• Tom Araya

Hooverboards till barn

Orkide skrev 2016-08-20 12:18:25 följande:

Kan någon förklara för mig varför man ger barn en hooverboard eller vad de nu heter? Jag ser inga positiva anledningar, bara farligt i min värld. Så kom igen, förklara för mig??

För att det är kul. Det är inte mycket farligare än att åka skateboard, rullskridskor, sparkcykel eller cykel. Enligt min mening på acceptabel nivå om de bär skydd och inte är ute i trafiken.

I vårt fall (egentligen min flickväns) köptes dock ingen hooverboard till grabben utan han köpte den själv för pengar han sparat ihop.

Ang att röra på sig som vissa menat är viktigt så har just denna grabb svårt för socialt umgänge, att vara ute och leka med andra barn, därför blir han mest inne när ingen annan i familjen är med. Hooverboarden har gjort att han är mer ute. Visst, det är inte lika mycket motion som att gå, springa, hoppa, cykla o.s.v. men betydligt mer än att sitta inne och spela dataspel och nätsurfa.
    Han kör ganska avancerade "konståkningsnummer" på gården och är jäkligt duktig. Att nå den färdigheten kräver mycket av övning och god balans, ungefär som att cykla på en enhjuling....men det är väl för farligt det med enligt TS.
  • Tom Araya

Ni som är negativt inställda, hur argumenterar ni kring andra aktiviteter och åkdon barn använder? Nej till allt med risker?

• Tom Araya
    Alvolina skrev 2016-08-22 11:21:05 följande:
    Definitivt inte! Men det är ganska tydligt att ett sånt åkdon inte ger någon som helst fysisk aktivitet.

Hur snabbt kan man manövrera undan och även stanna på en sån?
    Jag kan nog med fog påstå att med en van användare på finns få åkdon man så smidigt kan manövrera undan och stanna fort på. Man vänder på en femöring och stannar på mindre än en meter från full fart.
  • Tom Araya
    falukorv skrev 2016-08-22 12:32:15 följande:
    Jag tycker definitivt att man som förälder bör se över användandet av åkdon i trafiken (om man nu tycler om sitt barn vill säga) Vet inte hur många gånger i sommar jag sett ungar vingla med cykeln mitt framför en bil, åka rakt ut I körbanan med kickboard osv, ungar som kollar mobilen när de cyklar osv....

Jag tycker inte man ska undvika allt som är farligt men det finns faktiskt risk att barnet DÖR om det hamnar under en bil.
    Du pekar på problem med andra orsaker än just hooverboard och de problemen avhlälps inte av att man är emot eller undviker allt som har med hooverboard att göra.
  • Tom Araya
    falukorv skrev 2016-08-22 12:25:52 följande:
    Självklart finns det det, och jag tycker inte det är fel att låta barn åka i inhägnat område eller på den egna gården, men faktum är att de barn man ser åker inne i samhället på bilvägarna.
    Trafikvett följer med personen och inte åkdonet.
Svar på tråden Hooverboards till barn