• kaffe

    Hooverboards till barn

    Därför att det är en rolig pryl.

    Det finns massor av saker som är onödiga och farliga och som orsakar skador på barn. Exempel: studsmattor, rullskridskor, skatebords, cyklar mobiltelefoer. Mina barn har dom alla.

  • kaffe
    Gina43 skrev 2016-08-20 16:02:24 följande:
    Den första vi såg på en sådan var ett barn modell grövre (en tjockis) som egentligen hade behov av att gå för egen maskin..

    Men aktivitetsprylarna ovan har gemensamt att de medför flera former av nytta. Utöver kondition utvecklar man motorik, styrka, balans och kreativitet om man trixar. Ofta kan man utöva det socialt också. I jämförelse har hoverboarden knappt några jämförbara fördelar. Jo jag har läst svaren i tråden om balans och coremuskler, men det känns i ärlighetens namn som lite "hitte på" eller i vart fall som klena fördelar.

    Har tyvärr sett barn med hoverboard och mobil i hand (Pokemon Go), mitt i gatan vid farlig korsning.

    Skulle aldrig köpa en sådan pryl till mina barn. Barn har inte tillräckligt med omdöme, de tänker sig inte för.
    Man kan trixa, vara social, träna balans och hel del mer med hoverboardsen också. Bara för att man ger sina barn hoverboards behöver inte det betyda att man passiviserar dom. Mina barn är mer rörliga än dom flesta trots att dom då och då åker på sina brädor. Vill man inte att sina barn ska åka omkring på såna så köper man helt enkelt inga till dom. Svårare än så är det inte.

    Och jag har sett barn som cyklat och jagat pokemons. Inte tycker jag man ska förbjuda cyklar för det.
  • kaffe
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:25:30 följande:
    Förstår inte heller grejen. Hög hastighet tack vare en motor - så inte ens motion får ungen (vilket man får på skateboard, inlines och kickbike).
    De kan börja brinna - i värsta fall explodera.
    Ser fruktansvärt slappt och tradigt ut när, framförallt tjocka ungar glider omkring på sådana. Men det ser illa ut även när spinkisar åker på de. Men inte lika illa.
    Man får ingen motion av att köra moped heller. Ser det också dumt ut när ungdomar kommer åkandes på en sådan i stället för att cykla?
  • kaffe
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:38:16 följande:
    Ja, det gör det. Det ser även illa ut när vuxna människor tar bilen till affären istället för att gå tio minuter. Eller till jobbet. Eller till förskolan. Eller skolan.
    Frågan är varför du retar dej på det? Låt människor göra som dom vill.

    En hoverboard är en pryl för ungdomar som är kul. Inget annat. Om ens barn får för lite motion bara för att dom har en hoverboard eller åker moped är det primära problemet inte hoverboarden eller moppen.
  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-20 19:30:04 följande:
    Det är ju så konstigt att bara ge barnen en dyr sak "bara för att" när den inte har några positiva fördelar. En moppe är ju för 16 åringar med moppekörkort och förhoppningsvis och jag hoppas föräldrarna tänker att de ska ta sig till en plats från en annan. (IStockholm har jag ingen förståelse för dessa moppar då vi har vettig kommunikation).
    Men svävarbräda är bara en dyr och farlig leksak utan några bra efterdyningar. Och det är barn inte bara tonåringar som åker runt på dessa bräder. Fattar inte.. och argumenten för dessa brädor i denna tråden än så länge är inprincip "för min unge är väldigt bortskämd". Visst har jag förstått det rätt?
    Men den har positiva fördelar. Barnens koordination och balans övas upp. Men det är förstås inte av den anledningen man köper en hoverboard till sina barn. Anledningen är densamma som med alla andra leksaker och prylar man köper till sina barn.
  • kaffe
    Gina43 skrev 2016-08-20 20:26:10 följande:
    Var skrev jag något om förbud?

    Klart att det är precis så enkelt att man inte köper det man inte vill att ens barn ska ha - varför ens skriva sådana självklarheter? Jag har ju dessutom redan skrivit att jag själv inte skulle göra det.
    Ja varför skriva såna självklarheter? Svaret är enkelt därför att folk ifrågasätter varför man köper det till sina barn. Du t ex kommenterade om att du såg ett tjockt barn på en hoverboard och tyckte barnet barnet kunde gå i stället!! Tänk om det faktiskt fanns en anledning till att barnet åkte på den i stället för att gå och så möts det av dina förutfattade meningar. Du har inte skrivit något om förbud, läs om igen så ser du att det var jag. Jag har inte påstått att du tycker något ska förbjudas.
  • kaffe
    Gina43 skrev 2016-08-20 22:34:11 följande:
    Nej, barnet "möttes" inte av några meningar alls. Givetvis uttrycker jag inte sådana uppfattningar direkt till ett barn. Du kan mycket väl ha rätt i ett enskilt fall men jag anser ändå att man i våra allt mer stillasittande generationer med ökande ungdomsfetma bör främja vettig fysisk aktivitet om det går, inte skräp.

