• Tihi

Jag vill att våra iPhones skiljer sig!

Det här kan bli komplicerat att förklara men jag försöker. 

Vi har bara haft ett Apple ID som vi har delat på. Nu skulle jag behöva separera våra mobiler från varann men hur tusan gör vi det när vi har så mycket sparat i våra mobiler? Det är kontakter, sms, foton, saker sparat i appar etc. Allt synkas ju kors och tvärs nu också utan att man vet hur det går till. Teknik är inte alltid bra. Obestämd

Så nu slänger jag ut lite frågor och hoppas att någon har svar.

Om en av oss börjar om med ett nytt Apple ID kommer den personen att förlora all gammal data i sin mobil då? För om man synkar en ny mobil från en back-up så är den väl kopplad till det ID som användes då? Dvs man kan inte få med alla gamla foton, sms, kontakter etc från en back-up men använda ett nytt ID?

iTunes: vi har tusentals sånger på datorn som ligger i iTunes, kan den som har ny ID lägga in musiken på sin nya telefon? Eller blir det kaos och kopplat till det gamla/den andra personens ID då?

Vi har inställningen att appar och musik laddas ner på bådas mobiler men en av oss har Facetime, iMessage, iCloud och Viber på ett eget ID- det ID som INTE ska synka över till den andras mobil. Men av någon märklig orsak så kan inte Viber uppdateras på den andras telefon utan att lägga in det sekundära IDs lösenord som bara har använts på en mobil för Facetime, iMessage, iCloud och Viber. Jag begriper inte varför man måste logga in på den andras iTunes konto för att uppdatera Viber när den personen inte borde ha det IDet alls på sin mobil??? Så hur ska jag lösa det? Jag vågar inte skriva in lösenordet och få kaos på en eller båda telefonerna för dom får under inga omständigheter synkas just där. Jag vill alltså inte att den telefonen ska vara förknippat med det sekundära IDet alls.

Har funderat på att radera eller deaktivera Viber och ladda ner på den mobilen igen men är rädd att Viber försvinner på den andra telefonen, som den ska vara på, eftersom att Viber verkar ha dom sammankopplade på någon märklig vänster. Är även rädd att Viber laddas ner på båda telefonerna eller att det laddas ner med det sekundära IDet igen. Den mobilen ska ha det gemensamma IDets Viber så att säga. Om jag är otydlig så vill jag alltså ha Viber på separata ID. Hur bär jag mig åt? Och varför har det ens blivit kopplat till det sekundära IDet?

Jag gör back-uper i en dator utan att logga in på iTunes-kontot och det har funkat bra förutom det här med Viber som har ställt till det på något vis. Är det genom datorn som det har kopplats ihop kanske?

Skulle den med det sekundära IDet kunna börja använda det IDet till hela sin mobil och den andra behålla det gamla IDet? Men då skulle all info gå förlorad för den som börjar använda det sekundära IDet?

Det blev krångligt som jag sa Oskyldig men fråga om ni inte förstår hur jag menar. Jag skulle bli så glad om någon kan hjälpa mig med åtminstone några frågor.

Måste någon offra sig och ge upp allt i sin iPhone för att börja om med ett nytt ID? Går det att få med all info men på ett nytt ID? Eller kan man åtminstone synka musiken från datorn utan problem med två olika ID? Och hur gör man med gamla foton om man hemskt gärna vill få med dom på en ny mobil med ett nytt ID?

Avslutar med att säga att jag saknar Ericsson T68. Tungan ute

P.S. Kan man radera ett ID-konto hos Apple helt och hållet? Kan man skapa ett nytt ID med samma mejladress igen sen?

• Svar på tråden Jag vill att våra iPhones skiljer sig!
  • Tow2Mater

Oj, nu kände jag mig plötsligt riktigt gammal, med min 20-åriga Nokia som fortfarande fungerade fint i sommar.... ;)

Enligt jämlikhetsprincipen borde ju båda ge upp sina ID och börja om med nya. ...

• Sous

En skaffar ett nytt id. Den andra aktiverar Family sharing, då kan ni dela alla appar, musik osv. Sedan skapar ni en ny användare på er dator så att ni har varsin och använder dessa när ni ska backa upp telefonerna.

