• Gina43

Hooverboards till barn

Den första vi såg på en sådan var ett barn modell grövre (en tjockis) som egentligen hade behov av att gå för egen maskin..

Carambolan skrev 2016-08-20 12:19:57 följande:

Av samma anledning som en skateboard, kickbike eller andra mindre effektiva transportmedel. De tycker att det är roligt.

kaffe skrev 2016-08-20 12:23:01 följande:

Därför att det är en rolig pryl.

Det finns massor av saker som är onödiga och farliga och som orsakar skador på barn. Exempel: studsmattor, rullskridskor, skatebords, cyklar mobiltelefoer. Mina barn har dom alla.

Men aktivitetsprylarna ovan har gemensamt att de medför flera former av nytta. Utöver kondition utvecklar man motorik, styrka, balans och kreativitet om man trixar. Ofta kan man utöva det socialt också. I jämförelse har hoverboarden knappt några jämförbara fördelar. Jo jag har läst svaren i tråden om balans och coremuskler, men det känns i ärlighetens namn som lite "hitte på" eller i vart fall som klena fördelar.

Har tyvärr sett barn med hoverboard och mobil i hand (Pokemon Go), mitt i gatan vid farlig korsning.

Skulle aldrig köpa en sådan pryl till mina barn. Barn har inte tillräckligt med omdöme, de tänker sig inte för.
  • Gina43
    kaffe skrev 2016-08-20 17:19:58 följande:

Man kan trixa, vara social, träna balans och hel del mer med hoverboardsen också. Bara för att man ger sina barn hoverboards behöver inte det betyda att man passiviserar dom. Mina barn är mer rörliga än dom flesta trots att dom då och då åker på sina brädor. Vill man inte att sina barn ska åka omkring på såna så köper man helt enkelt inga till dom. Svårare än så är det inte.

Och jag har sett barn som cyklat och jagat pokemons. Inte tycker jag man ska förbjuda cyklar för det.

Var skrev jag något om förbud?

Klart att det är precis så enkelt att man inte köper det man inte vill att ens barn ska ha - varför ens skriva sådana självklarheter? Jag har ju dessutom redan skrivit att jag själv inte skulle göra det.
  • Gina43
    kaffe skrev 2016-08-20 20:42:00 följande:

Ja varför skriva såna självklarheter? Svaret är enkelt därför att folk ifrågasätter varför man köper det till sina barn. Du t ex kommenterade om att du såg ett tjockt barn på en hoverboard och tyckte barnet barnet kunde gå i stället!! Tänk om det faktiskt fanns en anledning till att barnet åkte på den i stället för att gå och så möts det av dina förutfattade meningar. Du har inte skrivit något om förbud, läs om igen så ser du att det var jag. Jag har inte påstått att du tycker något ska förbjudas.

Nej, barnet "möttes" inte av några meningar alls. Givetvis uttrycker jag inte sådana uppfattningar direkt till ett barn. Du kan mycket väl ha rätt i ett enskilt fall men jag anser ändå att man i våra allt mer stillasittande generationer med ökande ungdomsfetma bör främja vettig fysisk aktivitet om det går, inte skräp.

Din formulering och hur du adresserade det du skrev insinuerade att jag skulle ha förespråkat någon form förbud mot hoverboard för att man kan åka hoverboard och spela pokemon.

Personligen tycker jag att Pokemon Go gör omdömeslöst folk till idioter i trafiken, men det är en annan tråd.
  • Gina43
    infochristina skrev 2016-08-22 13:26:51 följande:

Ujujuj. konstigt att jag lever. Jag gjorde allt det där farliga. Cyklade. åkte moped , skatebord, inlines, hoppade från höga höjder, skidor, longboard, vattenskidor, klättrade i träd, Farligt farligt men kul hade vi.. Blåmärken och en bruten arm blev det.sydde väl några gånger också. Men ni som tycker allt är farligt. fortsätt bädda in era barn i bomull

Fast du gjorde inte allt det där med mobil i hand iofs..och tyvärr är det många som har det på hoverboards eftersom det inte kräver någon vidare fysisk insats att åka. Man luras att tro att man kan slappna av på dem så snart man lärt sig hur man står på den.

Jag är för de aktiviteter du nämner eftersom det innebär en form av fysisk insats (som man kan träna sig trött av).
Svar på tråden Hooverboards till barn