K med lilla E skrev 2016-08-22 12:22:39 följande:
Men allting som endast är till för nöje behöver väl inte resultera i fysisk aktivitet? I så fall kan man ju inte ens kolla på film. Min dotter åker bara på sin hemma hos oss, på parkeringen t ex. Hon får inte använda den som fortskaffningsmedel till affären eller så, men som en rolig grej att åka på och öva balansen på tycker jag det är en helt ok leksak. En skateboard ger ju inte heller mycket till fysisk aktivitet men den orsakar inte så mycket ramaskri.
Att nöje ska vara fysisk aktivitet var väldigt långsökt och verkligen inget jag påstod.
Tänkte mer såhär...
Vad är den till för? Som ett transportmedel? I det fallet förespråkar jag fysisk aktivitet. Som transportmedel skulle barnet även vara tvungen att röra sig ute i trafiken, därav min fråga om hur snabbt man kan stanna och svänga.
Är den till för lek? Ett mer rimligt användningsområde för ett barn i så fall. Och då undrar jag, kan man göra något med den? Eller kör den bara fram och tillbaka? Hur leker man? En skateboard finns det ramper och grejer för, är det samma här?
Oavsett är det givetvis självklart med skydd.
Skulle vilja jämföra med inlines istället för skateboard. Fullständigt livsfarligt och har nog inte sett ett barn på typ 15 år som åker det :D På gården/tomten fick vi åka under rullskridskornas glansdagar men i trafiken var det alldeles för farligt.