• Alvolina

Hooverboards till barn

Tänker inte köpa någon sådan till mina barn. Vi är väl ändå rätt moderna och brukar ha det "senaste" så att säga, men här blir det stopp. Ser livsfarligt ut och tycker mest att personerna som står på ser väldigt lata ut. Har sett barn som åkt bredvid sina föräldrar när de vart på promenad och kan verkligen inte förstå varför. Rör på er istället! Antar att den ändå inte används för att åka några längre sträckor med.

• Alvolina
    Tom Araya skrev 2016-08-22 10:39:41 följande:

Ni som är negativt inställda, hur argumenterar ni kring andra aktiviteter och åkdon barn använder? Nej till allt med risker?

Definitivt inte! Men det är ganska tydligt att ett sånt åkdon inte ger någon som helst fysisk aktivitet.

Hur snabbt kan man manövrera undan och även stanna på en sån?
  • Alvolina
    K med lilla E skrev 2016-08-22 12:22:39 följande:
    Men allting som endast är till för nöje behöver väl inte resultera i fysisk aktivitet? I så fall kan man ju inte ens kolla på film. Min dotter åker bara på sin hemma hos oss, på parkeringen t ex. Hon får inte använda den som fortskaffningsmedel till affären eller så, men som en rolig grej att åka på och öva balansen på tycker jag det är en helt ok leksak. En skateboard ger ju inte heller mycket till fysisk aktivitet men den orsakar inte så mycket ramaskri.
    Att nöje ska vara fysisk aktivitet var väldigt långsökt och verkligen inget jag påstod.

Tänkte mer såhär...
    Vad är den till för? Som ett transportmedel? I det fallet förespråkar jag fysisk aktivitet. Som transportmedel skulle barnet även vara tvungen att röra sig ute i trafiken, därav min fråga om hur snabbt man kan stanna och svänga.

Är den till för lek? Ett mer rimligt användningsområde för ett barn i så fall. Och då undrar jag, kan man göra något med den? Eller kör den bara fram och tillbaka? Hur leker man? En skateboard finns det ramper och grejer för, är det samma här?

Oavsett är det givetvis självklart med skydd.
    Skulle vilja jämföra med inlines istället för skateboard. Fullständigt livsfarligt och har nog inte sett ett barn på typ 15 år som åker det :D På gården/tomten fick vi åka under rullskridskornas glansdagar men i trafiken var det alldeles för farligt.
  • Alvolina
    K med lilla E skrev 2016-08-22 13:06:59 följande:
    Jag vet inte riktigt vad man har den till mer än att åka fram och tillbaka, den är inte helt lätt att komma upp på och åka så balansträning och precision är det allt. Och i vårt fall för att tänja för korta hälsenor och man är åtminstone ute i friska luften Glad
    Det kommer säkert något ;)
    Om några år har vi maraton i hooverboard som OS-gren.
  • Alvolina
    infochristina skrev 2016-08-23 08:41:28 följande:
    Hade hjälm, ingen på 60och 70 talet hade hjälm , inte ens på moped
    Allting var inte bättre förr ;)
Svar på tråden Hooverboards till barn