bli nu när jag är gravid. Lätt att bli avslöjad innan man berättar och sådär. Är lite orolig för att få frågan innan jag berättar.

Hur gör du med ev. frågor?
  • vadelma
    3hjärtan skrev 2016-08-22 10:53:08 följande:

[quote=76903383][quote-nick]vadelma skrev 2016-08-22 10:17:55 följande:[/quote-nick]Jag undrar lite om det kan hänga ihop, hur illamående man blir.

Jag har i princip aldrig känt av illamående och undrar hur det kommer bli nu när jag är gravid. Lätt att bli avslöjad innan man berättar och sådär. Är lite orolig för att få frågan innan jag berättar.

Hur gör du med ev. frågor?[/

Men som icke gravid kan jag ju gå utan mat i flera timmar innan jag känner ett lätt illamående. Nu måste jag äta nåt minst varannan timme.

Frågor om hur jag mår? Har precis börjat jobba efter semestern, helgen gick rätt bra, små åt lite nu och då i smyg. Tog postafen så går det rätt bra. Ska testa att vara utan idag och se hur det blir.

Vill hålla hemligt sålämge jag bara kan.

Ja eller frågor om du är gravid. Många på
    mitt jobb som frågat mig tidigare och då är det ju lättare att bara svara nej. Inte alla som förstår det där med att man inte ska fråga om det.

Jag tänker att om jag börjar må illa vid lunchen så kommer mina kollegor märka det, eftersom jag aldrig haft något problem med aptiten tidigare.

Och jag tycker det är bra med lite blandat, så vi har några "erfarna" med också :)
  • vadelma
    Ellinorc skrev 2016-08-22 13:48:15 följande:

Hej tjejer och stort grattis till era plus! :)

Jag plussade också morgonen den 19/8, 1 dag innan BIM!

I slutet av maj i år fick jag reda på att jag fått ett missed abortion i v.11 så detta plus var verkligen välbehövligt. Jag vågar inte riktigt känna samma glädje som sist, då besvikelsen var enorm vid missfall men självklart är detta ett steg i rätt riktning och jag tar en dag i taget.

Ska bli spännande att följa era graviditeter med mående, känslor och tankar <3

Med vänlig hälsning

Ellinor

Grattis till ditt plus och välkommen! Vi får hoppas tillsammans att det går bättre denna gång.
  • vadelma
    Mousan skrev 2016-08-22 21:30:03 följande:

Fått tid på MVC nästa onsdag, då får vi lite information, ultraljud blir runt v.11-12 om allt går som planerat.

Blir spännande att höra hur det gått.
  • vadelma
    quadrifolium skrev 2016-08-22 22:00:38 följande:

Plussade igår kväll.
    Mensen 5 dagar sen så jag testade med tron om att den faktiskt bara var sen, precis som förra månaden. 
    Vi gifte oss för drygt en månad sedan så tänkte att stressen inför bröllopet rubbat hela cykeln. Meeen, där blev ett tydligt plus på testet. Var tvungen att gå ut till maken och fråga om han såg vad jag såg, om jag verkligen läste av testet rätt.
    Ringt BM idag och fått tid för hälsosamtal 8/9.
    Enl. app BF 25 april 2017. 
    Vi har planerat för barn på det viset att vi sagt att händer det så händer det.Trodde verkligen inte att det skulle bli så snart efter att vi börjat försöka. 

Stort grattis! Kul att vi är så många.
  • vadelma

Jag är törstigare och kissnödigare än vanligt. Tröttare än vanligt och ibland kommer en sån illamåendevåg över mig men den går över väldigt snabbt. Ibland känner jag lite stickningar i nederdelen av magen.

Enligt natural cycles är jag i v4+3 idag. Kör på den eftersom jag har data i den sen ett år tillbaka och tror den känner mig bäst. Var ju trots allt tack vare den jag blev gravid på första försöket.

• vadelma
    Periksson90 skrev 2016-08-23 10:07:12 följande:

Vad kul att vi bara blir fler och fler här inne! :) mina symtom är molande i livmoder (gör ej ont bara obehagligt), små illamående/känslig för vissa dofter ibland, huvudvärk, är så hungrig att jag vaknar vid sex och måste äta någon (normalt kan jag inte äta frukost, mår då illa), trötthet och större ömma bröst. Är i vecka 5 (4+3) enligt senaste mens. Men enligt Naturalcycles som jag använt tycker sen att jag är i vecka 4 (3+5).

En fråga, vad säger man när man ringer barnmorskan? Typ bara hej jag fick ett positivt graviditetstest i lördags? :p

Så kan du mycket väl säga :) Passa på att fråga allt du undrar och meddela gärna oss hur det gått :) Jag väntar lite med att ringa MVC.
  • vadelma
    Ellinorc skrev 2016-08-24 07:47:32 följande:

Kan ni inte berätta lite om er själva tjejer? :)

Hur gamla är ni, var graviditeten planerad? Hur länge har ni försökt bli gravida? osv!

Jag själv är 25 år. Min första graviditet i år var inte planerad men ändå välkommet. Efter vårat missfall så kändes det tomt så vi började försöka igen så fort kroppen återhämtat sig. Blev gravid på andra försöket! :)
    Jag bor med sambo och bonusbarn på 4 år tillsammans med en hund och en katt. Vi har precis flyttat till en större lägenhet så ett nytillskott kommer lägligt!