    Din formulering och hur du adresserade det du skrev insinuerade att jag skulle ha förespråkat någon form förbud mot hoverboard för att man kan åka hoverboard och spela pokemon.

    Personligen tycker jag att Pokemon Go gör omdömeslöst folk till idioter i trafiken, men det är en annan tråd.
    Var har jag skrivit att du muntligen skulle uttrycks ditt ogillande till barnet? Jag skrev att det möttes av dina förutfattade meningar och det gjorde det eftersom du själv skrev vad du tyckte om det,inte att du sa något till barnet. Jag förutsätter att du är klok nog att varken säga något eller uttrycka i ord vad du tänkte. Nej, jag menade inte att du förespråkade något förbud. Jag kanske uttryckte mej otydligt.
  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-20 21:18:20 följande:
    En studsmatta ger fysisk träning på ett roligt sätt. En airbord ger ?

    Visst att folk får köpa vad de vill men jag trodde faktiskt att folk tänkte innan de spenderade massa pengar på en leksak som orsaker skador o princip inga hälsofördelar. Snarare negativa då de rör på sig mindre. Jag skulle gissa på att en unge lär sig mer av ett tv-spel än en hoverboard.
    Ett tv spel genererar ju mycket fysisk aktivitet. Och studsmattorna är orsaken till att handleds- och benfrakturer ökat.
  • kaffe
    kaffe skrev 2016-08-20 22:52:25 följande:
    Var har jag skrivit att du muntligen skulle uttrycks ditt ogillande till barnet? Jag skrev att det möttes av dina förutfattade meningar och det gjorde det eftersom du själv skrev vad du tyckte om det,inte att du sa något till barnet. Jag förutsätter att du är klok nog att varken säga något eller uttrycka i ord vad du tänkte. Nej, jag menade inte att du förespråkade något förbud. Jag kanske uttryckte mej otydligt.
    ... Jag förutsätter att du är klok nog att varken säga något eller uttrycka på annat sätt vad du tänkte...,, skulle det stå
  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-21 06:43:30 följande:
    Du lär dig andra saker av att spela tv-spel än fysisk aktivitet. Det jag menade var att en airboard lär du dig i princip inget som barn? Med studsmatta har positiva hälsoeffekter så om barnet bryter handleden har barnet i alla fall tränat grovmotorik samt rört på sig. Airboarden ger också frakturer av alla fall och då har barnet stått där och tränat lite balans i bästa fall (o hälsena då).
    Nu är ju huvudsyftet med en hoverboard inte att vara en pedagogisk pryl, utan ett transportmedel. Men visst använder man den på gång- och cykelbanor så måste man kunna samma trafikregler som andra trafikanter.  Där kan du få in pedagogiken om du vill. Vill du ha positiva hälsoeffekter av den kan du använda den som min äldste son gör. Han åker på den ståendes på händer och gör en hel del andra akrobatiska övningar med den. Träning av den högre varianten. om du så vill.


  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-21 09:39:29 följande:
    Kommer aldrig förstå er som köper dessa brädor till barn. Vill ni vuxna köpa en till er själv så visst. Men till barn. Det jag fått ut av tråden är att barn är bortskämda, vuxna tänker inte efter på de negativa aspekterna innan de köper till barn.
    På vilket sätt är man bortskämd om man äger en hoverboard?


  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-21 16:55:31 följande:
    Inte för att man äger den för de som sagt här in tråden. "För att barnen vill ha och då köper jag det". Får barnen allt de vill ha blir de rätt bortskämda eller?

    Men som sagt kommer jag nog aldrig förstå
    Det är ingen som har sagt att dom köper allt barnen vill ha. Att man köper något ens barn önskar betyder inte att dom får allt dom pekar på eller får det utan någon motprestation. Det känns som det luktar avundsjuka.
  • kaffe
    Orkide skrev 2016-08-21 21:35:34 följande:
    Nej ingen avundsjuka alls. Skulle inte köpa en sådan ens om de kostade en krona. Ser bara dessa brädor överallt ute. Barnen har 6/10 gånger ingen hjälm. En del är överviktiga. De har ofta telefon i handen. En del äter samtidigt. Inga andra skydd än hjälm (om dom har hjälm). Risken att man skulle skada sig känns stor. Känns som en dum sak helt enkelt.
    Vill du inte ha en hoverboard så är det bara att låta bli att köpa en. Men helt ärligt förstår jag inte varför du irriterar dej så på att andra tycker det är en pryl värld att äga.
Svar på tråden Hooverboards till barn