• BeautifulMoments

Måste syskon ha namn som passar ihop?

Det verkar för många va väldigt viktigt att syskons namn passar ihop. Varför måste dem det?

Ni som tycker det på vilket sätt måste de passa ihop? Tex, börja på samma bokstav, namn i samma kategori tex klassiska namn osv.

My life, My choice!
  • Svar på tråden Måste syskon ha namn som passar ihop?
  • hrewak
    Scalaren skrev 2016-08-19 18:30:51 följande:

Absolut inte, det är lite valpkulls-varning på dom som har så

Haha, håller med :)
  • hrewak

Nej, tycker inte det är viktigt. Sen gillar man väl kanske en viss sorts namn och då blir dom kanske "lika" oavsett.

• Seven Costanza
    Scalaren skrev 2016-08-19 18:30:51 följande:

Absolut inte, det är lite valpkulls-varning på dom som har så

Tänker du bara på de fall där alla börjar på samma bokstav eller även i övrigt?
  • BeautifulMoments

Ja mina barns namn anses säkert inte passa ihop. Fick även höra det en gång. Men de är olika individer och sitter inte ihop.

My life, My choice!
  • Maac

Klart de inte måste men ändå reagerar jag när syskon har namn från helt olika generationer, till exempel Martin och Gösta, Kristina och Tindra till exempel.

• Aniiee

Tycker jag inte. Tvärt om tycker jag inte om när namnen börjar på samma bokstav. Känns fantasilöst. 

Däremot har jag gärna liiiite rim och reson i namnskaran. Det ska kännas bekvämt att säga namnen efter varandra. Men det är ju jag. =P

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • fluu

För mig personligen är det viktigt att namn passar ihop(utan att det blir kennelvarning), gillar ordning och reda.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Seven Costanza

Man tänker kanske att det ska låta bra när man säger namnen tillsammans, eller så har man en viss typ av namn man gillar och vilk ha fler förslag på liknande, eller så är det medvetet eller omedvetet så att man tror att syskonen får bättre vikänsla om namnen matchar. Särskilt om man har fler än två barn så sticker det ju ut om ett barn har ett väldigt annorlunda namn mot de andra.

T ex

Dexter, Novalie, Colin och Stig

Beatrice, Oscar och Mads

• MallaL

De behöver inte vara lika, men det blir lite konstigt om det är helt olika typer av namn som nämnts ovan. Jag tror inte det är så vanligt att Dexter och Arvid är bröder eller att Andromeda och Eva är systrar.

Svar på tråden Måste syskon ha namn som passar ihop?