Jag är 28 och det är min sambo också. Vi blev gravida på första försöket och det är vårt första barn. Jag hade precis ändrat natural cycles från prevent till plan. Hade aldrig väntat mig att det skulle gå så fort att bli gravid. Hade snarare tänkt att jag skulle bli gravid någon gång under våren. Men ser jättemycket framemot det här nu och hoppas att det ska gå bra. Vi bor i Solna.
  • vadelma
    Tokgurkan skrev 2016-08-25 10:50:32 följande:

Hoppar in här : -) plussade svagt i måndags och digitalt igen i tisdags. Vi är 27 år och det är första barnet.

Haft sömnproblem hela veckan så är lite trött, vaknar mycket och sen har jag inland varit klarvaken mitt i natten. Mår lite illa hela tiden och har som "mensvärk".

Har beställt hem MorDHA tabletter som jag ska börja med, läste att det är jättebra nu i början eftersom det hjälper till att utveckla fostrets hjärna och ögon bland annat. Det är fettsyror anpassade för gravida. Beställde även Weledas havandeskapsolja som jag ska börja smörja med för att undvika bristningar.

Angående träning så yogar jag sen innan men kommer berätta för min lärare om graviditeten så att vi kan anpassa yogan efter den : -)

Grattis till er alla! Känns underbart, men vi båda har haft lite svårt att fatta det haha.

Jag beställde också oljan. Men funderar på om det verkligen är nödvändigt att börja smörja redan nu. Borde väl kunna vänta minst en månad. Vad tror du?
  • vadelma

Ja jag läste också det, men tycker att den luktar så mycket och vill inte gå runt och lukta sådär redan nu och har mest problem med torr hud på vintern.

• vadelma
    Tokgurkan skrev 2016-08-25 13:23:19 följande:
    Åhnej, visste inte att den luktar starkt.. vad luktar den? Då får vi se om jag använder den nu direkt. Jag smörjer mig ju sen tidigare med Body shops E-vitaminkräm och tycker den återfuktar bra, borde räcka så i 1-2 månader kanske..
    Den luktar inte illa, men ganska starkt av typ eucalyptus eller något liknande.
  • vadelma

Fick en tid till hälsosamtal på måndag och då kommer jag få tid för inskrivning i samband med det.

• vadelma

Jag har ordentliga humörsvängningar och gråter titt som tätt för minsta lilla (gråter aldrig annars).

Dessutom har jag fått någon form av värk på låren och på höfterna, som känns framför allt när de utsätts för tryck. Idag känns vaderna svullna när jag går. Känner någon igen det?

• vadelma
    AnChCa skrev 2016-08-26 13:56:14 följande:

Hoppar också in i den här tråden :) Plussade den 18/8 och är enligt div appar (ja jag blev ju självklart tvungen att kolla flera ;D) beräknad 24/4.

Första gången för mig. Min sambo har dock 3 barn sedan tidigare. :)

När kontaktade ni mvc? Det känns på något sätt för tidigt att göra det redan nu (5+3) eller vad tror ni?

Jag gjorde det igår. Beror lite på var du bor antar jag, på vissa ställen kan det vara svårt att få tid och då är det bra att vara ute i god tid.
  • vadelma

Jag har lite mindre symptom nu. Känner inte lika ofta i magen. Men är fortfarande trött och kissnödig. Brösten har börjar ömma lite.

Jag var på hälsosamtal idag också. Individuellt med barnmorskan och känner mig faktiskt lite lugnare nu.

• vadelma
    Akvick skrev 2016-10-24 22:09:47 följande:

Hejhej, väntar vårt första barn i april. Trodde verkligen inte att jag skulle bli gravid så snabbt! Har mått hyfsat bra endå, något illamående när jag lägger mig ner o ska sova annars rätt ok. Men gar ingen aptit alls! Så äter jättedåligt vilket kanske inte är så bra.

Har även problem med blodtrycksfall, vart påväg o trilla ihop på jobbet ett par gånger men då är det tur man jobbar på sjukhus!

Är väldigt orolig av mig så är fortfarande inte helt säker på att det är något. Kan inte riktigt glädjas helt innan jag fått se bevis på att det är något i magen. Så bokade faktiskt in ett UL nästa vecka, både för att lindra oron o för att jag haft en del mensliknande magsmärtor. Är det någon annan som också haft problem med det?? Är det något "normalt" eller bör man oroa sig??

Håller alla tummar och tår att det gömmer sig en liten knodd i magen o jag inte bara är förstoppad!

Roligt att läsa hur ni andra som är i samma veckor känner o tänker!

/Angelica

Grattis!

Jag har känt likadant som du, att det är svårt att fatta. Samtidigt som utebliven mens och positivt graviditetstest ändå varit rätt säkra tecken.

Vi fick göra ett tidigt UL igår och när man fick se bebisen blev det verkligen på riktigt. Har till och med vågat berätta på jobbet idag. Du kommer bli mycket lugnare och mer harmonisk efter ultraljudet, vilket ju är bra för bebis.

Grattis igen :)
Svar på tråden BF april/maj 2017