Inlägg från: FruNyfiken |Visa alla inlägg
  • FruNyfiken

HPV vaccination?

Vi, tillsammans med dottern, valde att inte vaccinera.
    Dels för att det rapporterats en hel del biverkningar i andra länder och dels för att det då inte fanns någon svensk forskning om långtidsbiverkningar. Dessutom fick vi höra att många som vaccinerat sig i andra länder struntar i att ta cellprover eftersom de tror att de är immun mot allt, vilket de inte är.
    Vi har två döttrar till och när de kommer upp i samma ålder får vi diskutera och kolla forskning igen innan vi fattar beslut.

• FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 18:57:44 följande:
    Att andra struntar i cellprov gör ju inte att man själv måste göra det. Jag går på cellprov ändå.
    My life, My choice!
    Ja, du ja.
    Men det sågs som ett problem att de som vaccinerades inte förstod att regelbundna cellprover är nödvändigt trots vaccination.
    Och om man går på regelbundna cellprover, hinner inte cellförändringar övergå till cancer utan behandlas innan cancer utvecklas.
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:07:54 följande:
    Jag förstår bara inte hur det kan va ett argument att inte vaccinera.
    My life, My choice!
    Nej, därför att du tyckte att vaccin var rätt för dig. Vi gjorde en annan bedömning. Varför är det så svårt att respektera?
  • FruNyfiken
    gruvan skrev 2016-08-19 20:10:46 följande:
    Nu har jag inga döttrar så kan inte säga hur jag/vi skulle gjort men jag måste bara påpeka att det inte stämmer att cellförändringar inte hinner övergå till cancer bara för att man gör regelbundna cellprov. Min kompis gick varje gång hon fick en kallalse och senast hade hon cellförändringar som visade sig vara livmoderhalscancer. Hon hann inte behandlas innan cancern utvecklades och måste ev operera bort livmodern.
    Då är det fallet extremt ovanligt. Det vanligaste är att det tar åratal att gå från cellförändringar till utvecklad cancer.
    Jag beklagar att det gick så fort, men det hör inte till vanligheterna.
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:43:11 följande:
    Det är ett disskutionsforum du skriver på. Om du tar så illa upp av andras åsikter kanske du inte borde skriva.
    My life, My choice!
    Ja, precis! Det är ett diskussionsforum och då borde du kunna respektera att inte alla tycker som du. Eller?
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:57:34 följande:
    Är det inte skillnad på att inte respektera och att inte förstå? Herregud vad du hetsar upp dig.
    My life, My choice!
    Så vad, efter min förklaring, är det du inte förstår?
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 21:45:46 följande:
    Om man är medveten om att det inte är bra att inte gå på cellprov även om man är vaccinerad förstår jag inte varför det orsakar ett problem i att vaccineras. Vet man att man bör gå på cellprov ändå är det lika stor risk att du går på cellprov som att du inte är vaccinerad.
    My life, My choice!
    Läste du mitt inlägg innan du svarade?
Svar på tråden HPV vaccination?