• Tihi
    Sous skrev 2016-08-20 05:56:04 följande:
    En skaffar ett nytt id. Den andra aktiverar Family sharing, då kan ni dela alla appar, musik osv. Sedan skapar ni en ny användare på er dator så att ni har varsin och använder dessa när ni ska backa upp telefonerna.
    Om en skaffar ett annat ID så kommer den personen att förlora allt i sin mobil väl?
    Family sharing kräver väl att man använder iCloud och vi vill inte använda molnet.
    Det där med två användare på datorn har jag inte fattat riktigt. Varför behövs det för att göra back-up på två olika telefoner? Du menar väl att båda ska logga in med ett eget användarnamn i datorn innan back-up görs?

Vad tror ni om att radera/deaktivera Viber på den primära mobilen och ladda ner igen? Tror ni att den kommer att laddas ner genom det sekundära kontot igen? Eller kan det bli kaos på något vis?

• Sous
    Tihi skrev 2016-08-21 15:47:40 följande:
    Om en skaffar ett annat ID så kommer den personen att förlora allt i sin mobil väl?
    Family sharing kräver väl att man använder iCloud och vi vill inte använda molnet.
    Det där med två användare på datorn har jag inte fattat riktigt. Varför behövs det för att göra back-up på två olika telefoner? Du menar väl att båda ska logga in med ett eget användarnamn i datorn innan back-up görs?

Vad tror ni om att radera/deaktivera Viber på den primära mobilen och ladda ner igen? Tror ni att den kommer att laddas ner genom det sekundära kontot igen? Eller kan det bli kaos på något vis?

Ja det var ju det jag sa. Att ni loggar in med egen användare på datorn innan ni gör backup på telefonerna. Om ni redan har det förstår jag inte problemet.

Nej, den personen kommer inte att förlora allt, däremot blir det problem med att uppdatera appar som är köpta med gamla id:t om ni inte vill ha tillgång till varandras lösenord. Man kan ha två apple id på sin telefon, det är inga problem annat än att det blir meckigt.
  • Thedrjohn

En kompis till mig hade jätteproblem efter att ha använt samma id på flera enheter. Se till att göra iTunes backup innan nu skrider till handling. Finns klar risk att förlora allt.

• Tihi
    Sous skrev 2016-08-22 16:36:38 följande:
    Ja det var ju det jag sa. Att ni loggar in med egen användare på datorn innan ni gör backup på telefonerna. Om ni redan har det förstår jag inte problemet. Nej, den personen kommer inte att förlora allt, däremot blir det problem med att uppdatera appar som är köpta med gamla id:t om ni inte vill ha tillgång till varandras lösenord. Man kan ha två apple id på sin telefon, det är inga problem annat än att det blir meckigt.
    Nu tror jag att vi pratar om varann? Vi loggar inte in med olika användare för det är bara jag som använder datorn och det är bara jag som sköter back-uperna så därför har vi aldrig skapat två användare.

Vad menar du med att personen inte kommer att förlora allt? Menar du verkligen om en person börjar om med ett eget ID? Om det inte är problem med två ID på en telefon menar du att jag skulle kunna slå in lösenordet när det efterfrågas på just Viber uppdateringen på den andra telefonen och att inget mer händer än att appen kan uppdateras? Kommer inte det ID att loggas in överallt på den andra telefonen då? I iTunes affären kanske eller iMessage och diverse andra ställen jag inte har koll på och som det absolut inte får loggas in på.
    Thedrjohn skrev 2016-08-22 18:30:04 följande:
    En kompis till mig hade jätteproblem efter att ha använt samma id på flera enheter. Se till att göra iTunes backup innan nu skrider till handling. Finns klar risk att förlora allt.
    Vet du vilka problem han fick? Back-up har jag men jag funderar på när man köper en ny iPhone så kan man ju starta den nya från noll eller installera en back-up och få med sig den gamla mobilen så att säga. Om man vill börja om med ett nytt eget ID så kan man ju inte använda back-upen vad jag fattar eftersom att den verkar ha det gamla IDet i sig eller hur jag nu ska uttrycka det. Så då kommer man ju att förlora allt man hade i sin telefon, eller hur eftersom att man inte kan ta med sig en gammal back-up med ett nytt ID?

Svar på tråden Jag vill att våra iPhones skiljer sig!