• Hanna W

Pojkar med klänning?

Från och med årsskiftet så kommer Åhlens slå ihop pojk- och flickavdelningen till en gemensam barnavdelning där kläderna istället kommer vara sorterade endast efter storlek och inte efter kön. Vad har ni för åsikter om detta?

• Svar på tråden Pojkar med klänning?
  • Carambolan

Jättebra tycker jag. Man behöver fortfarande inte köpa klänning till varken pojkar eller flickor om man inte vill.

• My Sigma

Jättebra! Har en pojke och köper mest från "pojkavdelningen" men tror det blir lättare att hitta fina saker på detta sätt.

• cosinus

För mig underlättar det, jag köper framförallt till killarna mycket kläder till båda på både flick och pojk. De är så smala att t ex tjejbyxor oftast sitter mycket bättre.

• Hi5

Kanon! Då slipper jag gå på tjejavdelningen för att hitta färgglada brallor (som pojkarna gillar hemma).

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • tulip79

En gemensam barnavdelning är kanon! Sonen vill inte ha klänningar, dock färgglada byxor som oftast finns på tjejavdelningen. Förstår inte varför lila byxor bara ska finnas på tjejavdelningen. Det kommer nog underlätta för många föräldrar att ha alla kläder enbart sorterade efter storlek o inte kön.

• Rani

Bara bra. Det är ju i slutändan föräldrarna som bestämmer hur barnen ska kläs -inte Åhléns. Därför finns det ju inget att kritisera med detta. Inte ens flr den som vill ha traditionella kil- och tjejkläder.

• Akira Öken
    Hanna W skrev 2016-08-19 15:20:54 följande:

Från och med årsskiftet så kommer Åhlens slå ihop pojk- och flickavdelningen till en gemensam barnavdelning där kläderna istället kommer vara sorterade endast efter storlek och inte efter kön. Vad har ni för åsikter om detta?

• Född 60-talet

Bara inte andra klädkedjor hoppar på denna fjantiga trend. Ählens kommer förlora på detta. Orka kolla igenom tunikor och klänningar när man letar efter jeans och nån fräck tröja till sonen. Eller tvärtom, leta igenom bland Batmantröjor o killshorts när man letar klänning o tunika typ till sin dotter. Snart börjar de väl blanda frukt o grönsaker huller om buller också : 0. Haha

• cosinus
    Född 60-talet skrev 2016-08-20 16:02:19 följande:

Bara inte andra klädkedjor hoppar på denna fjantiga trend. Ählens kommer förlora på detta. Orka kolla igenom tunikor och klänningar när man letar efter jeans och nån fräck tröja till sonen. Eller tvärtom, leta igenom bland Batmantröjor o killshorts när man letar klänning o tunika typ till sin dotter. Snart börjar de väl blanda frukt o grönsaker huller om buller också : 0. Haha

Av de affärer som har blandat har jag aldrig upplevt att de haft varannan klänning och varannan skjorta. Det har som regel gått lätt att hitta det man behöver.

Det som är fånigt på riktigt är när Lindex t ex har sina ta 3 betala för 2 velour-byxor som är exakt likadana i form och storlek för tjej och pojk men de hänger på 2 olika ställningar i affären och de har dessutom avdelningarna långt ifrån varandra i min affär. Så vill man ha rosa/lila/röda eller möjligen svarta ska man kolla på tjejavdelnigen. Vill man däremot ha gråa/bruna/marinblå/turkosa/petrol/gröna ska man kolla på pojkavdelningen svarta brukar finnas på bägge. Varför kan inte alla färger av dessa exakt likadana byxor hänga på samma ställning? Det kan ju inte vara jobbigare för en pojkmamma som inte gillar rosa att hoppa över den färgen än för mig som inte gillar brunt att bara ignorera det partiet. Tjorvigt är det däremot att plocka ihop 3,6 eller 9 par byxor av olika färger och storlekar när barnen vill ha gröna, blå, lila och turkosa byxor och man hela tiden ska springa mellan och se vad som finns.
  • Maddi

Jag föredrar uppdelat. oftast jeans är formsydda och passar mindre bra på lilleman. Däremot så om min pojk vill ha klänning, rosa eller vad de nu kan vara spelar ingen roll för mig, men jag tycker man har en bättre översikt när de är uppdelat.

Nu handlar jag inte på Åhléns så jag har ännu inget bekymmer, men jag hoppas verkligen inte några andra butiker tar efter.

• AnkiC
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:09:08 följande:

Jag hade väntat mig att de vuxna skulle föregå med ett gott exempel. För inte fan är det tal om att mixa våra damkläder med herrkläder. Och inte fasiken ser man vuxna män med klänning ofta i Sverige.

Varför lägga resultatet av överdriven jämställdhet på barnen?

Har aldrig förstått det.

Hur kan jämställdhet vara överdriven? Antingen är det väl jämställt eller så är det inte det.
  • Kim Possible

Hur får du uppdelning efter plagg och färg istället för kön till att bli = pojkar med klänning?

• cosinus
    Kim Possible skrev 2016-08-20 22:47:17 följande:

Hur får du uppdelning efter plagg och färg istället för kön till att bli = pojkar med klänning?

Kreativ rubriksättning a la se och hör :D
  • Kim Possible

[quote=76900071][quote-nick]cosinus skrev 2016-08-20 22:48:56 följande:[/quote-nick]Kreativ rubriksättning a la se och hör :D[/

Ja, verkligen. Sen kallar de andra för "hysteriska", "överdrivna" och "fjantiga". Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Svar på tråden Pojkar med klänning?